Trening siłowy czy bieganie?

Poleć ten artykuł:

Lepiej być mocnym i wytrzymałym niż słabym i bez kondycji. Ale co w Twoim przypadku przyniesie lepsze rezultaty: regularny jogging czy wyciskanie sztangi? Nie wybieraj na chybił trafił, tylko poznaj zalety biegania i siłowni, później przeczytaj o ich wadach i traf bez pudła.

Niektórzy wolą bieganie i tych chodzących na siłownię nazywają pogardliwie "mięśniakami". Ci natomiast, którym rytm tygodnia wyznaczają treningi na siłowni, często z politowaniem patrzą na "trampki". Każda formacja ma niezbite argumenty na to, że jej trening jest lepszy. A jak jest naprawdę? Oto krótkie porównanie. Wybieraj sam.

Silne kości

Wraz z upływem czasu Twoje kości stają się niestety coraz słabsze. Na szczęście oba rodzaje treningu zapobiegają osteoporozie i sprawiają, że kości stają się bardziej uwapnione. Ale dotyczy to oczywiście tych partii ciała, które są obciążane w czasie ćwiczeń. A jeśli biegasz, mocniejsze stają się tylko kości nóg. Przy treningu oporowym, w którym pokonujesz opór urządzeń, sztangi czy nawet tylko ciężaru ciała, pracujesz nad wszystkimi partiami mięśni i dzięki temu polepszasz stan całego szkieletu.

Biegacze: 1 pkt.
Siłacze: 2 pkt.

Ciśnienie krwi

Nawet pojedynczy trening wytrzymałościowy powoduje natychmiastowy spadek ciśnienia krwi, który może trwać prawie dobę. Co tam trening - wystarczy intensywny godzinny spacer. Taki marsz zmniejsza ciśnienie rozkurczowe o 3 mm Hg. Przy regularnym wysiłku wskazania ciśnieniomierza spadną na dobre. Za to przy dźwiganiu ciężarów mogą one w czasie treningu wzrosnąć. Oczywiście odpowiedni trening, z małymi ciężarami, nie niesie ze sobą takiego ryzyka, ale w tej kategorii zwycięzca może być tylko jeden.

Biegacze: 2 pkt.
Siłacze: 0 pkt.

Tętno spoczynkowe

To dosyć ważny dla faceta parametr porównawczy. W tym wypadku im mniej, tym lepiej. Niższe tętno oznacza, że serce jest mocniejsze, bo przy każdym uderzeniu przepompowuje więcej krwi potrzebnej całemu organizmowi. Badania jednoznacznie wykazują, że regularny wysiłek fizyczny zmniejsza tętno spoczynkowe. Ale o ile ćwiczenia oporowe obniżają je o jakieś 11%,o tyle bieganie spokojnym rytmem może sprawić, że Twoje serce będzie biło wolniej aż o jedną czwartą.

Biegacze: 2 pkt.
Siłacze: 1 pkt.

Metabolizm spoczynkowy

Jego poziom decyduje o tym, ile kalorii spalasz w ciągu dnia, niezależnie od tego, czy siedzisz cały dzień przed komputerem czy pracujesz przy wyrębie lasu.Wyższy poziom oznacza, że w większym stopniu cieszysz się rozkoszami stołu, bez stresu przy wchodzeniu na wagę. Trening siłowy zwiększa masę Twoich mięśni, które spalają kalorie, nawet gdy śpisz. W dodatku przyspieszony metabolizm utrzymuje się przez 48 godzin po wizycie w siłowni. Przy bieganiu też podnosisz jego poziom, ale jest on podwyższony jedynie przez 2 godziny po treningu.

Biegacze: 0 pkt.
Siłacze: 2 pkt.

Tagi: fitness | trening siłowy | trening aerobowy | bieganie | siłownia | kondycja | siła

Oceń artykuł:

4.2

Skomentuj (27)

porshe, 22 maja 2009, 00:39

"Albo Wikipedia albo coś innego albo na serio mamy geniusza bo skoro tak to tez podziwiam"
Na początku przepraszam za opóźnienie, ale na forum trzeba się teraz rejestrować i logować :/
Generalnie to nie jest wikipedia i stanowczo odradzam korzystania z 'wiedzy' tam zawartej, pełnej luk, błędów, danych z 2006 roku (mocno nieaktualne) i 'światowego puntu widzenia' autorów.
Jeśli chcecie się czegoś sensownego dowiedzieć, nie obejdzie się bez kilku nowych książek, najlepiej amerykańsko-angielskich (tam przeważnie zaprezentowane są dwa odmienne punkty widzenia i można samemu 'zdecydować', który z nich bliższy jest prawdy).
Informacje podane pochodzą z wykładów/seminariów/ćwiczeń, które odbywam jako student medycyny. Jednak od razu zaznaczam, że jest to aktualny poziom wiedzy i być może za pół roku znowu wszystko odwrócą ogonem do przodu wink.gif
Zareagowałem na ten artykuł dlatego, że wiele było tutaj napisanych bzdur, w dodatku użytkownik 'Noob' zadziwił mnie swoją ignorancją wink.gif
Nie wiem, jak on sobie wyobraża istotę podnoszenia poziomu testosteronu (mięśnie go produkują, czy jak?) i na pewno się nie zgodzę z tezą, że bieganie nie podnosi poziomu testosteronu na stałe, a siłownia tak... jest to wierutna bzdura, podobnie jak latanie na miotle czy uczulenie na głupotę...
Tak czy inaczej starałem się tylko naprowadzić i sprostować pewne kwestie dot. artykułu. Mam nadzieję, że wam pomogłem.

adder, 14 maja 2009, 20:24

CYTAT
A co ma sex do biegania? : D

przeczytaj art.
CYTAT
że możesz jakościowo i ilościowo więcej i lepiej wink.gif

ha a wszyscy mówią że kulturyści nie mają sie czym popisać smile.gif

Lep, 14 maja 2009, 20:11

że możesz jakościowo i ilościowo więcej i lepiej wink.gif

Chuck, 14 maja 2009, 19:35

A co ma sex do biegania? : D

adder, 14 maja 2009, 19:11

CYTAT
A szczerze powiem to myślałem, że w seksie wygrywają biegacze... no pomyłka blink.gif

też myślałem że biegacze długo dystansowi są lepsi smile.gif wygląda na to że te dystanse to nie reguła.
przejdź do forum

Men's Health poleca