Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.3

Maska treningowa: czy to naprawdę działa?

Sprawdzamy, czy trening w masce imitującej warunki wysokogórskie na pewno ma sens.  

maska treningowa fot. Shutterstock
Trenował w niej Creed, trenował Jake Gyllenhaal w "Do utraty sił", a nawet Marcos Maidana przed walką z Floydem Mayweatherem i paru topowych zawodników UFC. Postanowiłem dołączyć do tego zacnego grona i sprawdzić, o co tyle hałasu.

Treningowa maska 2.0 według zaleceń producenta imituje warunki wysokogórskie. Oznacza to zmniejszoną podaż tlenu, przez którą – w największym skrócie – organizm musi dać z siebie dużo więcej. Efekt to lepsza wytrzymałość, szybkość i siła po powrocie do świata nizinnego.

Brzmi zachęcająco, dlatego ustawiam maskę na wysokość 12 tysięcy stóp i zakładam ją na twarz. Oddycha się trudniej niż normalnie, a brzmi jak Bane w ostatnim "Batmanie" Nolana. Może właśnie dlatego redakcyjny kolega nie rozumie, o co mi chodzi, gdy przytaczam wyniki badań przeprowadzonych na Oklahoma State University. Według nich maska nie spełnia swojej funkcji. 

"Skład powietrza przecież się nie zmienia" – tłumaczy jeden z autorów badania i szybko dodaje, że badani przez niego sportowcy trenujący przez 6 tygodni nie wykazali się w chwili próby lepszymi rezultatami niż grupa kontrolna. OK, i tak to sprawdzę. Crossfitowy trening Cindy (5 podciągnięć, 10 pompek, 15 przysiadów – jak najwięcej rund w 20 minut) robię stosunkowo często. Znam więc swoje reakcje na kolejne powtórzenia, wiem, kiedy i jak długo odpocząć, by zjechać z wyższych stref tętna. Problem w tym, że ta wiedza do niczego się w masce nie przydaje.

Zmęczenie łapie mnie dużo szybciej niż zwykle, przez co potrzebuję częstszych i dłuższych przerw. Efekt to kilka dobrych rund mniej niż zwykle po upływie wyznaczonego czasu. Mniej powietrza to mniej mocy, proste – myślę sobie. Zmniejszam "wysokość" maski przed kolejną próbą. Po kilku sesjach przyzwyczajam się do trudu, jaki muszę podjąć podczas każdego wdechu. Znów wskakuję wyżej, aż docieram do najwyższego poziomu i nie tylko wyrównuję swój rekord, ale też łatwo go biję. Na kolejnej sesji w gymie próbuję raz jeszcze, tym razem bez maski.

Wow, to naprawdę działa – po miesiącu treningów "na wysokości" radzę sobie znacznie lepiej. W czym tkwi sekret? Maska wymusza prawidłowy oddech (wdech przy fazie koncentrycznej i wydech przy ekscentrycznej ćwiczenia), a także mocniejszą pracę mięśni odpowiedzialnych za branie oddechu. Coś, na co prawdopodobnie nigdy nie zwracałeś uwagi, okazuje się nagle języczkiem u wagi, który wrzuca Twoją formę na wyższy poziom. Przynajmniej tak było ze mną. A badanie z USA? Wychodzi na to, że zawodowcy po prostu oddychają prawidłowo... 

Główne uwagi

Żelazne płuca

Trenując w masce, poprawiasz pracę układu oddechowego, wzmacniasz mięśnie międzyżebrowe. To się przyda w oktagonie.

Koszt

Maska jest stosunkowo droga, mimo to warto wydać na nią pieniądze. Zresztą z łatwością znajdziesz sklep oferujący solidną zniżkę.

Hype

To nie maska poprawia Twoje osiągi. Ona tylko wymusza na Tobie większe skupienie na prawidłowym oddechu w trakcie treningu.

Twój trening na start

Podane ćwiczenia rób jedno po drugim, odpoczywając między nimi jak najkrócej. Wymiękasz w połowie? "Zmniejsz" wysokość, na jakiej trenujesz.   

Niedźwiedź

Odmierz na podłodze 10-metrowy odcinek. Przyjmij pozycję niedźwiedzia i przejdź tak pół dystansu, wróć, przejdź cały dystans i znów wróć. Uspokój oddech i powtórz 2 razy. 

Wspinaczka pozioma

Przyjmij pozycję do pompki. Przyciągnij prawe kolano do klatki, nie dostawiając stopy. Wróć, powtórz na drugą nogę. Kontynuuj przez 20 sekund. Odpocznij chwilkę. Powtórz jeszcze 3 razy.

Przeskoki do wykroków

Przez 30 sekund przeskakuj do wykroku, w powietrzu zamieniając nogi. Ląduj w półwykroku, po czym błyskawicznie obniżaj pozycję. Odpocznij chwilkę i powtórz jeszcze 4 razy. 

 

Nasza ocena

  • Cena: minus
  • Design: plus
  • Trwałość: plus
  • Łatwość transportu: plus
  • Łatwość obsługi: plus
  • Skuteczność: plus
  • Wszechstronność: plus
  • Innowacyjność: plus
  • Dostępność serwisu: minus
  • Poziom lansu: plus
  • 8/10

Słownie: warto.

Opinia testera

Potrzebowałem kilku treningów, żeby przyzwyczaić się do maski. Zacząłem zbyt ostro, co poskutkowało odcięciem prądu i chwilą zwątpienia. O ile stosunkowo łatwo w masce się wiosłuje czy biega (w stałym tempie), o tyle trudniej walczyć z cieniem czy uderzać w worek. Nieregularne wdechy i wydechy przy zadawaniu ciosów czyniły z tego zawsze nie lada wyzwanie, a powietrza za każdym razem brakowało. Sęk w tym, że po paru sesjach poczułem różnicę. I worek, mam nadzieję, też.

MH 05/2016

 

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Kupiłem ta maskę bo szukałem nowych wyzwań . Miałem bardzo dobre kardio , wydolność , szybkość ... , ale szukałem czegoś więcej . Trener z muay Thai z Renzo Gracie Fight Academy powiedział , ze nie warto jej kupować ponieważ gdyby była taka cudowna to wszyscy fighterzy by ja mieli w końcu ich na nią stać . Cóż postanowiłem sprawdzić sam . Przyznam mu racje . Może i ogranicza dostęp tlenu ale tym samym trzeba wytężyć płuca i przeponę zeby nabrać powietrza i sie go pozbyć . Co powoduje zwiększenie mięśni , a zmniejszenie ich elastyczności . Zmienia sie sposób oddychania . Poza tym trzeba nauczyć sie w niej oddychać . Końiec , końców . Większe efekty miałem robiąc interwały w czapce i ortalionowe z pasem do odchudzania na brzuchu co ograniczało prace przepony i siedząc na maxa w saunie niż po tej masce . Maska mnie ograniczyła . Spadło mi kardio . Szybciej zacząłem sie męczyć . Może to i wyzwanie , ale przereklamowane . Treningi w górach powodują ze inna mieszanka powietrza powoduje m ze z braku wystarczającej ilości tlenu nasze ciało wytwarza więcej czerwonych krwinek , które sa przekaźnikami tlenu w organizmie dlatego sa te efekty . Używając maski blokujemy cały system oddechowy i jesteśmy narażeni na rozedmę płuc . Pozdrawiam i Przepraszam za błędy . Wybór należy do każdego z nas . Życzę powodzenia .
    ~Rob, 2017-01-21 07:42:45
  • avatar
    zgłoś
    Kupiłem ta maskę bo szukałem nowych wyzwań . Miałem bardzo dobre kardio , wydolność , szybkość ... , ale szukałem czegoś więcej . Trener z muay Thai z Renzo Gracie Fight Academy powiedział , ze nie warto jej kupować ponieważ gdyby była taka cudowna to wszyscy fighterzy by ja mieli w końcu ich na nią stać . Cóż postanowiłem sprawdzić sam . Przyznam mu racje . Może i ogranicza dostęp tlenu ale tym samym trzeba wytężyć płuca i przeponę zeby nabrać powietrza i sie go pozbyć . Co powoduje zwiększenie mięśni , a zmniejszenie ich elastyczności . Zmienia sie sposób oddychania . Poza tym trzeba nauczyć sie w niej oddychać . Końiec , końców . Większe efekty miałem robiąc interwały w czapce i ortalionowe z pasem do odchudzania na brzuchu co ograniczało prace przepony i siedząc na maxa w saunie niż po tej masce . Maska mnie ograniczyła . Spadło mi kardio . Szybciej zacząłem sie męczyć . Może to i wyzwanie , ale przereklamowane . Treningi w górach powodują ze inna mieszanka powietrza powoduje m ze z braku wystarczającej ilości tlenu nasze ciało wytwarza więcej czerwonych krwinek , które sa przekaźnikami tlenu w organizmie dlatego sa te efekty . Używając maski blokujemy cały system oddechowy i jesteśmy narażeni na rozedmę płuc . Pozdrawiam i Przepraszam za błędy . Wybór należy do każdego z nas . Życzę powodzenia .
    ~Rob, 2017-01-21 07:41:38
  • avatar
    zgłoś
    Kupiłem ta maskę bo szukałem nowych wyzwań . Miałem bardzo dobre kardio , wydolność , szybkość ... , ale szukałem czegoś więcej . Trener z muay Thai z Renzo Gracie Fight Academy powiedział , ze nie warto jej kupować ponieważ gdyby była taka cudowna to wszyscy fighterzy by ja mieli w końcu ich na nią stać . Cóż postanowiłem sprawdzić sam . Przyznam mu racje . Może i ogranicza dostęp tlenu ale tym samym trzeba wytężyć płuca i przeponę zeby nabrać powietrza i sie go pozbyć . Co powoduje zwiększenie mięśni , a zmniejszenie ich elastyczności . Zmienia sie sposób oddychania . Poza tym trzeba nauczyć sie w niej oddychać . Końiec , końców . Większe efekty miałem robiąc interwały w czapce i ortalionowe z pasem do odchudzania na brzuchu co ograniczało prace przepony i siedząc na maxa w saunie niż po tej masce . Maska mnie ograniczyła . Spadło mi kardio . Szybciej zacząłem sie męczyć . Może to i wyzwanie , ale przereklamowane . Treningi w górach powodują ze inna mieszanka powietrza powoduje m ze z braku wystarczającej ilości tlenu nasze ciało wytwarza więcej czerwonych krwinek , które sa przekaźnikami tlenu w organizmie dlatego sa te efekty . Używając maski blokujemy cały system oddechowy i jesteśmy narażeni na rozedmę płuc . Pozdrawiam i Przepraszam za błędy . Wybór należy do każdego z nas . Życzę powodzenia .
    ~Rob, 2017-01-21 07:35:36
  • avatar
    zgłoś
    Witam Mam pytanie, czy metoda profesora Buteyko , również sprawdza się przy użyciu treningowej maski? Pozdrawiam
    ~gość, 2017-01-11 20:18:28
  • avatar
    zgłoś
    Działa ta na pewno:) http://malalodowka.pl
    vadinux, 2016-10-30 11:01:23
  • avatar
    zgłoś
    Witam, ja z dość obszernym pytaniem. Biegam, głównie po lesie/parku, rzadko miasto. Dodatkowo odmawiam kontakt z siłownia (utrzymanie sylwetki, coś w rodzaju fit). Zastanawiam się nad kupnem maski żeby poprawić wydolność ale mam obawy, ponieważ 4 lata temu miałem rozpoznana odme oplucnowa prawego płuca i 2 razy była ona "pompowana". Od tamtego czasu nic się nie dzieje, bieganie, pływanie, ćwiczenia na siłowni itp nie sprawiają mi problemów ale dziewczyna boi się o moje płuca, gdyż taka maska w jakimś stopniu je obciąża. Możecie na to jakoś odpowiedzieć? Czy obrazu iść do pulmonologa?
    ~bartek, 2016-10-30 00:41:57
  • avatar
    zgłoś
    Z tego co mnie uczy doświadczenie a przede wszystkim kursy i 5 lat studiów na awf to wdech jest w fazie ekscentrycznej a wydech w koncentrycznej, wiec dla mbie artykuł ma rażący błąd
    ~Hata, 2016-10-20 23:03:44
  • avatar
    zgłoś
    autentycznie pomaga. po 2-3tyg biegania z maską, po jej zdjęciu robisz interwałowe sprinty i nawet nie rusza Cię to...tak to działa. ogromny skok wydajnosci płuc.
    ~kamo, 2016-09-14 22:27:17
  • avatar
    zgłoś
    h
    ~!, 2016-09-05 20:05:50
  • avatar
    zgłoś
    rozwaliła mnie ocena "poziom lansu"
    ~!, 2016-09-05 20:04:49
  • avatar
    zgłoś
    Sprawdzamy, czy trening w masce imitującej warunki wysokogórskie na pewno ma sens.<br /><br /><a href="/fitness/Maska-treningowa-czy-to-naprawde-dziala,8197,1"></a>
    Mens Health, 2016-07-26 14:06:37
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij