Skocz do zawartości






* * * * * 4 głosów

Idealne proporcje

Napisane przez Borys, w arkana bodybuildingu 01 kwiecień 2012 · 13589 Wyświetleń

Arkana Bodybuildingu
Dołączona grafika

Przy modelowaniu sylwetki nie ma nic gorszego, niż działanie bez ustalonego wzorca. Doprowadza to nie tylko do braku chęci, zaniku motywacji, ale też do zbyt dużych zniekształceń i dysproporcji, przez co potencjalny amator siłowni odbierany jest jak brzuchacz czy koks, paradoksalnie widząc siebie jako dość atrakcyjnego.

Nie sztuką jest stworzyć ogromne muskuły, sztuka zaczyna się w momencie, gdy wszystko ze sobą współgra wizualnie. Wtedy niezależnie czy jesteśmy szczupli, atletyczni czy bardziej krępi, przy złotych proporcjach każdy będzie prezentował estetyczną namiastkę męskiej doskonałości fizycznej, w której żaden mięsień nie będzie nigdy nadmiernie obciążony.

Mówiąc jaśniej, perfekcja fizyczna oznacza, że szyja, barki, klatka piersiowa, talia, grzbiet i nogi są równomiernie umięśnione i proporcjonalnie rozwinięte na kształt litery "V". Każdy brak w zakresie symetrii zaburza harmonijny wygląd sylwetki i pozbawia ją jakże upragnionych westchnień u płci pięknej, dla której wymuskany heros o złotych proporcjach jest niemal z pogranicza baśni o królewiczu.

Jeśli jest coś, co wyznacza pewien wzorzec idealnych proporcji, to właśnie miednica (biodra), z której obwodu wynikają pozostałe wymiary:



Dołączona grafika

Wszelkie pomiary wykonujemy najlepiej z samego rana po przebudzeniu, kiedy mięśnie są ostudzone. Centymetru nie naciągamy ani nie pozostawiamy zbyt luźno (!). Pomiary tak jak na rysunku - szyja górna część, napięty biceps, klatka neutralnie bez wdechu, przedramię prostej ręki, pas jako najwęższe miejsce nad biodrami pod pępkiem, biodra przy wystających kościach w najszerszym obwodzie, udo i łydka prostej nogi w największym obwodzie.

Dołączona grafika

Pierwsze, co należy zrobić przy wyznaczaniu swojego przedziału proporcji, to zmierzenie zawartości tkanki tłuszczowej. Na stronie podano najdokładniejsze metody pomiaru zawartości tkanki tłuszczowej na podstawie grubości fałdów skórnych z różnych części ciała. Dla przybliżonych obliczeń, ale ze stosunkowo dużym marginesem błędu, można skorzystać z poniższej tabelki:

Dołączona grafika

W pierwszej kolumnie wiek zestawiony z grubością fałdu skórnego w pierwszym wierszu, dający wynik w postaci przybliżonej zawartości tkanki tłuszczowej. Instrukcja pomiaru wygląda następująco - kaliperem lub suwmiarką mierzymy grubość fałdu skórnego pionowego w odległości około 3 cm na prawo lub lewo do pępka. Otrzymany wymiar w milimetrach zestawiamy z naszym wiekiem i otrzymujemy przybliżony pomiar otłuszczenia.

Jeśli wartość oscyluje miedzy 6-13 ¿ (najlepiej 6-9%), możemy śmiało przejść do powyższej pierwszej tabeli i odnaleźć wymiar bioder oraz powiązaną z nią tężyznę. W dalszym etapie zapisujemy nasze wymiary w dzienniku treningowym, a obok wymiary wyjściowe złotych proporcji. Wtedy ukazuje się najsłabsze ogniwo, nad którym najbardziej musimy się skupić przez kolejne 2-3 miesiące, zanim dokonamy ponownie pomiarów. Najczęściej są to niedociągnięcia klatki piersiowej/góry pleców oraz zbyt duży obwód w pasie w sylwetce "typu A" albo sylwetka "typu I" o słabych proporcjach ramion, klatki piersiowej i nóg.

To jest właśnie podstawowy wyznacznik motywacji, zawsze dowiadujemy się co stanowi główny mankament sylwetki, niezależny od tego, co widzimy na co dzień w lustrze. Gdy osiągniemy wymarzone proporcje i pragniemy dalszych zmian - logicznie podwyższamy poprzeczkę o jeden stopień wyżej lub doskonalimy gęstość mięśni w zakresie stałych proporcji.




"przy złotych proporcjach każdy będzie prezentował estetyczną namiastkę męskiej doskonałości fizycznej"... ale chyba nie każdy może te złote proporcje osiągnąć... Ja na przykład według tej tabeli ważę jakieś 10 kg za dużo, a wszystkie wymiary mam za małe. W pasie również...
  • Zgłoś
Każdy zdrowo urodzony może dojść do tych proporcji. Twój przypadek oznacza po prostu, że masa ciała ma za małą gęstość, czyli za mało w niej % mięśni, za dużo skóry, tłuszczu, wody. Właśnie po to jest ta tabela, by wskazać kierunek zmian. Do złotych proporcji trzeba samemu dojść ciężką pracą.
  • Zgłoś
Świetny wpis i swietna robota. Bardzo profesjonalnie i miło że podlinkowane inne teksty.
  • Zgłoś
profeska Borys, uklony
  • Zgłoś
Dzięki. Już wcześniej chciałem stworzyć ten ważny wpis, ale postanowiłem zostawić na koniec jako zwieńczenie kształtowania atrybutów męskości.
  • Zgłoś
Borys - ja mam pytanie. Wobec której danej z tabeli należy dostosowywać resztę? Która jest najwazniejsza?
Wg bioder? No bo kg/cm to się w trakcie treningu i przyrostów zmienia.
  • Zgłoś
Wszystko należy dostosować do wartości bioder.
Wartość "waga/1 cm wzrostu" jest zazwyczaj zawyżona o kilka pozycji - niemal zawsze niezbędną jest duża redukcja, by wardości "biodra" i "waga/1 cm wzrostu" się zrównały w jednej linii.

Przykładowo: ja mam w biodrach 98cm (większość pozostałych wymiarów się zgadza), zaś "waga/wzrost" 0,4775 (teoretycznie powinno być mniej 0,4593). Oznacza to w praktyce, że muszę zredukować 3 kg i zarazem podbić klatkę o 1cm i zmniejszyć pas o 2,5cm.
  • Zgłoś
Dzięki za odpowiedź :)

PS. Serio ten wpis jest tu bardzo potrzebny i podnosci wartość merytoryczną blogów, do jakiej mnie daleko i jakiej nigdy nie osiągnę.
  • Zgłoś
Hehehe jestem Mr Apple :D

no ale kto powiedział że jabłek nie można obrać .
  • Zgłoś
Ja mam pytanie, jak dokładnie mierzyć poszczególne mięśnie/partie ciała? Był gdzieś taki rysuneczek z zaznaczonymi kreskami, ale znaleźć nie mogę, ma ktoś?
  • Zgłoś
Bardzo dobry wpis. Zresztą jak zawsze.

@Mr_William
W tym wątku została poruszona dyskusja na temat mierzenia obwodów:
http://www.menshealt...?showtopic=2350
  • Zgłoś
Dobra robota, fajnie jakbyś Borys uzupełnił wpis o schemat pobierania pomiarów, bo nie każdy prawidłowo potrafi zmierzyć wbrew pozorom, ludzie są wygodni i zazwyczaj nie chcą szukać :D
  • Zgłoś
Świetnie napisane. Super przydatne. Dzięki wielkie. Tylko teraz dobre pomiary zrobić i do roboty.
  • Zgłoś
pytanie :
łydkę mięrzymy siedzać czy stojąc, podobnie z przedramieniem na zgiętym czy wyprostowanym.

Uda z łydkami o 4 lokaty za duże w stosunku do wzrostu/wagę tylko że tłuszczy mam troszkę więcej niż 12% zapewne :)
  • Zgłoś
Łydkę mierzymy stojąc, przedramię przy wyprostowanej ręce.
Waga/wzrost i względem niej przesunięte do przodu wymiary nóg świadczyć mogą o tym, że masz lekkie kości, dobre proporcje (szerokie ramiona i wąskie biodra) lub po prostu nadbudowane nogi względem reszty ciała i trzeba teraz skupić się nad górą. Nadwagę raczej bym wykluczył, bo wtedy byłoby raczej na odwrót, miednica w sumie decyduje.
  • Zgłoś

Ostatnie wpisy

Ostatnie komentarze

aktywnych użytkowników

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych

Polecane...

REKLAMA:
Dołączona grafika
Dołączona grafika
Dołączona grafika