Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.2

Idealna sylwetka: ćwiczenia na wzmocnienie mięśni i równe rozłożenie sił

Mięśnie pracują parami - jeden zgina, drugi prostuje. Zachowaj właściwe proporcje między nimi, a uwolnisz drzemiący w nich potencjał i zbudujesz idealną męską sylwetkę. Zrób sobie test i - jeśli trzeba - zmodyfikuj swój trening tak, by poprawić to, co wymaga zmiany.

tekst: Marek Dudziński zdjęcia: Beth Bischoff 2008-11-27
Steve Lippman

Przyzwyczajenie to druga natura. Wiem, jak trudno rozstać się z ulubionym podkoszulkiem czy dżinsami. Albo z ułożonym samemu programem treningowym. O ile jednak długotrwały związek ze starymi spodniami może nawet okazać się plusem (trendy przecież wracają - wystarczy trochę poczekać), o tyle przywiązanie do jednego zestawu ćwiczeń może wcześniej czy później zakłócić Twoją wewnętrzną równowagę.

Najczęściej bowiem jest tak, że wybieramy takie ćwiczenia, które wzmacniają tylko niektóre mięśnie, zapominając, że nasza sprawność, siła i ruchomość stawów zależą od tego, jak współpracują dwie grupy mięśni: zginaczy i prostowników albo inaczej - przywodzicieli i odwodzicieli.

Przywiązanie do jednego programu treningowego może spowodować, że Twoje mięśnie będą się nierównomiernie rozwijać.

Cały Twój szkielet i stawy utrzymują się we właściwej pozycji dzięki przymocowanym do nich mięśniom, które, chociaż pracują z reguły po przeciwnych stronach, tworzą kombinację idealną. Np. pracę łokcia kontroluje biceps (zginacz) i triceps (prostownik), bioder zaś - czworogłowy uda (zginacz stawu biodrowego) i dwugłowy uda (prostownik stawu biodrowego). Udo kontroluje również staw kolanowy, ale tu role się odwracają: tył jest zginaczem, a przód prostownikiem.

Jeśli jedna z grup jest silniejsza albo mocniej napięta, wtedy ściąga całą konstrukcję na swoją stronę, a ta po prostu się sypie. Zupełnie jak w przeciąganiu liny, z tą różnicą, że w wypadku stawów żadna z grup mięśniowych nie jest zwycięzcą, bo brak równowagi między zginaczami i prostownikami to ból, dyskomfort, a nawet kontuzje.

Na szczęście można temu zaradzić. Jeśli nie wiesz, czy Twoje mięśnie dobrze współgrają, zrób proste testy, które znajdziesz poniżej. Jeśli stwierdzisz nierównowagę, znajdziesz też sposoby na jej wyrównanie. Czasami będzie to wzmacnianie "słabeuszy", kiedy indziej rozciąganie tych przepracowanych i przykurczonych mięśni, które za mocno katujesz na treningach. "Naprawę" rób dwa razy dziennie, zaraz po przebudzeniu i po treningu. Powtarzaj to trzy razy w tygodniu, aż zdasz test.

Dobre proporcje Twoich mięśni

Nierównowaga między antagonistycznymi mięśniami to nie tylko gorsza sylwetka i większe prawdopodobieństwo kontuzji. To również ograniczenie Twojej szybkości. Dlatego najpierw zrób test siły, który przedstawiamy na następnej stronie w tabeli, aby sprawdzić stan swoich mięśni.

1 2 3 ... 4
STRONA 1 z 4

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Mięśnie pracują parami - jeden zgina, drugi prostuje. Zachowaj właściwe proporcje między nimi, a uwolnisz drzemiący w nich potencjał i zbudujesz idealną sylwetkę. Zrób sobie test i - jeśli trzeba - zmodyfikuj swój trening tak, by poprawić to, co wymaga zmiany.
    Mens Health, 2008-12-21 21:22:53
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij