Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ

12


OCEŃ
4.1

Georges St-Pierre: 8 zasad efektywnego treningu

Georges St-Pierre to maszyna nastawiona na wygrywanie w każdych warunkach. Specjalnie dla Was MH odkrywa tajniki jego treningu. Sprawdź, jakimi zasadami kieruje się ten wielokrotny mistrz UFC, by zbudować mięśnie, które należałoby trzymać w klatce.

MH 2012-02-15
Georges St-Pierre fot. Randi Berez

Jesteś ciekaw jak trenuje Georges St-Pierre? Sprawdź: Georges St-Pierre: trening legendy MMA.

Ten facet nie boi się nikogo. Gdy wkracza do oktagonu, jedyna myśl, która na sekundę powoduje, że jeszcze bardziej przyspiesza mu tętno, to ta, że nie przygotował się na 110%. Że jest coś, co mógł zrobić lepiej.

Potrzebuje tylko chwili, by uzmysłowić sobie, że każdą sekundę na sali treningowej wykorzystał na maksa. Odzyskuje pewność siebie i luz, dzięki którym każde wyprowadzone uderzenie sieje spustoszenie.

Georges St-Pierre to maszyna nastawiona na wygrywanie, i to na wygrywanie w wielkim stylu. Mistrz świata wagi półśredniej najbardziej prestiżowej organizacji UFC każde zwycięstwo zawdzięcza ogromnemu zaangażowaniu, jakie wkłada w treningi, oraz kilku zasadom, które zdążył wypracować w trakcie ponad 11-letniej kariery zawodnika MMA.

Zacznij je stosować, a szybko przekonasz się, że forma, która jeszcze niedawno była w zasięgu tylko profesjonalnych sportowców, jest na wyciągnięcie ręki.

1. Twoje ciało to twoja broń. Wykorzystaj je

"Lepsze wyniki osiągnie akrobata uczony sztuk walki przez zawodnika MMA, niż odwrotnie" – mówi przekonująco Georges St-Pierre.

Dlaczego? "Bo ich stosunek siły i mocy do wagi ciała jest na najwyższym poziomie" – tłumaczy. Mistrz UFC kilka razy w miesiącu trenuje na kółkach olimpijskich, ale sporo ćwiczeń z ciężarem własnego ciała wykonuje niemal codziennie.

"Pompki marynarskie to dla wojownika ćwiczenie na pewno lepsze niż wyciskanie sztangi" – dodaje.

2. Trenuj twardo, walcz twardo, jedz lekko

Mniejsza waga to nie powód, tylko rezultat treningu. "Trenuję, bo mam przed sobą walkę, to proste – mówi St-Pierre. – Ale wchodzę na salę nie dla tego jednego starcia. Myślę przez cały czas o następnych. Jestem w treningu non stop, dlatego jem to, co chcę, byle lekko".

St-Pierre waży na co dzień nawet 95 kg, ale na kilka tygodni przed wejściem do klatki obcina ilość "węgli", rezygnuje z soli i mocno się nawadnia. "Wszystko po to, by nie przekroczyć limitu wagi półśredniej, czyli 77 kg" – mówi.

3. Regeneruj się aktywnie

Dla wojownika, który w ciągu pół godziny intensywnej walki znajduje tylko kilka chwil na złapanie oddechu, wolne od treningu znaczy co innego niż dla śmiertelników.

"Gdy nie mam sparingu albo zajęć na siłowni, biegam 400-metrowe sprinty w pięciu interwałach z 50 metrami truchtu – mówi St-Pierre. – Wrzucam wyższy bieg, by jeszcze szybciej się zregenerować".

Twój plan: dzień po intensywnym treningu wykonaj lekki trening na skakance.

boks, sporty walki, MMA fot. shutterstock.com

4. Dawaj z siebie wszystko

Ale nie przesadzaj! Lekkie zmęczenie materiału to jedno, przetrenowanie – drugie. "Na początku kariery trenowałem zbyt intensywnie, dlatego co chwila łapałem jakąś kontuzję – mówi St-Pierre. – Jeśli nie możesz zasnąć, bo wciąż jesteś nabuzowany po treningu, a rano budzisz się z tętnem spoczynkowym wyższym niż zwykle, zwolnij obroty" – dodaje. Odpuść na chwilę, zanim będziesz zmuszony pauzować miesiąc albo dwa.

"Czasami budzę się w nocy ze strachem, że przeciwnik trenuje ciężej niż ja. To mój największy motywator."

5. Bądź skuteczny

"Na poziomie mistrzowskim wszyscy są przygotowani pod względem fizycznym. Zwycięża skuteczniejszy, bo to on mniej się męczy" – mówi St-Pierre.

W ringu albo klatce nie wykonuj zbędnych ruchów. Czekaj na akcję przeciwnika, by skutecznie go skontrować. "Podczas treningu siłowego też bądź sprytny. Napinaj mięśnie pośladkowe, zanim spróbujesz dźwignąć naprawdę spory ciężar, a w sekundę zwiększysz moc".

6. Eliminuj błędy

Już kilka minut po walce można spotkać St-Pierre'a oraz jego trenera wpatrzonych w ekran monitora. "Szukamy wszystkich błędów – mówi Georges St-Pierre. – Im więcej pytań zadajesz, im więcej chcesz dowiedzieć się o sobie i swoich słabościach, tym mniejsze szanse dajesz przeciwnikowi na to, by to on je odkrył i wykorzystał je przeciwko Tobie".

boks, sporty walki, MMA fot. shutterstock.com

Wykorzystaj tę wiedzę również na siłowni: poproś kumpla, by przyjrzał się, jak wykonujesz przysiad. Kolanami wykraczasz poza linię palców? Popraw się.

7. Wzmacniaj słabe strony

"Zawsze jest coś, co możesz zrobić lepiej. Zrozum to od razu, by oszczędzić sobie tej nieprzyjemnej chwili refleksji po porażce – mówi St-Pierre. – Wielu zawodników na treningach skupia się na tym, co sprawia im najwięcej satysfakcji, na tym, w czym są dobrzy.

Zapominają o ciągłym poprawianiu się w innych elementach. To dlatego łatwiej ich pokonać". Nie omijaj szerokim łukiem tych ćwiczeń, których nie lubisz, bo może to akurat one wrzucą Twoją formę na poziom wcześniej dla Ciebie nieosiągalny.

8. Walka to więcej niż ruch sztangi

Możesz być bardzo silny albo mieć ogromną wytrzymałość, ale to wciąż za mało, by wygrywać walki.

"Wszechstronność jest kluczem do zwycięstwa. Jasne, możesz być kojarzony głównie z nokautującym uderzeniem albo świetną postawą w stójce, ale musisz też umieć walczyć z kontry i być dobry w parterze. Czasami plan A okazuje się nieskuteczny. Musisz mieć w zanadrzu trochę więcej niż plan A+"– kończy St-Pierre.

Jesteś ciekaw jak trenuje Georges St-Pierre? Sprawdź: Georges St-Pierre: trening legendy MMA.

MH

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Georges St-Pierre to maszyna nastawiona na wygrywanie w każdych warunkach. Specjalnie dla Was MH odkrywa tajniki jego treningu. Sprawdź, jakimi zasadami kieruje się ten wielokrotny mistrz UFC, by zbudować mięśnie, które należałoby trzymać w klatce.<br /><br /><a href="/fitness/Georges-St-Pierre-8-zasad-efektywnego-treningu,5339,1"></a>
    Mens Health, 2015-03-09 12:23:55
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij