Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.9

Spinning, czyli trening na rowerze stacjonarnym

Spinning to grupowa jazda na rowerze stacjonarnym w rytm muzyki. Daje wytrzymałość i pomaga schudnąć. Występuje pod różnymi nazwami (Indoor Cycling, Schwinn Cycling, Spinning, Keiser Cycle) i jest jednym z podstawowych zajęć cardio oferowanych przez fitness kluby.

Marek Dudziński 2008-11-27
fot. © Gabriel Moisa 2008/shutterstock.com

1. Zalety cyclingu

Po pierwsze, wzrasta siła i wytrzymałość mięśni, w tym najważniejszego, czyli serca. Po drugie, mocniejsze robią się kości. Po trzecie, klatka piersiowa zwiększa objętość, co polepsza wentylację i ukrwienie płuc. Po czwarte, podczas godzinnej sesji treningowej spalasz ok. 900 kcal. Następuje spadek masy ciała, szczególnie w okolicach nóg i bioder.

900Tyle kalorii spalisz podczas godzinnej sesji spinningu

2. Technika i intensywność

Trening imituje prawdziwą jazdę w terenie: "Raz mamy płasko, a za chwilę ciężki podjazd i szybki zjazd. Nie ma tu miejsca na nudę" - mówi Katarzyna Fujarczuk, koordynator Schwinn Education i instruktor spinningu. Podczas zajęć (trwają zwykle 45-55 minut) jedziesz w małym peletonie, ale z zasady nie rywalizujesz z nikim oprócz samego siebie. "Raz masz ochotę na ciężką jazdę po górach, a czasem na lekką przejażdżkę podczas przerwy na lunch. Wybór należy do Ciebie" - mówi Fujarczuk.

Rower odbiega budową od zwykłego domowego trenażera. Poczujesz się na nim mniej więcej jak kolarz podczas czasówki. Regulacja siodełka i kierownicy odbywa się i w pionie, i w poziomie. Pedały są wyposażone w zapięcia odpowiednie do każdego rodzaju obuwia. Koło jest z reguły sztywno połączone z systemem korbowym. Może to powodować trudności w razie chęci nagłego zatrzymania się, ale obecnie producenci wyposażają swoje produkty w podwójne hamulce. Najlepiej powoli zwalniać i stopniowo przestawać kręcić. Dobra technika uchroni przed bólem stawów i kręgosłupa. Jeśli masz z nim problemy, daj wyżej kierownicę.

3. Przed jazdą

  • Poinformuj instruktora, jeśli jesteś na zajęciach po raz pierwszy.
  • Ustaw siodełko, tak by kolana były lekko zgięte przy najniższym położeniu pedału (jeśli postawisz na pedale piętę, noga powinna być prosta).
  • Tak ustaw kierownicę, byś swobodnie ułożył na niej dłonie, podczas gdy łokcie pozostaną lekko zgięte.
  • Na początku ustaw kierownicę stosunkowo wysoko. W miarę, jak będziesz się czuł na rowerze coraz pewniej, możesz obniżać kierownicę.
  • Połóż stopę na pedale, w nosku, sznurówki schowaj w buty.

4. W czasie jazdy

Nie można jeździć bez przyłożenia oporu. Zapoznaj się z całym zakresem ruchów przy umiarkowanej prędkości, zanim przystąpisz do jej zwiększania.
Skup się na swojej formie i na płynnym przechodzeniu z pozycji w pozycję. Są trzy podstawowe:

  • Pozycja 1 - ręce blisko siebie, wręcz na środku kierownicy, łokcie lekko ugięte, ramiona luźne.
  • Pozycja 2 - ręce na końcach kierownicy, łokcie i ramiona luźne, przy sprintach mocniej opierasz się o kierownicę.
  • Pozycja 3 - ręce oparte na "rogach", wykorzystywana również kiedy stajesz na pedałach.

 Men's Health 11/2006

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Trzymaj rytm! Spinning to grupowa jazda w rytm muzyki. Daje wytrzymałość, zabiera kilogramy. Występuje pod różnymi nazwami (Indoor Cycling, Schwinn Cycling, Spinning, Keiser Cycle) i jest jednym z podstawowych zajęć oferowanych przez kluby fitness.
    Mens Health, 2008-12-21 21:22:55
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij