Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.6

Bieganie: krok po kroku, do celu

Bieganie to coś więcej niż walka o szczupłą sylwetkę, to także antidotum na wiele innych życiowych problemów. Zobacz, ile kroków - dosłownie - musisz zrobić, by zagwarantować sobie dobry nastrój, niższe ciśnienie tętnicze oraz lepszy seks. Wszystko jest w zasięgu Twoich butów.

2015-07-15
nogi biegacza fot. shutterstock.com

1. Żeby zwiększyć wskaźnik ilorazu inteligencji IQ - 5400 kroków

Według wyników badań przeprowadzonych na University of Illinois, wystarczy już pół godziny biegu tygodniowo, by poprawić czas reakcji oraz zdolności percepcyjne. Co ciekawe, naukowcy nie zauważyli podobnego efektu u mężczyzn, którzy zamiast biegowych butów wybrali ciężką sztangę.

Naukowcy uważają także, że regularny jogging ponad 2-krotnie zmniejsza ryzyko zachorowania na chorobę Alzheimera. Biegnij 30 minut.

2. Żeby spalać tłuszcz przez całą dobę - 8100 kroków

Nie musisz być specjalistą, by wiedzieć, że każdy bieg to kilka spalonych kalorii więcej. Taka wiadomość nie jest w stanie Cię zaskoczyć. Co powiesz jednak na to, że godzina lekcyjna truchtu przyspiesza metabolizm na tyle, że nawet przez 14 następnych godzin spalasz tłuszcz?

Badania przeprowadzone w Human Performance Laboratory w USA nie pozostawiają w tym wypadku żadnych złudzeń. Biegnij 45 minut.

3. Żeby poprawić sobie nastrój – 27 000 kroków

Zamiast walnąć pięścią w ścianę, załóż biegowe buty; zamiast wychodzić z siebie, wyjdź pobiegać. Regularne treningi zmniejszają poziom stresu oraz pomagają oczyścić umysł, dzięki czemu łatwiej będzie Ci racjonalnie podejść do problemu.

Według wyników badań opublikowanych w „Journal of Strength Psychomatic Medicine” z depresją lepiej radzą sobie ci faceci, którzy biegają 3 razy w tygodniu, niż ci, którzy polegają tylko na lekach. Biegaj 30 minut, 4 razy w tygodniu.

fot. shutterstock.com

4. Żeby chronić stawy – 54 000 kroków

Naukowcy ze Stanford University udowodnili niedawno, że biegacze, którzy trenują co najmniej przez 60 minut 5 razy w tygodniu, są mniej narażeni na zwyrodnienie stawów w „dorosłym” życiu.

Nie musisz czekać jednak aż kilku dekad na efekt – biegając, wzmacniasz przecież mięśnie, które stabilizują stawy. Biegaj 60 minut, 5 razy w tygodniu.

5. Żeby obniżyć ciśnienie tętnicze – 144 000 kroków

Każdy zbędny kilogram, który tracisz na trasie, przekłada się na mniejsze o 1/1 mmHg ciśnienie tętnicze – donoszą naukowcy na łamach „Hypertension”. Biegaj 4 razy w tygodniu przez 50 minut, a w ciągu miesiąca spalisz 7700 kcal.

Nie tylko Twoja klatka znów znajdzie się przed brzuchem, ale poprawisz też pracę nerek oraz, oczywiście, serca. Biegaj 50 minut, 4 razy w tygodniu.

6. Żeby chronić serce przed zawałem – 37 800 kroków

Już w 7 tygodni możesz dwukrotnie zmniejszyć ryzyko wystąpienia zawału – donoszą badacze w „American Journal of Human Biology”. Biegaj 20 minut interwałów, 3 razy w tygodniu (30 sekund sprint – 30 sekund trucht).

7. Żeby budować masę mięśniową – 388 800 kroków

Zdolność organizmu do wytwarzania nowych włókien mięśniowych spada po trzydziestce o 3,5% co 10 lat, ale już 4 miesiące treningu cardio (3 razy w tygodniu) skutecznie hamują ten proces – sugerują naukowcy na łamach „American Journal of Physiology”.

Dołącz ćwiczenia aerobowe do treningu na siłowni, dobrze? Biegaj 45 min, 3 razy w tygodniu przez 4 miesiące.

bieganie, trening fot. Brian A Jackson 2015/shutterstock

8. Żeby obniżyć cholesterol - 432 000 kroków

Naukowcy z Mayo Clinic, którzy wzięli niedawno na warsztat kilka najbardziej popularnych aktywności cardio, doszli do wniosku, że to bieganie jest najlepszym sposobem na usprawnienie Twojego układu krwionośnego.

Badani biegacze obniżyli poziom złego cholesterolu (LDL), jednocześnie zwiększając aż o 5% udział tego dobrego (HDL). Biegaj 60 minut, 4 razy w tygodniu przez 10 tygodni.

9. Żeby być lepszym w łóżku – 1 500 000 kroków

Fakty mówią same za siebie: mało aktywni faceci dostają od życia mniej. Według wyników badań opublikowanych w „The Archives of Sexual Behavior” mężczyźni, którzy niechętnie wstają z kanapy, mają aż o 71% częściej problemy z erekcją. Można temu zapobiec. Biegnaj 60 min, 4 razy w tygodniu przez 9 miesięcy.

10. Żeby wybiegać sobie wieczną młodość - jeden krok więcej

Wiedzieliśmy o tym od zawsze, ale teraz mamy na to papiery. Naukowcy ze Stanford University są przekonani, że biegacze żyją wyraźnie dłużej niż mało aktywni faceci. Według badań pozostają również aktywni aż 16 lat dłużej niż ich przesiadujący na kanapach koledzy.

W tym wypadku nie powiemy Ci, ile powinieneś trenować. Nasza rada brzmi: po prostu zacznij biegać. Będziesz miał naprawdę dużo czasu na to, by nam podziękować.

Ściąga MH: bieganie liczone w krokach

Nieźle wytrenowany biegacz wykonuje mniej więcej 180 kroków na każde 60 sekund. Bieg na 5 km to 6200 kroków, bieg na 10 km - 124 000, półmaraton - 26 200, zaś maraton to 52 400 kroków.   

MH 03/13

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Bieganie to coś więcej niż walka o szczupłą sylwetkę, to także antidotum na wiele innych życiowych problemów. Zobacz, ile kroków - dosłownie - musisz zrobić, by zagwarantować sobie dobry nastrój, niższe ciśnienie tętnicze oraz lepszy seks.<br /><br /><a href="/fitness/Bieganie-krok-po-kroku-do-celu,5328,1"></a>
    Mens Health, 2016-02-18 12:58:05
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij