Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.5

Ćwiczenia na kręgosłup, które warto wykonać

Gdy dokucza Ci ból kręgosłupa, powinieneś wzmocnić mięśnie korpusu. Musisz jednak pamiętać, że niektóre ćwiczenia są bardziej wskazane od innych, a niektórych nie powinieneś robić pod żadnym pozorem. Sprawdź, jakie ćwiczenia na kręgosłup możesz wykonywać.

2015-05-07
ból kręgosłupa fot. Lightspring, 2015, shutterstock.com

Zasada jest taka: jeśli ból jest niewielki i bardziej przypomina dyskomfort niż ból, możesz liczyć na to, że wzmocnienie mięśni grzbietu i brzucha zmniejszy dolegliwości.

Jeśli jednak po rozpoczęciu ćwiczeń ból staje się ostry lub nie przechodzi nawet po 15 minutach, przestań się ruszać i zgłoś się do lekarza.

Sprawdź, jakie ćwiczenia na kręgosłup możesz wykonywać, a jakie zdecydowanie powinieneś sobie odpuścić.

ćwiczenia na kręgosłup rys. Rodale Images

To możesz robić

1. Unoszenie bioder

Połóż się na plecach i ugnij nogi w kolanach, tak żeby tworzyły kąt prosty. Ręce rozłóż szeroko, żeby opierać się tylko na barkach.

Następnie napnij pośladki i wypchnij je w górę, tak by barki, biodra i kolana ustawiły się w linii prostej.

Zrób 10 powtórzeń.

ćwiczenia na kręgosłup rys. Rodale Images

2. Plank bokiem

Żeby wzmocnić mięśnie grzbietu, ale nie przeciążać kręgosłupa w płaszczyźnie, w której jest najczęściej przeciążany, połóż się na boku, następnie oprzyj się na przedramieniu zgiętej pod kątem prostym ręki.

Starając się utrzymać kręgosłup w jednej linii z nogami, unieś wyprostowaną nogę do poziomu.

Zrób po 5 powtórzeń na każdą nogę.

ćwiczenia na kręgosłup rys. Rodale Images

3. Półbrzuszki

Tradycyjne „brzuszki” przy bólu kręgosłupa to zły pomysł.

Ale możesz je zastąpić półbrzuszkami – ugnij nogi w kolanach, zahacz je o drabinki i unoś tułów jedynie do takiej wysokości, gdy Twoje barki osiągną wysokość kolan. 

ćwiczenia na kręgosłup rys. Rodale Images

Tego nie rób

1. Skłony na prostych nogach

Przy bólu dolnej części kręgosłupa niewskazane są skłony na wyprostowanych nogach.

To ćwiczenie może spowodować nasilony ucisk na krążki międzykręgowe, a jednocześnie może za mocno rozciągać mięśnie i wiązania, które stabilizują kręgosłup.

ćwiczenia na kręgosłup rys. Rodale Images

2. Podciąganie na drążku

Często słyszy się zalecenia, by – gdy tylko pojawi się ból kręgosłupa – więcej wisieć i podciągać się na drążku.

Wielu ludziom wiszenie rzeczywiście przynosi ulgę, jednak jeśli ból wynika z przepukliny jądra miażdżystego, może też doprowadzić do pogorszenia stanu.

Dlatego zanim zaczniesz wisieć na drążku, skonsultuj ten pomysł z ortopedą, bo możesz sobie zrobić krzywdę.

ćwiczenia na kręgosłup rys. Rodale Images

3. Unoszenie nóg w pozycji leżącej

Podobnie jest z unoszeniem obu nóg w pozycji leżącej. Uważa się, że to ćwiczenie wzmacnia mięśnie grzbietu i brzucha.

Faktycznie wzmacnia, jeśli jednak kręgosłup już Cię boli, próba podniesienia dwóch nóg naraz najprawdopodobniej spowoduje nasilenie bólu.

Napięcie mięśni w trakcie wznoszenia i opadania jest zbyt duże. 

Departament Zdrowia MH przypomina: Każdy ból kręgosłupa lepiej skonsultować z lekarzem. Kręgosłup jest jak autostrada: wypadek na niej paraliżuje ruch w całej okolicy.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Fajny artykuł. Wydaje mi się, że ból jednak można leczyć.Akurat ja jestem po urazie wielonarządowym. Miałem tez uszkodzony kręgosłup. Zacząłem ćwiczyć (głównie ćwiczenia wzmacniające). Ból jednak był nadal sporty. W związku z powyższym postanowiłem skorzystać z porady jednego z moich lekarzy i poszedłem na rodzaj zabiegu, który eliminuje ból za pomocą czegoś, w rodzaju fali uderzeniowej.Bardzo dobry zabieg, tym bardziej, że dość szybko udało mi się wyeliminować ból nie tyle mięśni co samego kręgosłupa. Dziś łatwiej mi się ćwiczy. Robię to z coraz większymi obciążeniami. Dlatego wszystkim polecam ten zabieg.
    Lord_Dowódca, 2016-03-16 12:46:09
  • avatar
    zgłoś
    Gdy dokucza Ci ból kręgosłupa, powinieneś wzmocnić mięśnie korpusu. Musisz jednak pamiętać, że niektóre ćwiczenia są bardziej wskazane od innych, a niektórych nie powinieneś robić pod żadnym pozorem. Sprawdź, jakie ćwiczenia na kręgosłup możesz wykonywać.<br /><br /><a href="/fitness/Jak-cwiczyc-gdy-boli-Cie-kregoslup,6508,1"></a>
    Mens Health, 2015-12-10 13:43:29
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij