Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ

2


OCEŃ
3.2

Zdrowy przewodnik snoba: jajka

Jajka to nie tylko system dostarczania świetnego białka mięśniom, ale też dostarczania po prostu wszystkiego. Zobacz, jak w smaczny sposób wyciągnąć z nich to, co najlepsze. 

2016-04-22
Jajka, przepisy na dania z jajkami fot. shutterstock.com

Jajka to nie tylko system dostarczania świetnego białka mięśniom, ale też dostarczania po prostu wszystkiego. Przetrwały niskotłuszczowe mody, antycholesterolową histerię i znowu wróciły jako żywieniowy „must have”. Najlepsze jaja powinny mieć duże żółtko, bo tam koncentruje się wszystko, co w jajku najlepsze, ale same nie muszą być duże. Idealną równowagę składników odżywczych mają te średnie.

Zielononóżka

Hodowane są wyłącznie w gospodarstwach eko i niosą jaja o dużych żółtkach. Zawierają o 1/3 mniej cholesterolu niż inne i znacznie rzadziej uczulają alergików.

Kura domowa

Znoszą jaja jak nalot dywanowy z bombami przeciwutleniaczy. Istotne jest jednak, w jakich warunkach są hodowane (unikaj jaj z chowu klatkowego) i czym były karmione.

Kaczka

Mają więcej tłuszczów niż kurze, ale te kwasy tłuszczowe chronią i wspomagają nasze serce. Podobnie działa białko, usprawniając pracę naszego układu krwionośnego. Ze względu na kremową konsystencję świetnie nadaje się do omletów.

Przepiórka

Minidostawca megaskładników: ich żółtka pełne są witamin A i D, a badania potwierdzają ich działania w profi laktyce nowotworów i płodności. Podobnie jak koleżanka z góry, też bardzo rzadko uczulają. 

 

Jajka, przepisy na dania z jajkami fot. shutterstock.com

A Ty jakie jaja lubisz?

Na miękko, na twardo, sadzone, w koszulce, jajecznica, omlet – wszystkie mają swoje zalety zdrowotne i smakowe. Jajka w każdej postaci stoją po dobrej stronie mocy, ale nawet tutaj dietetycy stworzyli swój ranking.

1. Najwyżej punktowane są jaja na miękko lub w koszulce (wbijamy jajko do wrzątku z odrobiną octu, liściem laurowym i zielem angielskim). To zdrowie w czystej postaci, bez żadnych dodatków. Jajo na twardo też stoi wysoko, pod warunkiem że nie jest zbyt długo gotowane, bo z każdą minutą traci coraz więcej swoich właściwości.

2. Minimalnie niżej jest jajecznica i jajko sadzone – głównie za sprawą tłuszczu do smażenia i pysznych dodatków, które trafiają na patelnię. Ze względu na mąkę omlet ląduje na końcu. W kwestii przechowywania jaj fachowcy mówią, aby myć ręce po kontakcie z nimi (sprawdź w sieci słowo „salmonella”), a w kwestiach kulinarnych kucharze zalecają, by jajko miało temperaturę pokojową, nie lodówkową.

 

Jajka, przepisy na dania z jajkami fot. shutterstock.com

Jajeczny breaking news

Standardowa technika oddzielania żółtka od białka przez przelewanie go między połówkami rozbitego jajka nie zawsze się sprawdza. Spróbuj tego. Przygotuj 2 miseczki. Do jednej wbij ostrożnie całe jajko. Plastikową, pustą butelkę lekko naciśnij, by uszło z niej powietrze, i przytknij szyjką do żółtka. Rozluźnij ucisk – żółtko zassie się do środka. Teraz nad drugą miską naciśnij butelkę i wypchnij żółtko. Świetne, gdy jest więcej jaj do obrobienia.

1. Na trudny poranek: kacze jaja ze szparagami

Cysteina w jajach, połączona ze szparagami, szybciej metabolizuje alkohol.

• szparagi, pęczek(odetnij zdrewniałe końcówki)

• kacze jajka, 2

Zagotuj 2 garnki z wodą. Do jednego włóż jaja na 6 minut, do drugiego szparagi na 5 min. Na talerzu dopraw solą morską.

2. Prewencja antynowotworowa: jajecznica z krewetkami

Por słynie z właściwości antyrakowych, które wzmacniają się przy jajkach.

• kurze jajka, 2

• chleb żytni na zakwasie

• młody por, posiekany i ugotowany

• krewetki koktajlowe, ugotowane

• szczypiorek, posiekany

Zrób tosta. Rozpuść trochę masła na patelni, wbij jaja, dopraw i mieszaj. Prawie pod koniec dodaj posiekanego pora i krewetki. Połóż na chlebie i posyp szczypiorkiem.

3. Nabierz masy: jaja sadzone na piersi z kurczaka

Białka i przyjazne kalorie sprawią, że mięśnie będą rosły jak na... białku.

• pierś z kurczaka, 1

• mąka pszenna, łyżka

• bułka tarta, garść

• jaja od zielononóżki, 4

• anchois

• natka, posiekana

• kapary, posiekane

Potraktuj mięso tłuczkiem. Wystarczy. Dopraw, obsyp mąką, zanurz w misce z rozmieszanymi 2 jajkami i obtocz w bułce. Smaż na złoty kolor i pod koniec wbij 2 jajka na sadzone. Podawaj z natką, anchois i kaparami.

4. Po treningu: jajka na miękko z boczkiem.

Małe, ale wielkie w zasoby aminokwasów, soli mineralnych i tłuszczów niezbędnych po wysiłku.

• boczek, wędzony, podsmażony, drobno posiekany

• szczypiorek, drobno posiekany

• jajka przepiórcze, 7

• gruba morska sól

Chrupiący i wystudzony boczek bardzo drobno posiekaj i wymieszaj ze szczypiorkiem. Jajka włóż do wrzątku na 20 sekund i przelej zimną wodą. Odetnij końcówki i posyp boczkiem ze szczypiorkiem. 

 

Jajka, przepisy na dania z jajkami fot. shutterstock.com

Samo dobro

Uczeni z magazynu „Nutrition & Food Science” twierdzą, że jajka są najbardziej życiodajnym produktem na świecie. Oto pierwszych 5 dowodów.

Mniejsze ryzyko udaru

Według magazynu „Neurology”, dodając do swojej diety 20 g nadwyżkowego białka (3 jajka), zmniejszamy ryzyko udaru o 20%.

Mózg jak brzytwa

Jajogłowi z uczelni w Bostonie powiązali cholinę, której pełno w jajach, z poprawą funkcji poznawczych i mniejszym ryzykiem demencji.

Zdrowy żołądek

Uniwersytet w Cork donosi, że łączenie wysokobiałkowych dań z treningiem podnosi poziom dobrych dla zdrowia bakterii w naszych żołądkach.

Mocniejsze serce

Tryptofan, kryjący się w jajach, pomaga w produkcji serotoniny, której niski poziom w organizmie wiązany jest z atakami serca.

Pełny bak

Aminokwasy pomagają tworzyć noradrenalinę – związek chemiczny ostrzegający przed kryzysem energetycznym. Jaja dostarczają ich pełne spektrum. 

 

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Od 6 lat jem jajka(30 lat na karku).Średnio 25 tygodniowo, czasami zdarza się więcej,Mam trójkę zdrowych, rozbrykanych szkrabów.Co roku przechodzę bardzo szczegółowe badania i nie mam żadnych problemów ze zdrowiem. Poziom cholesterolu w normie.Śmieszą mnie te badania naukowców...co chwile coś wynajdują.Wszystko powoduje raka i niepłodność...Jak tu żyć...
    MarkPolo, 2016-04-24 11:33:42
  • avatar
    zgłoś
    Jajka sa szkodliwe w nadmiarze, maja duzo zlego cholesterolu i powoduja bezplodnosc u mezczyzn. Powinno sie jesc 3 tygodniowo, i to po wywaleniu zoltek, bo miesnie rosna tylko na bialku. Mozna tez kupic sojowo-fasolowe jajka w sklepie dla wegetarian, sa zdrowsze, bo nie maja cholesterolu.
    jugger, 2016-04-22 15:22:51
  • avatar
    zgłoś
    Jajka to nie tylko system dostarczania świetnego białka mięśniom, ale też dostarczania po prostu wszystkiego. Zobacz, jak w smaczny sposób wyciągnąć z nich to, co najlepsze.<br /><br /><a href="/dieta/Zdrowy-przewodnik-snoba-jajka,7874,1"></a>
    Mens Health, 2016-04-22 14:05:05
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij