Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

  • Men's Health

  • Fitness

  • Kiedy przyjmować BCAA i jak pozbyć się bólu stawów po treningu: radzą eksperci MH

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.6

Kiedy przyjmować BCAA i jak pozbyć się bólu stawów po treningu: radzą eksperci MH

Krótko, zwięźle i na temat. Oto pytania nadesłane ekspertom MH przez Czytelników i, jak zwykle, rzeczowe odpowiedzi.

Aminokwasy BCAA, odzywki sportowe

Producenci BCAA sugerują, żeby przyjmować aminokwasy nie tylko przed i po treningu, ale także w dni nietreningowe. Ma to sens?

Z wielu badań wynika, że codzienne stosowanie BCAA, nawet u osób nietrenujących, zapobiega obniżeniu syntezy białek w mięśniach (Sugita M. 2003, Kraemer W.J. 2006). Podobne wyniki odnotowano u przedstawicieli dyscyplin siłowych (Karlsson H.K. 2004, Blomstrand E. 2001) oraz wytrzymałościowych, m.in. w kolarstwie i kajakarstwie (Fu-Chun T. 2006, Crowe M.J. 2006).

Codzienna suplementacja BCAA zmniejsza wydalanie azotu z moczem od 20 do 30%, co świadczy o większej kumulacji białek w mięśniach i ich szybszej regeneracji. Dodatkowo regularne stosowanie aminokwasów rozgałęzionych w sposób pośredni, przez zwiększenie masy mięśniowej i wzrost zapotrzebowania na energię, prowadzi do redukcji tkanki tłuszczowej. Te argumenty mówią chyba same za siebie.

Ekspert MH: prof. Tadeusz Stefaniak, AWF we Wrocławiu

Co zrobić, by pozbyć się bólu stawów po treningu?

Jeżeli problemem nie są jakieś ekwilibrystyczne ćwiczenia, które wykonujesz niepoprawnie, stawy możesz wzmocnić… odpowiednią dietą. Nasi dziadkowie nie skarżyli się na podobne dolegliwości, bo w ich jadłospisach pełno było podrobów, w których skład wchodzi tkanka łączna, doskonałe źródło kolagenu i elastyny. Dziś na takie smakołyki często patrzymy z niechęcią. Raz, że bywają nieestetyczne, dwa, że dietetycy regularnie krytykowali je za dużą zawartość tłuszczów nasyconych.

Na rynku można kupić suplementy z syntetycznymi zamiennikami kolagenu, ale ich skuteczność nie jest zbyt wysoka. Na szczęście istnieje pewien sposób. Wystarczy, że kupisz kurze łapki, dobrze je umyjesz, po czym wrzucisz do garnka i będziesz gotował przez 2-4 godziny, aż mięso samo zacznie odchodzić od kości.

Potem odparuj wodę na wolnym ogniu, po czym przelej wywar do 100-ml pojemniczków i schowaj do zamrażarki. Przygotowany specyfi k serwuj sobie co 2 dni z dodatkiem soku z cytryny (witamina C wpływa na przyswajanie kolagenu). Po 3 tygodniach stosowania przestaniesz odczuwać ból, a po 2-3 miesiącach problem powinien minąć. Wady? Wywar podczas gotowania brzydko pachnie.

Ekspert MH: dr Marek Szołtysik, dietetyk 

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij