Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.3

Nauka pływania stylem motylkowym: jak zacząć?

Z umiejętnością pływania rodzi się każdy z nas, ale bez treningu po kilku miesiącach życia tracimy tę umiejętność. Na szczęście, na korepetycje nigdy nie jest za późno, a dobrej techniki nauczysz się nawet przy brzegu basenu. Oto najtrudniejszy do nauczenia, ale jakże efektowny motylek.

MH 2016-05-18
pływanie motylkiem fot. Shutterstock

Przepłynięcie 50 m motylkiem, zwanym również delfinem, na pewno przyciągnie wzrok wszystkich obecnych na basenie. Pod warunkiem że zrobisz to dobrze i nie będzie trzeba cię po takim wysiłku wyciągać z wody. Jest to bowiem najtrudniejszy ze wszystkich stylów. Wymaga bezbłędnej techniki oraz siły i wytrzymałości. Głowę powinieneś trzymać w wodzie prawie cały czas, z wyjątkiem tych momentów gdy będziesz nabierał powietrza.

Jeśli zaczniesz ją wynurzać w innych fazach ruchu, to prawie niemożliwe będzie efektywne przeniesienie ramion nad wodą. Najprostszym sposobem na wynurzenie ust na powierzchnię jest po prostu wyciągnięcie podbródka do przodu. Zrób to, kiedy twoje ręce będą znajdowały się w końcowej fazie pracy pod wodą, przy udach. Upewnij się, że głowa zanurzy się z powrotem, nim zanurzysz ponownie ręce.

Ramiona, przemieszczając się nad wodą, nie powinny jej dotykać. Pracują wzdłuż linii tworzącej kształt dziurki od klucza: szerokie koło u góry, w pierwszej fazie ruchu i wąsko przy udach w końcówce. W ten sposób woda będzie przez cały czas stawiała rękom opór, a to oznacza, że ich praca przełoży się na twoją prędkość. Nie zatrzymuj rąk, kiedy wejdą do wody, bo każdy ruch będzie wymagał większej siły, niż to konieczne. Stopy trzymaj blisko, ale ich nie łącz. Umożliwi ci to lekkie skręcenie stóp do środka i praca nóg będzie przypominała ruchy delfina. Teraz nie pozostaje już nic innego, jak przepłynąć 5 kilometrów dziennie. To najlepiej poprawia technikę.

Eliminacja błędów

  • Błąd — zbyt mocne ugięcie nóg w kolanach, wynurzanie podudzi. Ćwiczenie pływanie tylko za pomocą nóg, jak do delfina pod wodą.
  • Błąd — zbyt mała amplituda ruchów bioder (brak ugięcia w stawie biodrowym). Ćwiczenie — wykonuj ruchy tułowia (faliste) przy ścianie pływalni, przepływaj nad i pod linami (skoki "delfinowe").
  • Błąd — za wysokie wyjście tułowia z wody podczas wdechu. Ćwiczenie — płyń z deską tylko za pomocą nóg i trenuj oddychanie (wdech przez nieznaczne podniesienie głowy). 

 

pływanie motylkiem rys. Maciej Glinka

Nogi pracują razem. Pracuj także biodrami. Ręce trzymaj przed sobą na szerokość barków. Głowa zanurzona.

 

pływanie motylkiem rys. Maciej Glinka

Pracuj nogami, obniżając biodra i zagarniając jednocześnie obie ręce w dół. Wykonuj wydech.

 

pływanie motylkiem rys. Maciej Glinka

Ręce kończą zagarnianie wody przy biodrach, a praca nóg i bioder umożliwi Ci wynurzenie się i wdech.

 

pływanie motylkiem rys. Maciej Glinka

Ręce przenoś w przód i zegnij je, kiedy mijają barki. Głowę opuszczaj w dół, a nogi unoś w słabszym cyklu.

 

pływanie motylkiem rys. Maciej Glinka

Kiedy ręce zanurzają się, zaczynasz wydech. Nogi pracują w rytmie dwóch uderzeń na jeden cykl pracy rąk.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Z umiejętnością pływania rodzi się każdy z nas, ale bez treningu po kilku miesiącach życia tracimy tę umiejętność. Na szczęście, na korepetycje nigdy nie jest za późno, a dobrej techniki nauczysz się nawet przy brzegu basenu. Oto najtrudniejszy do nauczenia, ale jakże efektowny motylek.<br /><br /><a href="/fitness/Nauka-plywania-stylem-motylkowym,7931,1"></a>
    Mens Health, 2016-05-18 13:40:05
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij