Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ

3


OCEŃ
3.5

ABS: 10 rzeczy o mięśniach brzucha, których nie wiedziałeś

Ćwiczenia na mięśnie brzucha, program treningowy na sześciopak, dieta abs.... Wszystko to masz już w małym palcu. Spróbujmy ugryźć temat z innej strony. Co wiesz o np. rectus abdominis, czyli mięśniu prostym brzucha? Sprawdź, jak duże masz zaległości - nie tylko z teorii.

Alyssa Wells 2015-07-20
Mięśnie brzucha fot. shutterstock.com

Znowu o mięśniach brzucha... Czemu Cię to nie dziwi, co nie? Może dlatego, że ponad 1,2 miliona ludzi szuka o nich informacji co miesiąc w samym tylko Google. Ale chodzi nam tym razem o coś więcej niż o sześć elegancko wyrzeźbionych kostek, którymi będziesz szpanował na plaży.

Twoja "tarka" to tak naprawdę jeden mięsień, rectus abdominis, czyli mięsień prosty brzucha, który ćwiczony daje przyjemny dla oka efekt. Dzieje się tak, ponieważ prosty jest poprzecinany ścięgnami. Mięśnie po bokach tułowia też zaliczamy jako część brzucha.

Twoje mięśnie skośne brzucha, wewnętrzne i zewnętrzne, pomagają przy zginaniu tułowia i odpowiadają za jego rotację. Jeśli to wszystko to dla Ciebie nowość, to przeczytaj kolejne 10 nieznanych Ci faktów o mięśniach brzucha.

1. Nie musisz ich ćwiczyć codziennie

Codzienny morderczy trening brzucha w pocie czoła wbrew pozorom nie przybliży Cię do upragnionego efektu, a wręcz przeciwnie – może powodować przetrenowanie mięśni. "Wiele osób przesadza.

Ćwiczą mięśnie brzucha 7 razy w tygodniu i nie dają im nawet dnia na regenerację. Oni nie ćwiczą mięśni, oni je niszczą" – tłumaczy trener Jim White z Jim White Fitness & Nutrition Studios.

2. Ćwiczenia na mięśnie brzucha nie wystarczą

Ważne jest, aby łączyć trening i próbować różnych wariantów. Badania opublikowane w czasopiśmie "Journal of Strength and Conditioning Research" wykazały, że rutynowe ćwiczenia wzmacniające korpus nie pomogą odjąć paru centymetrów w Twoim pasie.

Gdy badani ochotniccy wykonywali 7 ćwiczeń pięć razy w tygodniu, mieli silniejsze mięśnie brzucha, ale nie pozbyli się zbędnych kilogramów ani centymetrów w pasie. Abyś wreszcie mógł zdjąć koszulkę dumą – musisz ćwiczyć wszystkie większe grupy mięśniowe, robić treningi kardio oraz jeść mniej i zdrowiej.

ABS fot. FXQuadro, 2015, shutterstock.com

3. Chcesz silniejszego brzucha? Zacznij od silnych pleców

Mięśnie brzucha to gwiazda plażowego show, więc pomyśl o plecach jako aktorach drugoplanowych. Jeśli chodzi o obwód talii, to właśnie dolna część pleców jest czynnikiem równie istotnym, co tłuszcz na brzuchu.

Wzmocnienie i lepsza rzeźba dolnych partii mięśni pleców sprawi, że talia będzie wyglądać szczuplej. Ponadto silne plecy sprawią, że będziesz w stanie wykonywać wszystkie ćwiczenia na mięśnie brzucha bez obaw o kontuzje.

Nie możesz koncentrować się tylko na swoim sześciopaku. Doskonałym przykładem jest sytuacja, gdy kulturyści skupiają się głównie na mięśniach czworogłowych ud, zaniedbując dwugłowe - ich nadmierny rozwój prowadzi często do urazów ścięgien.

Nie lekceważ pozostałych partii, a Twój trening będzie efektywniejszy i bezpieczniejszy.

4. Niektóre ćwiczenia są bardziej efektywne

Siłownie kuszą swoich przyszłych klubowiczów wspaniałą rzeźbą brzucha od dawien dawna. Badania na zlecenie American Council of Exercise wykazały, że znakomitą większość ruchów angażujących mięśnie "kaloryfera" możesz wykonać w domu z naprawdę niewielką ilością sprzętu.

Naukowcy sprawdzili, jak angażowane są mięśnie podczas 13 najpopularniejszych, bazowych ćwiczeń na mięśnie brzucha. Brzuszki z rowerkiem, unoszenie kolan na poręczach i brzuszki na piłce zostały wybrane jako najlepsze, angażując odpowiednio o 148, 112 i 39 procent mocniej mięśnie brzucha niż tradycyjne brzuszki.

5. Niektórych ćwiczeń nie warto robić

To samo badanie wyłoniło przegranych w kategorii Najlepsze ćwiczenie na sześciopak. Ab Rocker i ćwiczenia na brzuch z gumą wypadły najsłabiej, angażując mięśnie brzucha o odpowiednio 8 i 79 procent słabiej niż brzuszki.

brzuch, abs fot. shutterstock.com

6. Masz więcej tłuszczu niż widzisz w lustrze

Istnieją dwa rodzaje tkanki tłuszczowej: podskórna i wewnętrzna. Ta pierwsza siedzi pod skórą właściwie na całym Twoim ciele, zaś druga obrasta narządy wewnętrzne: serce, wątrobę i inne ważne organy. Tłuszcz podskórny możesz chwycić między palce, lecz ten wewnętrzny mogą zmierzyć tylko badania tomografem komputerowym lub rezonansem magnetycznym. 

7. Tłuszcz tłuszczowi nierówny

Trzewna tkanka tłuszczowa jest nie tylko cięższa do wykrycia, ale także bardziej niebezpieczna. Ten rodzaj tłuszczu produkuje substancje, które mogą uszkodzić serce i naczynia krwionośne oraz mogą zakłócać zdolność organizmu do wykorzystania insuliny.

Prowadzi to do naprawdę poważnych problemów zdrowotnych, gdy dodamy do tego tłuszcz z brzucha, którego duża ilość może zwiększyć ryzyko wystąpienia udaru mózgu, nadciśnienia, cukrzycy typu 2, zespołu metabolicznego, bezdechu senny, niektórych nowotworów i chorób serca.

Badanie opublikowane w "Circulation: Journal of American Heart Association" udowodniło, że trzewna tkanka tłuszczowa ma większy wpływ na zdrowie układu sercowo-naczyniowego kobiet starszych niż sama otyłość.

Tłuszcz wewnętrzny może mieć również wpływ na zdrowie psychiczne: badacze z Kaiser Permanente porównali ludzi o różnych poziomach otyłości. Ci, którzy mieli najwięcej tłuszczu trzewnego, byli o 145% bardziej narażeni na rozwój demencji niż uczestnicy badania z jego mniejszą ilością.

8. Otyłość może powodować osteoporozę 

Ponieważ wykazano, że u kobiet z niedowagą ryzyko wystąpienia osteoporozy jest większe, przyjęto, że im jesteś cięższy, tym zdrowsze masz kości. Ale wyniki ostatnich badań przedstawione na Walnym Zgromadzeniu Towarzystwa Radiologicznego Ameryki Północnej sugerują co innego.

Naukowcy odkryli, że trzewna tkanka tłuszczowa jest związana ze zmniejszeniem gęstości mineralnej kości u otyłych. Tłuszcz podskórny nie wykazał takiego oddziaływania na stan naszych kości.

ABS fot. CURAphotography, 2015, shutterstock.com

9. Mięśnie brzucha buduje się w kuchni

Badanie opublikowane na łamach czasopisma "Diabetes Care" wykazało, że dieta bogata w jednonienasycone kwasy tłuszczowe może rzeczywiście zapobiec przyrostowi masy ciała, a dokładniej gromadzeniu trzewnej tkanki tłuszczowej.

Pokarmy, takie jak awokado, orzechy i oliwa z oliwek, są bogate w te kwasy, które znane są również ze swoich właściwości obniżających poziom złego cholesterolu LDL.

10. Mocny brzuch chroni przed urazami

Wyniki badań przeprowadzonych na żołnierzach US Army powiązały silne mięśnie brzucha ze zwiększoną odpornością na kontuzje. Specjaliści śledzili poczynania 120 żołnierzy w ciągu rocznego cyklu treningów w terenie.

Ci, którzy byli w stanie wykonać najwięcej brzuszków w ciągu dwóch minut (ponad 70) podczas pierwszych testów sprawności, byli 5 razy mniej narażeni na kontuzje dolnych partii ciała (oraz dolnego odcinka pleców) niż Ci, którzy wykonali 50 lub mniej brzuszków.

Badania, w których wzięto pod lupę inne grupy mięśniowe, nie pokazały podobnej prawidłowości, więc ani pompki, ani bieg nie dadzą takiej ochrony przed kontuzjami, jaką gwarantują silne mięśnie korpusu i stabilizujące.

MH

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Dobry artykuł. Zgadzam się z większością pozycji.
    zajarany, 2015-07-21 22:12:17
  • avatar
    zgłoś
    Ciekawy artykuł i podejście do tematu troche z innej strony.Chętnych na wspólne rzeźbienie brzucha łatwo znaleźć na http://na-kawe.net/grupy/?s=sport&gct=&gc=&gl=&groups_search_submit=Szukaj
    Kamil na-kawe.net, 2014-07-23 22:16:30
  • avatar
    zgłoś
    Ćwiczenia na brzuch, program treningowy na sześciopak, dieta abs.... Wszystko to już znasz, prawda? Spróbujmy ugryźć temat z innej strony. Co wiesz o np. rectus abdominis, czyli mięśniu prostym brzucha? Sprawdź, jak duże masz zaległości - nie tylko z teorii.
    Mens Health, 2014-07-11 16:14:06
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij