Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.5

Budowanie mięśni: jak reaguje Twój organizm?

Napinasz się, stękasz i robisz miny... To wiadomo. Znacznie ciekawsze jest jednak to, co się dzieje w środku, gdy przedzierasz się z wysiłkiem przez kolejne powtórzenia.

Budowanie mięśni, trening siłowy Im lepiej poznasz proces zachodzący w Twoim ciele podczas dźwigania ciężarów, tym efektywniejsze będzie każde kolejne powtórzenie.

1. Najpierw dźwiga głowa

Gdy podchodzisz do sztangi, Twoja pamięć podpowiada zarządzającemu wszystkim mózgowi, że będziesz potrzebował więcej tlenu, żeby „nakarmić” mięśnie i serce. W tym momencie kanały dostarczające tlen do krwiobiegu poszerzają się, dzięki czemu mięśnie dostają więcej tlenu. Przewidując potrzebę dodatkowej mocy, Twoje gruczoły wydzielają więcej adrenaliny. Adrenalina wydziela się już na sam widok sztangi, którą zamierzasz podnieść, ale w trakcie samego ćwiczenia jej wydzielanie znacznie wzrasta.

2. Ciśnienie rośnie

Skomplikowana struktura połączeń nerwowych między mózgiem a mięśniami przechodzi w stan najwyższej gotowości. Połączenie gwałtownego zastrzyku adrenaliny i wstrzymania oddechu, gdy dźwigasz sztangę w górę, sprawia, że rośnie Twoje tętno i ciśnienie krwi. Badania kanadyjskich uczonych wykazały, że podczas treningu siłowego ciśnienie potrafi osiągać wartości cztery razy wyższe niż normalnie.

3. Dożywianie mięśni

Twoje serce pompuje gwałtowniej, a więc krew krąży szybciej, dostarczając więcej energii do ciężko pracujących mięśni. Ich zapotrzebowanie na energię jest tak duże, że organizm awaryjnie przerzuca część krwi z organów wewnętrznych do mięśni szkieletowych. Takie gwałtowne, ale regularne i kontrolowane skoki ciśnienia skutkują tym, że po pewnym czasie Twoje ciało lepiej sobie radzi z wysiłkiem, stresem i wpływem zmian poziomu hormonów.

4. Trochę pękasz

Nie, wcale nie chodzi o strach przed przepukliną. Powtarzalny wysiłek powoduje mikroskopijne pęknięcia tkanki mięśniowej. To wbrew pozorom dobry znak, bo właśnie dzięki temu mięśnie rosną. Ciało wysyła w uszkodzone miejsca białka, które mają załatać dziury. Jeśli sytuacja powtarza się regularnie, zwiększa się zarówno ilość włókien nerwowych, jak i ich masa. Niestety, ten proces trochę boli, zwłaszcza następnego dnia po treningu.

5. Pompujesz mięśnie krwią

Gdy zaczynasz opuszczać ciężar w dół, krew uwięziona w napiętych mięśniach wraca na miejsce, przy okazji – sprytnie to natura wymyśliła – odżywiając miejsca przed chwilą uszkodzone. Ta dodatkowa porcja krwi sprawia, że Twoje mięśnie wyglądają na większe. Ten efekt utrzymuje się mniej więcej pół godziny. To najlepszy czas, żeby popatrzeć na siebie w lustrze albo zrobić zdjęcia. Np. na następny konkurs „Czytelnik na okładkę”.

6. Rośnij, mięśniu, rośnij wielki

Po skończeniu serii Twoje tętno powinno wrócić do normy w ciągu pięciu minut. Zawsze też rób sobie co najmniej dzień przerwy między treningami z ciężarami, żeby dać mięśniom czas na odpoczynek i powrót do formy. Dodatkowa korzyść z dźwigania ciężarów to fakt, że trening siłowy zwiększa metabolizm spoczynkowy, co oznacza, iż nawet gdy odpoczywasz, nie obrastasz w tłuszcz tak łatwo jak inni. Oczywiście pod warunkiem, że dźwigasz żelazo, a nie siatki z ciastkami, pizzą i piwem.  

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij