Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ
2110



OCEŃ
3.3

Zostań mistrzem grilla: krótki podręcznik grillowania

Grillowanie jest czynnością społeczną, więc zawsze się znajdzie jakaś maruda, że niby dieta, że tłuste, itp. Każ się wypchać – z naszymi zasadami grillowania przyrządzisz doskonałe, zdrowe, pełnowartościowe, nietuczące dania i będzie się, jeden z drugim, prosił o dokładkę.

Patrycja Jakimiak 2015-06-24
grillowanie fot. shutterstock.com

Teorii, dlaczego tak lubimy grillować jest tyle, ilu grillujących. Kobiety, które nas kochają powiedzą, że chodzi o zapach surowego mięsa przypiekanego na żywym ogniu – budzący tęsknotę za życiem w jaskini i polowaniem na dzikiego zwierza. Tak, tak, mój Ty, neandertalczyku.

Kobiety, które nas nie kochają twierdzą, że jest to po prostu najlepsza wymówka, jaką musimy znajdować dla picia piwa z kumplami i objadania się wurstem do oporu. To krzywdzące, ale niech im będzie. Prawda jest taka, że ci, lubiący grillować, robią to dla niepowtarzalnego smaku, którego nigdzie nie da się odtworzyć.

Jednak łatwo jest schrzanić i smak, i jakość grillowanego jedzenia. Wystarczy wybierać tłuste kawałki mięsa, doprawiać sosem na bazie cukru i podawać z bezwartościowymi dodatkami, by dorobić się opony. Albo wrzucić mięso prosto na brudny ruszt zanim brykiet dobrze sie wypali, by nafaszerować je toksycznymi substancjami. MH ma inny pomysł.

Pora przywrócić grillowi należne mu miejsce – zdrowego sprzymierzeńca w zrzucaniu wagi. Stworzyliśmy 6 zasad, które na zawsze zmienią Twoje podejście do ogrodowych imprez. Czas przyrządzić najchudsze, najzdrowsze i najsmaczniejsze dania z grilla – sezon rozpoczęty!

Zasada 1: marynuj mięso i nie żałuj piwa

Naukowcy straszą, że grillowane mięso zawiera substancje rakotwórcze. Na szczęście inni naukowcy odkryli, że wystarczy odpowiednio zamarynować jedzenie, żeby niemal całkowicie zniwelować szkodliwe substancje. A teraz najlepsze: okazuje się, że wręcz cudotwórczą marynatą jest piwo.

Według badań uniwersytetu w Porto, ciemne piwo typu ale (o najsilniejszych właściwościach ochronnych) zmniejsza ilość substancji rakotwórczych obecnych w grillowanym mięsie aż o 53%. Zalej żeberka piwem na 4 godziny przed grillowaniem i jedz śmiało. Wkładaj jedzenie na tacki

szaszłyki z grila fot. HLPhoto, 2015, shutterstock.com

Zasada 2: wkładaj jedzenie na tacki

Aluminiowe tacki kosztują kilka złotych, a zamykają dziób mądralom od „toksycznego grillowania”. Substancje potencjalnie rakotwórcze powstają, gdy tłuszcz wytapiany z mięs skapuje bezpośrednio na żar i wytwarza związki, które z dymem przenikają do mięsa, gromadząc się w szkodliwych ilościach.

Aby zapobiec ich powstawaniu, wystarczy ułożyć jedzenie na specjalnych tackach izolujących mięso od ognia i zatrzymujących w wyprofilowanych zagłębieniach wytapiający się tłuszcz.

Zasada 3: pospiesz się z tym mięsem!

Przetrzymywanie mięsa na ruszcie dłużej niż to konieczne jest jak igranie z ogniem. Według American Institute for Cancer Research, przypalona warstewka na smażonym czy pieczonym mięsie może zwiększać ryzyko zachorowania na raka. Zwęglone mięso może zawierać substancje HCA i WWA, które mają działanie rakotwórcze.

Im dłużej grillujesz, tym większe prawdopodobieństwo ich wystąpienia. Pilnuj więc, żeby zdjąć mięso z rusztu, jak tylko będzie gotowe. Najlepiej przygotuj na grilla mięso w małych kawałkach – szaszłykom wystarczy 5 minut na grillu.

Zasada 4: ostrożnie z ogniem

Po pierwsze, do grillowania używaj węgla drzewnego, brykietu albo drewna – ale tylko drzew liściastych. Jeśli oparłeś się kiedyś w lesie o iglaka, to wiesz, że klei się to jak diabli. Wszystko przez dużą ilość żywic w ich drewnie, które mogą uwalniać podczas spalania szkodliwe substancje.

Po drugie, to nie ognisko – grilluj nad żarem, a nie nad żywym ogniem. Węgiel drzewny albo brykiet powinien się wypalić, zanim położysz mięso na ruszcie. Że nie wolno wrzucć do ognia papierów, pudełek po papierosach ani innych śmieci, nie trzeba chyba nikomu przypominać?

Grill time: przepisy na pyszne potrawy z rusztu fot. shutterstock

Zasada 5: przygotuj własny sos

Sosy wchodzą do gry na koniec, ale mogą całkowicie zmienić jej wynik. Jeśli nie chcesz zepsuć zdrowego i nietuczącego dania z grilla (według przepisu MH), odstaw ten napakowany cukrem i konserwantami sos z supermarketu.

Przygotowanie własnej wersji jest proste jak bułka z masłem (spójrz na ramkę ze strony obok). Wykorzystaj tylko nasze sosowe patenty. Żeby spotęgować smak, użyj sosu dwa razy do podlewania potrawy na grillu, a później jako dipu. A jeśli Twój sos jest raczej słodki, użyj go dopiero 10 minut przed końcem grillowania - unikniesz przypalenia.

Zasada 6: postaw na warzywa

Przygotowanie posiłku składającego się wyłącznie z mięsa, to nienajlepszy pomysł. Dodanie do niego warzyw przynosi same korzyści. Dzięki błonnikowi szybciej strawisz, a witaminy odsuną niebezpieczeństwo odkładania się toksyn.

Postaw więc na stole michę sałatki z dodatkiem zdrowego tłuszczu (oliwa, olej rzepakowy, lniany, z pestek winogron, awokado) - zawierają duże ilości witamin A, C i E, które mają działanie antyoksydacyjne i w pewnym zakresie niwelują szkodliwe działanie wolnych rodników powstających podczas grillowania.

Najprostsza na świecie zalewa

Oto przepis na prostą zalewę, która świetnie współpracuje z białkiem w każdej postaci. Wymieszaj w dużym rondlu 8 szklanek wody z ½ szklanki soli morskiej i ½ szklanki brązowego cukru. Podgrzewaj miksturę na dużym ogniu, mieszając od czasu do czasu, aż sól z cukrem się rozpuszczą. Odstaw zalewę do całkowitego ostygnięcia. Możesz ją wykorzystać dopiero na zimno.

Przelej ją do plastikowego pudełka ze szczelnym zamknięciem i dodaj białko w dowolnej postaci – owoce morza, mięso czy rybę. Jeśli jesteś ambitny, użyj podstawowego przepisu jako bazy pod bardziej skomplikowaną zalewę. Wybierz tylko ulubiony dodatek: sok jabłkowy, miód, chili, ząbki czosnku, liść laurowy, ziarnka pieprzu, skórka pomarańczowa albo rozmaryn - to tylko kilka możliwości, jakie możesz wykorzystać.

Nieważne tak naprawdę, czego użyjesz do podkręcenia smaku. Aby w pełni wydobyć korzyści z zalewy, pamiętaj o dwóch zasadach. Po pierwsze, wybrany przez Ciebie kawałek mięsa czy ryby musi być całkowicie zanurzony w miksturze - tylko wtedy zalewa równomiernie wniknie do wnętrza tkanek. Po drugie, trzymaj zalewę w lodówce i pod przykryciem.

Forma na talerzu: indonezja z grilla fot. shutterstock

Nie ma dymu bez drewna

Do różnych potraw dobierasz różne wina – to samo powinieneś robić z drewnem na grilla. Im bardziej wyrazisty smak dania, tym intensywniejszy

Mesquite. Wióry nadają bardzo silny aromat. Pasuje do solidnych mięs: schabu albo burgerów. Kupisz: www.gadar.pl

Dąb. Nadaje potrawom posmak goryczki z nutą karmelu. Wypróbuj to na antrykocie albo kiełbaskach.

Jabłoń. Subtelnie pachnące drewno jest najlepsze do delikatnego mięsa: piersi z kurczaka albo steków z łososia.

Orzech biały. Jego stanowczy aromat sprawia, że jest idealny do odrywanej wieprzowiny albo żeberek.

Sos bez pudła

Gdy przyrządzasz sos, zawsze myśl o równowadze: jeśli jest za ostry, odrobina słodyczy go złagodzi; jeśli zbyt słony, Twoje kubki smakowe ochroni kropla kwasku. Miksuj produkty z różnych grup smakowych, próbuj i poprawiaj. To nie może się nie udać.

Słodki. Ketchup, miód, musztarda miodowa, brązowy cukier, melasa, syrop klonowy, sos hoisin.

Słony. Sos sojowy, sos Worcestershire, azjatycki sos rybny, biała pasta miso, gładkie masło orzechowe.

Kwaśny. Ocet (najlepiej winny, jabłkowy, balsamiczny albo biały), sok z cytryny, pomarańczy i limonki.

Ostry. Sosy chili (jak sriracha albo tabasco), musztarda Dijon, zmielone papryczki chipotle z puszki, pieprz cayenne. 

MH 07/14

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Grillowanie jest czynnością społeczną, więc zawsze się znajdzie jakaś maruda, że niby dieta, że tłuste, itp. Każ się wypchać ? z naszymi zasadami grillowania przyrządzisz doskonałe, zdrowe, pełnowartościowe, nietuczące dania i będzie się, jeden z drugim, prosił o dokładkę.<br /><br /><a href="/dieta/Zostan-mistrzem-grilla-krotki-podrecznik-grillowania,5725,1"></a>
    Mens Health, 2015-02-13 07:59:25
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij