Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ

1


OCEŃ
3.8

Finałowa dwunastka: Tomasz Węcławowicz

Tomasz przez długi czas trenował akrobatykę, ale kontynuowanie tej pasji uniemożliwiła mu kontuzja ścięgna Achillesa. Wizyty w siłowni, podczas których starał się usunąć skutki urazu, zamieniły się w regularne treningi, które zaprowadziły go do finału naszego konkursu.
Tomasz Węcławowicz , Miejscowość: WrocławZawód: trener personalny, Wiek: 28 latWzrost: 178 cmWaga: 78 kg 2012-06-26
Finalista konkursu Czytelnik na okładkę MH 2012: Tomasz Węcławowicz (fot. Andrzej Tyszko)

"Trenuję w zasadzie od zawsze - tata, który jest po akademii wychowania fizycznego, od dziecka zapoznawał mnie z różnymi dyscyplinami. Na siłowni pierwszy raz pojawiłem się jednak dopiero jakieś 6 lat temu - mówi Tomasz. - Wcześniej najważniejsza była dla mnie akrobatyka".

Niestety, podczas przygotowywania promocyjnego filmiku Tomasz nabawił się poważnej kontuzji - zerwał ścięgno Achillesa. "Kiedy dwa lata temu zerwałem achillesa usłyszałem, że będę mógł najwyżej podbiec na autobus" - wspomina.

Po wypadku przez 6 tygodni od pośladka aż do stopy jego nogę zdobił gips. Kolejne dwa tygodnie nie były wcale mniej uciążliwe - gips sięgał już »tylko« do kolana. Większość z nas uznałaby taką kontuzję za przymusową przerwę od treningów, ale nie Tomasz - ten bardzo szybko pojawił się na siłowni, skupiając się podczas treningów na górze ciała.

Po ściągnięciu gipsu trening w siłowni wykorzystał do rehabilitacji kontuzjowanej nogi. Zaczął trenować pełną parą. Wciąż boi się skakać, ale bieg nie jest już dla niego problemem. "Dziś potreningowy trening na bieżni lub poranny jogging nie stanowią dla mnie problemu, a ćwiczeniami niweluję jeszcze delikatnie widoczną dysproporcję" - mówi.

Trening siłowy i aerobowy


"Trening uzależniam od celu, jaki sobie stawiam" - mówi Tomasz. Przygotowując się do konkursu postawił na pracę mięśni w trybie negatywnym, bo - jak tłumaczy - to jeszcze lepszy sposób na szybki rozwój masy mięśniowej.

"Badania naukowe dowodzą, że praca w trybie negatywnym wpływa lepiej na wzrost siły i masy mięśniowej niż w trybie pozytywnym. Dlatego przygotowując się do konkursu, stosowałem głównie wysiłek o charakterze ekscentrycznym. Ruch ekscentryczny powoduje wytworzenie większego napięcia mięśniowego niż ma to miejsce w ruchu koncentrycznym czy napięciu izometrycznym, co wpływa na szybszy i efektywniejszy rozwój maksymalnej siły mięśniowej. Podczas ruchu ekscentrycznego napięcie może trwać dłużej niż podczas ruchu koncentrycznego, co ma również ogromny wpływ na rozwój koordynacji nerwowo-mięśniowej" - tłumaczy z precyzją godną nauczyciela akademickiego.

Wyciskając sztangę, często opuszczał też do klatki ciężar zdecydowanie większy od tego, który mógłby wycisnąć. "Trening dzieliłem w następujący sposób: klatka piersiowa-biceps, nogi-brzuch, plecy-triceps, barki-brzuch" - mówi.

Im bliżej końca przygotowań, tym bardziej Tomasz skracał czas odpoczynku między seriami, a poszczególne ćwiczenia łączył w superserie. Wydłużył do 30 minut również trening aerobowy na bieżni mechanicznej lub ergometrze wioślarskim. "Poza ćwiczeniami w siłowni uprawiam rekreacyjnie różne sporty, w zależności od pory roku" - dodaje.

Zasady diety


"Zdarza mi się zjeść pizzę czy ciastko" - mówi Tomasz, ale zaznacza od razu, że cały patent polega na tym, by takie posiłki uznać za dodatek, a nie podstawę żywienia. "Jedzenie słodyczy to według mnie zwykły nawyk, z którego łatwo zrezygnować - mówi. - W większości przypadków z sięganiem po przekąski czy słodycze »walczy się« jedynie na początku".

Budując masę mięśniową, Tomasz nie stroni od węglowodanów. Kiedy zaczyna jednak pracować nad rzeźbą, ogranicza ich ilość, jednocześnie zwiększając ilość białka w każdym posiłku. Z suplementów stosuje tylko aminokwasy rozgałęzione i białko.

Przykładowy jadłospis Tomasza:

 

Posiłek
Na talerzu
Śniadanie
płatki owsiane, otręby, rodzynki, migdały, wiórki kokosowe; wszystko zalane szklanką mleka
II śniadanie
twaróg z jogurtem naturalnym, szczypiorkiem i rzodkiewką
Przed treningiem
pierś z kurczaka ze szpinakiem w sosie z dodatkiem sera gorgonzola oraz warzywa z dodatkiem słonecznika i oliwy z oliwek
Po treningu
sałatka warzywna z tuńczykiem i ryżem
Kolacja
jajecznica ze szczypiorkiem i pomidorami

 

MH

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Szkoda, że w tym roku redakcja dała nam tylko stronę o danym finaliście, w ubiegłym roku były po trzy, przez co mogliśmy lepiej poznać treningi finalistów.
    shyguy, 2012-06-26 18:43:18
  • avatar
    zgłoś
    Tomasz przez długi czas trenował akrobatykę, ale kontynuowanie tej pasji uniemożliwiła mu kontuzja ścięgna Achillesa. Wizyty w siłowni, podczas których starał się usunąć skutki urazu, zamieniły się w regularne treningi, które zaprowadziły go do finału naszego konkursu.
    Mens Health, 2012-06-26 16:06:08
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij