Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Zdrowy przewodnik snoba: ryby

Ich mięso łączy najlepiej przyswajalne białko i zdrowe tłuszcze omega 3. Właściwie przyrządzone surowe ryby, mogą dać Ci jeszcze więcej. Zdrowia i smaku. 

2016-10-12
Swieże ryby fot. shutterstock.com

1. Nos do ryb

Kupuj ryby w całości, bo tylko po takich możesz ocenić kondycję mięsa. Świeżość ryby zasadniczo zdradza jej zapach. „Ryba morska ma zapach morza i lodu” – mówi Jakub Pieniążek, ekspert portalu Fishlovers. Każdy inny zapach powinien ją dyskwalifikować. Warto również ocenić oczy. Powinny być szkliste, wilgotne i lekko wyłupiaste. Suche i zapadnięte oznaczają, że daleko jej do świeżości. „Im świeższa ryba, tym większe napięcie tkanek i mięśni” – wyjaśnia Pieniążek. Dlatego warto przed zakupem wziąć ją do ręki i ocenić teksturę mięsa. Na koniec rzuć okiem na skórę: łuski muszą być wilgotne i lśniące.

I) Turbot

Bałtycki rarytas. Delikatne i nietłuste białe mięso to kopalnia białka (20 g/100 g ryby) i bogactwo selenu, który poprawia jakość nasienia i działa przeciwzapalnie. Nie jest łatwo dostać tę rybę, dlatego jeśli Ci się uda, licz się z wysoką ceną – ponad 50 zł/kg.

II) Przegrzebki

Są niskokaloryczne i wyjątkowo bogate w białko. Jeśli nie chcesz podnosić kaloryczności posiłku, podawaj je marynowane w soku z cytryny, bez dodatku oliwy. Cytrusy to też dodatkowy zastrzyk witaminy C. Przed podaniem marynuj w lodówce co najmniej godzinę.

III) Tuńczyk

Słynie z najwyższej zawartości białka i niewielkiej tłuszczu. Jednak może zawierać śladowe ilości rtęci, dlatego nie powinno się jeść tej ryby częściej niż raz w tygodniu. Zwróć też uwagę na kolor mięsa – im bardziej czerwone, tym świeższe.

IV) Łosoś

Wolno żyjące łososie atlatyckie i pacyfi czne, są zdrowsze od popularnych u nas hodowlanych norweskich. Bez względu na gatunek, zawsze zwracaj uwagę na jasne pręgi mięsa, a zwłaszcza odległość między nimi. Im mniejsza (nie powinna przekraczać 1 cm), tym młodsza ryba.

2. Bezpieczeństwo

Surowe mięso ryb może zawierać niebezpieczne dla ludzi larwy Anisakis Simplex. Dlatego każdą rybę należy zamrozić na 3-4 dni – podkreśla ekspert MH – i odpowiednio, czyli  w lodówce, rozmrażać. Kilka dni w zamrażarce zniszczy wszystkie pasożyty, a długie i delikatne rozmrażanie pozwoli zachować dobrą teksturę mięsa. Jeśli będziesz rozmrażać rybę w temperaturze pokojowej, straci zbyt dużo wody i będzie sucha.

Jakość mięsa zależy też od narzędzi, jakich używasz, oraz przypraw. Nie stosuj do krojenia ryby tej samej drewnianej deski, na które kroisz np. kurczaka: drewno wchłania soki i może przenosić bakterie. Zawsze skrapiaj rybę cytryną – kwaśne środowisko powstrzymuje aminy, które emitują specyficzny rybi zapach.   

 

Swieże ryby fot. shutterstock.com

3. Narzędzia

Najlepsze deski do krojenia ryb są wykonane z polipropylenu i oznaczone kolorem niebieskim (np. Hendi, ok. 88 zł). Noże z najwyższej półki mają japoński rodowód. Powstają ze specjalnych stopów i są niezwykle ostre (np. Oroshi Deba, ok. 500 zł).

4. Power dodatki

Te sosy i pasty to korzyść dla smaku potrawy i Twojego zdrowia.

Sos sojowy

Bez tego sosu po prostu nie ma sushi. Sos sojowy zawiera 10 razy więcej przeciwutleniaczy niż czerwone wino! Wiedziałeś?

Imbir

Nie tylko neutralizuje smaki i pomaga przy przedawkowaniu wasabi, ale – jak dowiodła wschodnia medycyna – działa także przeciwzapalnie.

Guacamole

Dla zdrowia warto połączyć kuchnię azjatycką z meksykańską. Składnik awokado o nazwie beta-sitosterol obniża poziom LDL – złego cholesterolu.

Wasabi

Nie oszczędzaj wasabi. Koreańskie badania pokazały, że ta pasta niszczy bakterie Helicobacter pylori, które wywołują wrzody żołądka. 

 

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij