Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ

3


OCEŃ
3.0

Trening na bieżni: spal tłuszcz, zbuduj formę

Mechaniczna bieżnia jest krótka, ale tych kilka metrów gumowej taśmy pod stopami wystarczy, aby szybko spalić nadmiar tluszczu i poprawić kondycję. Oto plan i zasady treningu biegowego pod dachem, dzięki którym utrzymasz zimą formę i sylwetkę.

Marek Dudziński 2013-01-07
fot. Minerva Studio 2013/shutterstock.com

Pogoda nie zawsze zachęca do wychodzenia na dwór, nie mówiąc już o bieganiu po zasypanych śniegiem lub oblodzonych ścieżkach. Nie oznacza to jednak, że podczas zimowych miesięcy Twoja walka o formę i zdrowsze serce jest z góry przegrana i lepiej ją odłożyć do wiosny. Tym bardziej że serce nie sługa i czekać nie będzie. Pamiętaj, że bieganie zmniejsza tętno spoczynkowe aż o 25%, a to oznacza, że Twoje serce jest mocniejsze, bo przy każdym uderzeniu przepompowuje więcej krwi potrzebnej całemu organizmowi.

Zobacz, jak wykorzystać bieżnię, by wygrać batalię o mniejszy obwód w pasie, zdrowe serce i formę na wiosenny rekord w biegu na dystansie na 10 km.

 1.


Mniejsze obciążenia

Bieżnia do 30% redukuje opór grawitacyjny kroków biegacza przy zetknięciu z podłożem. Na ulicy wysiłek wzrasta. Badania opublikowane przez magazyn "Medicine & Science In Sports & Exercise" wykazują, że przy biegu na ulicy nasze nogi, biodra, miednica i kręgosłup przy każdym kroku muszą udźwignąć od dwu- do czterokrotnej wagi naszego ciała. To może powodować kontuzje wywołane przeciążeniem, takie jak zwyrodnienia chrząstek, złamania, naciągnięcie ścięgien oraz zmiany hematologiczne.

Na bieżni Twoje stawy i mięśnie muszą radzić sobie z nieco mniejszymi obciążeniami, co stwarza prawdopodobieństwo nabawienia się kontuzji. Pamiętaj jednak, że na bieżni następuje pobudzenie błędnika (musisz utrzymać równowagę), a to czasami powoduje zawroty głowy po zejściu z taśmy. Można je zredukować, wprowadzając stopniowe przerwy w ćwiczeniach.

 2.


Ulica kontra maszyna

Gdy porównać bieganie na bieżni z tym na twardej nawierzchni, różnice w samym rytmie kroków są niewielkie. Zmiany można zaobserwować w ruchach stawów. Mimo tego, że bieżnia gwarantuje nam większą amortyzację, to mechanika ruchu jest tu inna od tej przy biegu w terenie.

Osoby, które mają problemy z kolanami, powinny uważać przy doborze większego nachylenia bieżni. Może nastąpić przeciążenie stawu, co spowoduje ból w kolanie albo nawet uraz chrząstki tego stawu. Kolejnym problemem może być rytm bieżni, dyktowany na podstawie wybranej, stałej prędkości. Na ulicy to Ty wyznaczasz rytm, zwalniając lub przyspieszając natychmiast i w dowolnym momencie. Za to zawsze możesz biec w swojej ulubionej koszulce i spodenkach, niezależnie od tego, ile jest stopni na zewnątrz.

 3.


Imitacja drogi

Jeśli chcesz sprawdzić się na relatywnie krótkim dystansie do 10 km lub zależy Ci na zrzuceniu wagi i poprawie sprawności fizycznej, bieżnia świetnie się do tego nadaje. Natomiast przy dłuższych dystansach ważne jest, by przeplatać treningi na bieżni z biegiem na ulicy. Brak przeciążeń i parametry szybkości bieżni pomagają w pracy serca i układu krążenia, ale nie przygotowują organizmu do rzeczywistego nacisku i siły.

1 2 3
STRONA 1 z 3

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Osobiście jestem zwolennikiem biegania na świeżym powietrzu niż na bierzni, choć podczas złej aury potrafi ona uratować sytuację:) Chętnych na wspólne bieganie łatwo można znaleźć na http://na-kawe.net/grupy/?s=sport&gct=&gc=&gl=&groups_search_submit=Szukaj
    Kamil na-kawe.net, 2014-07-23 22:30:14
  • avatar
    zgłoś
    Mechaniczna bieżnia jest krótka, ale tych kilka metrów gumowej taśmy pod stopami wystarczy, aby szybko spalić nadmiar tluszczu i poprawić kondycję. Oto plan i zasady treningu biegowego pod dachem, dzięki którym utrzymasz zimą formę i sylwetkę.
    Mens Health, 2013-01-08 12:12:18
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij