Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.5

Częste kontuzje: sposoby, aby ich uniknąć

Łokieć tenisty. Uszkodzenie stawu barkowego. Skręcenie kostki. Kolano biegacza. Te oraz 6 innych kontuzji opisanych w tym artykule to najczęstsze urazy, jakich doznają mężczyźni podczas treningów. Poznaj je i dowiedz się, jak możesz się ich ustrzec.

Marek Dudziński 2009-11-30
fot. Dave Kreiger

Zdaniem specjalistów, do aż 8% urazów w sporcie dochodzi z przyczyn zależnych od osoby, która kontuzji uległa. Przy czym odsetek ten jest większy w przypadku ludzi uprawiających sport rekreacyjnie, ponieważ są oni zwykle mniej świadomi ryzyka związanego z uprawianą dyscypliną oraz częściej używają nieodpowiedniego sprzętu, lekceważą potrzebę rozgrzewki i przeceniają własne możliwości.

Oznacza to, że w ogromnej większości przypadków można ustrzec się niepotrzebnego bólu, interwencji lekarzy, przerwy w treningach i często długotrwałej rehabilitacji, jeśli odpowiednio się do wysiłku przygotujesz. Jednym z najważniejszych elementów tego przygotowania jest rozciąganie mięśni, aby pozostały elastyczne i wytrzymały zwiększone obciążenia treningowe.

Oto 10 najczęstszych urazów, jakich doznają faceci aktywni fizycznie (w kolejności od głowy do stóp), plus proste sposoby uniknięcia lub zminimalizowania tych uciążliwych problemów.

1. Naderwanie więzadeł i mięśni karku


Łatwo rozpoznasz ten ból, chociaż trudno go opisać. To tak, jakby ktoś ściskał kombinerkami Twoje włókna nerwowe wzdłuż szyi. Z reguły jest to wynik gwałtownego i zbyt mocnego obrotu głowy. Mięśnie i więzadła utrzymujące we właściwym miejscu górne kręgi Twojego kręgosłupa mogą tego nie wytrzymać i naciągnąć się lub nawet naderwać.

Sposób na uniknięcie kontuzji:

Rozciąganie szyi. W pozycji stojącej zbliż brodę do klatki piersiowej. Połóż lewą dłoń na prawym uchu i powoli obracaj głowę w kierunku lewej piersi, poruszając jednocześnie prawą łopatką w górę i w dół. Wykonuj rozciąganie przez 20 sekund, a następnie zmień strony. Powtórz to i wszystkie inne ćwiczenia rozciągające 2 razy.

Rozciąganie z pozycji leżącej. Połóż się na podłodze z nogami zgiętymi w kolanach. Podłóż zwinięty ręcznik pod tył głowy. Wyciągaj głowę do tyłu, starając się jednocześnie przybliżyć brodę do klatki. Zrób 2 serie po 12 powtórzeń.

1 2 3 ... 4
STRONA 1 z 4

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij