Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Kilian Jornet: bieganie po górach, to walka z samym sobą

Bieganie po górach nie jest łatwe, ale oddziela mężczyzn od chłopców. Razem z ultramaratończykiem i mistrzem świat w sky runningu - Kilianem Jornetem odkrywamy, w jaki sposób odnaleźć w swoich nogach, płucach i umyśle siłę, by wyruszyć na trasę.

2012-08-22
bieganie po górach - Kilian Jornet fot. www.salomonrunning.pl

Kilian Jornet ma dopiero 24 lata, a już jest legendą biegów górskich na ultradystansach. Ma na swoim koncie 3 wygrane w Ultra Trail Mont Blanc (ponad 169 km wokół masywu z 9600 m przewyższeń) czy w Western States Endurance Run (100 mil), nie mówiąc o kilku tytułach mistrza świata w sky runningu.

Nie wygląda na giganta, ale gdy zaczyna biec po górach, robi to tak szybko i lekko, że wydaje się, iż człowiek został stworzony właśnie do tego. Gdy biegnę po górach, czuję się wolny jak kozica, a czasami, gdy jestem bardzo wysoko, jak ptak. W takich chwilach łapię po prostu moment, ciesząc się z tego, że dane mi jest być w takim miejscu” – mówi Kilian Jornet.

Prawie każdy pokonujący kolejne szczyty i granice własnych możliwości może się podpisać pod tymi słowami. Może z wyjątkiem tych o „kozicy”, bo na lekkość we wbieganiu, choćby pod Ślężę czy Górkę Szczęśliwicką, trzeba jednak zapłacić sporą ilością własnego potu. Ale widoki w Tatrach, Karkonoszach, Besidach czy Alpach warte są każdej kropli.

Tak samo jak pokonanie w takich okolicznościach przyrody dystansu 40, 80 czy nawet 100 kilometrów. „Bieganie uliczne to walka głównie z czasem i oglądanie swoich stóp na asfalcie”– mówi Jornet. – W górach pokonujesz głównie siebie, w dodatku mając dookoła niesamowity świat”. Jeśli wyruszysz na taką trasę, już jesteś zwycięzcą.

Patenty Kiliana na szybki bieg

1. Nie trenuj – biegaj

„Może to zabrzmi dziwnie, ale ja nie trenuję, ja po prostu biegam – mówi Kilian. – Z reguły rano wybieram trasę, na jaką wyruszę, ale na szlaku często poddaję się górom i to one wybierają kierunek.

Pokazują mi jakiś szczyt, a ja już wiem, że zapraszają mnie, bym tam wbiegł”. Sprawdzaj jednak czas treningu i przewyższenia, co pozwoli Ci na analizowanie wysiłku i lepsze poznanie swoich możliwości.

2. Technika biegu pod górę

Odbijaj się ze śródstopia i rób krótsze kroki. Biegaj rytmicznie. Nie garb się! Biegacze czasami próbują dosłownie „zaorać” nosem podbieg i pochylają się. Nie patrz pod nogi, ale też nie wypatruj szczytu. Musisz się skoncentrować na każdym kroku.

Omiataj wzrokiem – jak reflektorem – trasę przed sobą. Trzymaj dłonie luźno, nie zaciskaj pięści. Rozluźnione dłonie pomogą utrzymać zrelaksowaną postawę ciała i w razie potknięcia zamortyzować upadek. Pracuj przedramionami intensywnie, jak tłokami, robiąc krótkie, a nie zamaszyste ruchy.

Pamiętaj, że w górach ręce biegną intensywniej niż nogi! Podbiegając, odpychaj się od zbocza i unoś nogi wysoko. W ten sposób pobiegniesz lżej, tak jakbyś robił podskoki. Jeśli trenowałeś skipy, to nie będziesz miał tendencji do ciągnięcia nóg przy ziemi.

3. Maszeruj

Gdy nie widzisz szczytu, a nie znasz góry, nie sil się na bieg, szczególnie gdy ma ona duże nachylenie. Bardzo strome zbocza pokonuj marszem. Połóż dłonie na uda, dociskając je do podudzia.

Tę samą technikę stosuj, gdy trafisz w rumowisko kamieni. Uważaj, bo stopa bardzo łatwo może się zaklinować między kamieniami i ulegniesz bolesnej kontuzji.

Zawody w bieganiu po górach

1. Bieg na Śnieżkę (1602 m n.p.m.)

14 lipca, Karpacz, 14,3 km

2. Transjura

6.07, Jura Krakowsko-Częstochowska, 162 km, 2300 m przewyższeń

3. Bieg 7 Dolin

9 sierpnia , Krynica-Zdrój, 100 km, 4480 m przewyższeń (plus biegi na 33 i 66 km)

4. UTMB (Ultra Trail Mont Blanc)

27 sierpnia, Chamonix, 168 km, 9600 m przewyższeń

5. Jungfrau Marathon

8 września, Interlaken, 42 km 195 m

STRONA 1 z 2

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Bieganie po górach nie jest łatwe, ale oddziela mężczyzn od chłopców. Razem z ultramaratończykiem i mistrzem świat w sky runningu - Kilianem Jornetem odkrywamy, w jaki sposób odnaleźć w swoich nogach, płucach i umyśle siłę, by wyruszyć na trasę.<br /><br /><a href="/fitness/Kilian-Jornet-bieganie-po-gorach-to-walka-z-samym-soba,6339,1"></a>
    Mens Health, 2015-04-20 08:29:17
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij