Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.5

Amare Stoudemire: być lepszym po kontuzji

Nic nie zatrzyma Amare Stoudemire'a z Phoenix Suns - nawet koszmarna kontuzja kolana. Zobacz, jak wzorem jednego z najlepszych centrów koszykarskiej ligi NBA nie tylko wrócić do gry, ale być wtedy w lepszej formie niż kiedykolwiek wcześniej.

Marek Dudziński 2009-10-15
Kontuzja, która przytrafiła się Amare, dla wielu koszykarzy oznacza koniec kariery. Ale center Phoenix Suns dzięki swojej determinacji i ciężkiemu treningowi znów jest graczem wielkiego formatu. (fot. Mark Hanauer)

Amare Stoudemire, jeden z najlepszych centrów NBA, miał w sezonie 2005-2006 kontuzję kolana, najgorszą, jaka może przytrafić się koszykarzowi. Ale po operacji i zabiegach medycznych polegających na leczeniu ubytków tkanki chrząstnej za pomocą mikrozłamań błyskawicznie wrócił do gry. Postawił sobie nawet nowe wyzwanie: chciał poprawić swój wyskok o 10 centymetrów - z 95 do 105 cm.

"Straciłem przez operację jakieś 2 cale (5 cm) wyskoku. Chcę je odzyskać, a potem dodać do tego jeszcze 2 cale" - mówił po kontuzji. Udało mu się. Oto sposób Amare'a.

Biegaj z szybszymi

Po rehabilitacji Stoudemire chciał najpierw odzyskać szybkość. Dlatego przy treningach biegowych pracował nie z centrami, ale z obrońcami. "Możesz biegać nawet 10 kilometrów dziennie, ale nie przyda Ci się to w koszykówce. Musisz biegać w tempie sprintów".

Wyskok najlepiej poprawiają ćwiczenia plyometryczne, np. zeskok ze skrzyni i natychmiastowy wyskok z powrotem na podwyższenie. Amare robił je na prawie metrowych skrzyniach.

By płuca i nogi wróciły do formy, rób tzw. szóstki: bieg z jednego końca boiska do drugiego (3 razy) - w sumie 6 długości boiska. Odpocznij 30 sekund i powtórz całość jeszcze 3 razy. Cel: każda "szóstka" poniżej 31 sekund.

Nabierz siły

Wyskok najlepiej poprawiają ćwiczenia plyometryczne, np. zeskok ze skrzyni z natychmiastowym wyskokiem z powrotem na podwyższenie. "Amare wykonywał to ćwiczenie na 90-centymetrowych skrzyniach" - wspomina Erik Philips, trener odpowiedzialny w Suns za przygotowanie siłowe i kondycyjne. Ale zanim dojdziesz do tego punktu, wzmocnij swoje mięśnie treningiem oporowym, który da stabilność Twoim stawom, np. marsz z oporem czy przeskoki na zegarze.

Rozluźnij mięśnie

Amare ma zawsze przy sobie kawałek pianki. Wykorzystuje go do masażu napiętych mięśni. Wystarczy, jeśli przetoczysz takim wałkiem po mięśniach uda (z każdej strony), a potem łydki. Po kilku minutach takiego masażu rozciągnij mięśnie nóg.

STRONA 1 z 2

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Nic nie zatrzyma Amare'a Stoudemire'a z Phoenix Suns - nawet koszmarna kontuzja kolana. Zobacz, jak wzorem jednego z najlepszych centrów ligi NBA nie tylko wrócić do gry, ale być wtedy w lepszej formie niż kiedykolwiek.
    Mens Health, 2009-10-16 14:14:49
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij