Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ

4


OCEŃ
3.8

Sucha zaprawa przed sezonem zimowym

Żeby jazda na nartach była prawdziwą frajdą i by nie skręcić sobie nogi przy pierwszym zjeździe, zacznij przygotowania kondycyjne zanim jeszcze ruszysz w góry. Szkoda krótkiej zimy i jeszcze krótszego urlopu na szukanie formy dopiero na stoku.

Marek Dudziński 2009-12-16
fot. Jacek Heliasz - heliasz.com

To prawda, że wraz z carvingową rewolucją narciarstwo stało się przyjemne dla początkujących, a zaawansowanym stworzyło o wiele większe możliwości. Nadal jednak jazda na deskach (dwóch lub jednej) wymaga większego przygotowania niż tylko zakup nowego sprzętu. Bez odpowiedniej kondycji szybko stracisz siły i kontrolę nad deskami.

Cały dzień na stoku to ciężka praca fizyczna, do której trzeba przygotować organizm zanim spadnie śnieg.

Cały dzień na stoku (nie znam faceta, który schodzi do hotelu po dwóch godzinach - chyba że z instruktorką) to ciężka fizyczna praca. I warto do niej przygotować organizm, zanim spadnie pierwszy śnieg. A nawet wtedy, gdy biały puch już leży, bo na suchą zaprawę tak naprawdę nigdy nie jest za późno.

"Powinniśmy dużo chodzić, biegać, jeździć na rowerze i rolkach przez cały rok - mówi Marek Ogorzałek, założyciel Carving Ski S'cool, pionier carvingu w Polsce. - Nawet jeśli o zimie przypomnisz sobie dopiero na kilka tygodni przed urlopem, wybierz się choć parę razy w góry. Spróbuj chodzić szybko po skałach i rowach. W mieście schodź po schodach. Wzmacniasz wtedy dokładnie te mięśnie, które pracują na stoku".

Dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie trening, który pozwoli Ci wypracować na sucho te cechy, które powinny charakteryzować dobrego narciarza - niezależnie od umiejętności i sprzętu.

Ile trenować?

Trening powinien trwać co najmniej cztery tygodnie. Co tydzień o 5-10% zwiększaj liczbę powtórzeń. Jeśli masz problemy z wykonaniem proponowanej przez nas liczby powtórzeń w serii, zacznij od tylu, ile możesz wykonać.

Gdy połączysz wszystkie te elementy w całość, otrzymasz trening, który pozwoli Ci na jazdę na maksa praktycznie już od drugiego dnia zimowego sezonu. Pierwszego i tak przede wszystkim będziesz przypominał sobie, jak się wycina carvingowe skręty.

 1.


Siła i stabilność

Kształt i mniejsza długość taliowanych nart umożliwiają jazdę w większym pochyleniu w bok. Na zjazdowców w czasie slalomu giganta działają siły przekraczające pięciokrotnie masę zawodnika. By wytrzymać te obciążenia, potrzebna jest siła mięśni. Tym bardziej że często narciarz pozostaje w niskiej pozycji przy dużej prędkości. Mięśnie pracują wtedy izometrycznie - napięcie trzeba utrzymać przez kilkanaście lub kilkadziesiąt sekund.

Siła ogólna pomaga również podczas jazdy przy urozmaiconym terenie, uskokach i zmiennych warunkach śniegowych (twardy, ubity lub mokry śnieg, puch czy "cukier"). Ćwiczenia pokazane na następnej stronie poprawią siłę Twoich mięśni w okolicach miednicy, brzucha, pleców oraz nóg.

1 2 3 ... 4
STRONA 1 z 4

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij