Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.9

MMA: patenty zawodników mieszanych sztuk walki dla lepszej formy

Zwierzęca siła, nadludzka sprawność oraz sylwetka herosa. Tak najkrócej można opisać Toma Watsona i Alexandra Gustafssona - zawodników UFC, czyli najbardziej prestiżowej federacji MMA na świecie. Oto 6 patentów od prawdziwych fighterów, które pomogą Ci zbudować jeszcze lepszą formę.

2015-08-04
boks, sporty walki, MMA fot. shutterstock.com

Skrótu MMA nie trzeba już rozwijać. Nawet znawcy piłki wiedzą już, że chodzi o mieszane sztuki walki. Idea, która za tym sportem stoi, jest prosta: postawić naprzeciw siebie dwóch facetów, reprezentujących rożne sporty walki i sprawdzić, który wygra.

I tak oto do ringu lub oktagonu (klatki ustawionej na planie ośmiokąta) wchodzą bokserzy, zawodnicy tajskiego boksu, jiu jitsu, zapaśnicy, a nawet... tak, tak, MMA, które jakiś czas temu zdążyły przeobrazić się w osobną dyscyplinę. Dodajmy, że najprężniej rozwijającą się na świecie.

Postanowiliśmy przypatrzeć się dwom zawodnikom najważniejszej na świecie federacji MMA, czyli Ulitmate Fighting Championship (UFC) – Brytyjczykowi Tomowi Watsonowi oraz Szwedowi Alexandrowi Gustafssonowi – nie po to, by zobaczyć, jak trenują najlepsi atleci na świecie, lecz po to, by dowiedzieć się, które elementy ich treningów możesz skutecznie włączyć w swój repertuar ciosów w walce o lepszą formę.

680 kg – średnia siła ciosu zawodników UFC. Trudno Ci to sobie wyobrazić? Zwizualizuj więc sobie uderzenie młotkiem w twarz...

1. Wszystko naraz

Widzieliśmy to setki razy: gość o wyglądzie gladiatora dostaje łomot od tego, którego rzeźba, delikatnie mówiąc, nie porywa. „Możesz być mistrzem przysiadu ze sztangą i nie przetrwać nawet rundy w klatce” – tłumaczy Tom Watson.

Kluczowa jest tu wszechstronna sprawność, świetna koordynacja ruchowa, nokautująca moc, ogromna wytrzymałość i siła. Jeśli chcesz poczuć się jak zawodnik MMA, na każdym treningu ćwicz całe ciało, stawiając na jak najwięcej ruchów złożonych.

2. Walka w wodzie

„Zwycięskie walki, sparingi, a nawet ćwiczenia z trenerem zostawiają po sobie ślad – mówi Gustafsson. – Dawno temu odkryłem, że najgorsze, co po takim wycisku można zrobić, to po prostu przeleżeć kolejny dzień w łóżku. Mój patent to poranna sesja na basenie, po której wieczorem jestem w stanie znów trenować na najwyższych obrotach” – dodaje.

Następnego dnia po ciężkiej sesji na siłowni wskocz na godzinę do basenu. Po kilku długościach na rozgrzewkę zacznij się w wodzie po prostu bawić. Pamiętasz walkę z cieniem Muhammada Alego na słynnych „wodnych” zdjęciach? No, właśnie – wiesz, co masz robić.

boks, sporty walki, MMA fot. shutterstock.com

3. Prostota na talerzu

„Nawet nie używam słowa ≫dieta≪. Nie lubię go” – mówi Watson, który w codziennym żywieniu przestrzega jedynie kilku zasad: więcej warzyw, mniej mięsa, zero wysoko przetworzonych produktów. „Jeśli piję mleko, to pełnotłuste. Nawet nie patrzę na produkty oznaczone hasłami ≫light≪ czy ≫0% tłuszczu≪ – tłumaczy. – Trzeba po prostu jeść prosto i zdrowo”.

Patent polega na tym, by słuchać własnego organizmu. Jesteś głodny? Jedz. Czujesz, że porcja „węgli” przed treningiem nie jest Ci tym razem potrzebna? Zrezygnuj z niej.

47% kontuzji zawodników MMA to uszkodzenia twarzy lub głowy. 3% to wstrząśnienia mózgu. To nie jest taniec towarzyski...

4. Moc bez balastu

Topowi fighterzy ważą na co dzień nawet 10 kg więcej niż podczas oficjalnego ważenia przed pojedynkiem. I nie chodzi tu o to, że między kolejnymi walkami następuje pewne rozpasanie – bo 24 h później, gdy wchodzą do klatki czy ringu, wracają do tej naturalnej wagi.

Sportowcy na najwyższym poziomie takie wahanie wagi mają opanowane do perfekcji, a cały sekret to umiejętne żonglowanie stanem nawodnienia organizmu. Dzięki takim właśnie sztuczkom mogą walczyć w niższych, niż teoretycznie powinni, kategoriach.

„W czasie przygotowań zrzucam nawet 20 funtów, z czego ostatnich 10 wypacam w ostatnim tygodniu – mówi Watson. – Reszta to nawet nie kwestia treningu, a diety. Chcecie poznać sekret? Kurczak z warzywami na parze i masło orzechowe mogą załatwić sprawę”.

boks, sporty walki, MMA fot. shutterstock.com

5. Sprzęt z remizy

Jeśli myślisz, że zawodnicy UFC trenują ze sprzętem, którego nie powstydziliby się w NASA, możesz się zdziwić. Czasy technologicznych nowinek minęły: do łask wróciły przyrządy, które skompletować możesz sam, rozglądając się po okolicznych remizach czy warsztatach.

Gustafsson ćwiczy z takimi właśnie „odpadkami”: oponami, młotami, belami drewna. Klasyczna sztanga też ma swój renesans. „Przez ostatnie 1,5 roku mój trening siłowy był prosty: podrzut i rwanie sztangi – mówi Watson.

– Te 2 ćwiczenia mogą skutecznie zastąpić skomplikowane programy. Każde z nich wymaga przecież skoordynowanej pracy całego ciała”. Przy okazji budują też eksplozywną siłę, która w walce w oktagonie na pewno się przydaje.

52% – tyle ciosów Watsona trafia celu.

6. Bez paniki

Furia, natychmiastowy rewanż po zainkasowanym ciosie, straceńczy atak w końcówce rundy – takie akcje w walce zazwyczaj kończą się nokautem. Problem w tym, że osobą, która nie może po nich podnieść się z desek, jest najczęściej ta, która nie powstrzymała nerwów na wodzy.

Watson porównuje nawet pojedynek w oktagonie do tonięcia: „Nie możesz dać porwać się emocjom albo poddać się panice, bo szanse na ratunek zmaleją do zera. Udławisz się i utoniesz. Musisz przypomnieć sobie wszystko, czego nauczyłeś się wcześniej, oczyścić umysł i kalkulować każdy ruch, by wyjść z opresji cało” – mówi.

W sytuacjach ekstremalnych, nie tylko na ringu, najpierw myśl, a dopiero następnie rób. Nawet jeśli ma nią być próba pobicia rekordu ze sztangą. Zanim ją złapiesz, zwizualizuj sobie próbę. Według „Journal of Strength and Conditioning Research”, masz nawet 15% większe szanse na sukces.

MH 06/14

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Zwierzęca siła, nadludzka sprawność oraz sylwetka herosa. Tak najkrócej można opisać Toma Watsona i Alexandra Gustafssona - zawodników UFC, czyli najbardziej prestiżowej federacji MMA na świecie. Oto 6 patentów od prawdziwych fighterów, które pomogą Ci zbudować jeszcze lepszą formę.<br /><br /><a href="/fitness/MMA-patenty-zawodnikow-mieszanych-sztuk-walki-dla-lepszej-formy,5690,1"></a>
    Mens Health, 2015-08-04 11:30:31
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij