Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ

1


OCEŃ
2.7

Zdrowy przewodnik snoba: burgery

Nie kojarz go wyłącznie z sieciówkami, bo naprawdę dobry burger jest królem. Byle bez frytek i coli obok. Wystarczy kilka porad MH, dobre mięso i umiejętne połączenie składników, by otrzymać prawdziwy przysmak. Oto wprowadzenie do męskiego świata. 

2016-04-20
Burgery, mięso na burgery, przepis na burgery fot. shutterstock.com

1. Złota reguła

Najważniejsza i podstawowa zasada mówi: burgery muszą być zrobione z najlepszego mięsa, jakie możesz zdobyć. Nie udało się zdobyć – odłóż burgerowy plan na inną okazję. Druga zasada, równie istotna, mówi, że idealną proporcją tłuszczu do chudego mięsa jest 20% – wtedy masz gwarancję, że Twój burger będzie rozpływał się w ustach.

Drób

Zanurz pierś w solance (2 łyżki soli na 4 szklanki wody) na 12 godzin. Opłucz w maślance, posól, popieprz i obtocz w bułce tartej wymieszanej z mąką (pokruszone płatki kukurydziane też się sprawdzają).

Wołowina

Profesjonalni kucharze mielą często krzyżową z polędwicą i dodają nieco szpiku kostnego, by zyskać na soczystości. Na początek przygody z burgerami sprawdzi się doskonale antrykot.

Jagnięcina

Tu najlepszym wyborem będzie mięso z ud i nóg. Nie miel go zbyt drobno i nie ugniataj zbyt mocno – odrobina luzu w burgerze dodaje mu smaku i aromatu, ponieważ soki mają się jak przemieszczać w środku.  

Dziczyzna

Znudzony trochę wołowiną? Spróbuj dziczyzny, najlepiej z jelenia. Ma bardzo dużo białka i bardzo mało tłuszczu, więc zmiel z kostkami boczku w proporcjach 3:1. Będzie bardziej soczysty. ‘

 

Burgery, mięso na burgery, przepis na burgery fot. shutterstock.com

2. Co trzeba wiedzieć?

Szanujący się wielbiciel burgerów sam mieli swoje mięso, ewentualnie prosi o to rzeźnika. Garmażeryjne, wcześniej zmielone, jest do kitu. Miel zawsze grubo, na dużych oczkach, bo struktura mięsa musi być w burgerze wyczuwalna. Do smażenia najlepszy jest wcale nie grill z żywym ogniem, który może nierówno przypiekać (i wyzwalać rakotwórcze substancje), ale ciężka patelnia grillowa z grubym dnem.

Ręczna praska do burgerów jest trochę wygłupem, bo możesz to zrobić dłonią, ale stoi za nią mądrość. Burger powinien być płaski jak stek, a nie przypominać zaciśniętą pięść, jak Twoje ulubione mielone babci Jadwigi. Patelnia powinna być bardzo mocno rozgrzana, prawie dymiąca, ale za to bez tłuszczu – mięso wytopi własny tłuszcz i nie będzie przywierać.

Teraz jest pora na solenie, więc solimy, smażymy 3 minuty i przewracamy na drugą stronę. Kładziemy na górę plaster sera i przykrywamy. Najlepiej pokrywką w kształcie dzwonu, stosowaną przez zawodowców – para będzie ładnie się skraplać i sprawi, że mięso będzie soczyste i wilgotne w środku. 

Na następnej stronie znajdziesz ciekawe przepisy na burgery, które nie tylko świetnie smakują, ale pomogą budować to, o co tak zaciekle walczysz na siłowni - mięśnie.

 

Burgery, mięso na burgery, przepis na burgery fot. shutterstock.com

3. Dobra robota w kuchni

Tajemnica świetnego burgera tkwi przede wszystkim w mięsie, po drugie, w sposobie przyrządzenia i po trzecie – w utrzymaniu właściwych proporcji smaku. Szukamy równowagi między słonością mięsa, słodyczą dodatków i bogactwem sera, zachowując jednocześnie prostotę składników.

Przekombinowanie burgera jest grzechem ciężkim, bo nic nie powinno przykrywać smaku mięsa, które w burgerze jest gwiazdą. Patelnia grillowa musi być dobrze rozgrzana, a smażenie dość krótkie, by skarmelizować skórkę, ale by mięso w środku pozostało soczyste. Wszelkiego rodzaju octowe lub kiszone pikle ponoszą smak, ale nie powinny dominować nad resztą. Podobnie zresztą jak liście sałaty – to jest burger, a nie sandwich w Subwayu.

Burger z witaminami

Składniki:

• Jagnięcina 150 g

• Kolendra, garść

• Chili, posiekane

• Cukinia, ¼, plasterki

• Kumin, 1 łyżeczka

• Majonez, 1 łyżeczka

Sposób:

Zmielone mięso wymieszaj z kolendrą i chili i uformuj burgera. Dopraw solą i pieprzem. Rozgrzej patelnię z odrobiną oliwy i podsmaż plastry cukinii. Następnie obsmaż burgera z obu stron. Wymieszaj majonez z kuminem i posmaruj nim bułkę. Dorzuć sałatę.

Burger przed siłką

Składniki:

• Wołowina, 150 g

• Boczek, plaster

• Czerwona cebula, konfitura, 1 łyżka

• Cheddar, plaster

• Ogórek kiszony, plastry

Sposób:

Zrób burgera, dopraw i obsmaż z obu stron. Wrzuć boczek i także obsmaż. Pod koniec połóż na burgerze plaster sera i lekko roztop. Teraz wszystko do bułki, liść sałaty i gotowe. Fosfor wzmocni kości, a kwercetyna zmniejszy ból mięśni na treningu.

Burger z kreatyną

Składniki:

• Dziczyzna, 100 g

• Kostki boczku, 35 g

• Czerwona cebula, ½, plasterki

• Masło, 1 łyżka

• Ser stilton, plaster

• Czerwona papryka, paski, zgrillowana

Sposób:

Zmiel mięso z kostkami boczku, uformuj i usmaż. Kreatyna w dzikim mięsie jest idealna do budowania masy bez tłuszczu. Podsmaż na maśle cebulę, połóż na burgerze plaster sera i gdy się roztopi, wpakuj wszystko do bułki razem z papryką.

Burger po siłce

Składniki:

• Pierś z kurczaka

• Mąka, 140 g

• Papryka, 1 łyżeczka

• Chili, 1 łyżeczka

• Olej z orzechów ziemnych, 250 ml

• Musztarda, 1 łyżeczka

• Majonez, 1 łyżeczka

Sposób:

Przepis na burgera (właściwie zingera) masz po lewej stronie. Rozgrzej olej do 180 °C i zanurz obtoczone w mące i przyprawach mięso na 6 minut. Wymieszaj majonez z musztardą i hojnie rozsmaruj na bułce. Plaster pomidora i liść sałaty będą dobre. 

 

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Nie kojarz go wyłącznie z sieciówkami, bo naprawdę dobry burger jest królem. Byle bez frytek i coli obok. Wystarczy kilka porad MH, dobre mięso i umiejętne połączenie składników, by otrzymać prawdziwy przysmak. Oto wprowadzenie do męskiego świata.<br /><br /><a href="/dieta/Zdrowy-przewodnik-snoba-burgery,7861,1"></a>
    Mens Health, 2016-04-20 12:06:04
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij