Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.3

Dieta ABS: sposoby na sześciopak

Aby spalić zbędny tłuszcz i zbudować mięśnie, nie wystarczy regularnie trenować na siłowni. Trzeba też zmienić dietę. Ale zapomnij o liczeniu kalorii i wyrzeczeniach. Oto prosta dieta opracowana przez Davida Zinczenko, autor bestsellerowej książki "Dieta Abs".

David Zinczenko 2010-03-09
fot. vishstudio 2010/shutterstock.com

Zobacz także: Dieta ABS: Ty też masz mięśnie brzucha. Tak, Ty!

 
W ciągu sześciu minut wiele może się wydarzyć. To dość czasu, aby przekonać szefa, że należy Ci się podwyżka, udowodnić dziewczynie, że jesteś wspaniałym kochankiem czy kupić kupon loterii i stwierdzić, że wygrałeś sportowe BMW.

To też wystarczająco dużo czasu, żeby przygotować posiłki, którymi odpowiednio dokarmisz swoje mięśnie. Bazując na nich, możesz stworzyć zbilansowany jadłospis, ułożony z łatwych do przygotowania, zdrowych i - co nie mniej istotne - smacznych posiłków. Nie chodzi tu o żadną dietę-cud dla naiwnych. Mam na myśli zupełnie normalne jedzenie, które przyrządzisz szybko i bez trudu własnymi rękoma.

Siłownia to za mało, aby zrobić sześciopak - musisz nad nim popracować również w kuchni. To, co wkładasz do ust podczas obiadu, jest znacznie ważniejsze od tego, jaki ciężar zakładasz na sztangę podczas treningu. Brazylijscy naukowcy, przeanalizowawszy 33 kliniczne programy badawcze, doszli do wniosku, że utrata tłuszczu i zbudowanie masy mięśniowej w aż 75% zależy od diety.

Oczywiście nie znaczy to, że ćwiczenia fizyczne nie są ważnym elementem procesu odchudzania. Ale bez mądrze ułożonej diety licz się z tym, że wyrzeźbienie tarki na brzuchu zajmie Ci dużo więcej czasu niż planowałeś.

Większość diet jest oparta na systemie zakazów i ograniczeń: "nie jedz tego i tego...", "zrezygnuj z tamtego...".A przecież im bardziej nam czegoś nie wolno mieć lub robić, tym bardziej tego pragniemy, prawda? My nie zamierzamy narzucać Ci restrykcyjnych zasad. Chcemy tylko, żebyś przemyślał swój sposób odżywiania się.

Zapoznaj się z poniższymi wskazówkami, a odkryjesz, co to znaczy jeść właściwie, a jednocześnie być zawsze sytym i dostarczać sobie dość paliwa, by nigdy nie brakowało Ci energii. Jest ich tylko sześć - kieruj się nimi, a o starych zasadach dietetycznych wkrótce zapomnisz. Podobnie jak o oponie na brzuchu.

 1.


Starsze diety: Jedz śniadanie, obiad i kolację

Dieta Abs: Jedz 6 posiłków dziennie

Większość diet opiera się na idei, że trzeba radykalnie zmniejszyć liczbę kalorii w pożywieniu, żeby schudnąć. A to oznacza, że będziesz bezustannie głodny. Nie chcemy, żeby burczenie w brzuchu przeszkadzało Ci w normalnym życiu. Wolimy, abyś się porządnie najadł. Kiedy jesteś syty, nie myślisz o tym, by wpaść do pierwszego lepszego baru po drodze i zamówić największy zestaw rodzinny, jaki mają w menu.

Wygrasz z głodem, jeśli będziesz jadł sześć razy dziennie, wybierając produkty, które przedstawiamy dalej w tym tekście. Kiedy jesz posiłki co kilka godzin, żołądek nie ma powodu, aby wysyłać do mózgu sygnały o głodzie, a jednocześnie podtrzymujesz metabolizm na wyższym poziomie.

Trening siłowy fot. shutterstock.com

Dlaczego w diecie ABS polecamy właśnie te, a nie inne produkty? To proste - dlatego, że mają dużą wartość odżywczą, są bogate w białko, zdrowe tłuszcze i błonnik, co sprawia, że powodują przyrost mięśni, a nie tłuszczu. Odpowiedni schemat odżywiania powinien sprawić, że przez cały dzień będziesz czuł się syty.

Jak to zrobić: Jedz trzy tradycyjne posiłki, przeplatając je trzema mniejszymi. Nazwijmy je przekąskami - oto nasze propozycje takiego zdrowego, małego co nieco:

 

Przekąski poniżej 200 kcal:

  • 6 dużych truskawek z jogurtem naturalnym i odrobiną sosu czekoladowego (150 kcal)
  • tuńczyk z puszki z octem balsamicznym na pełnoziarnistym krakersie (150 kcal)
  • 1/2 kubka serka wiejskiego ze świeżymi brzoskwiniami i cynamonem (200 kcal)
  • 2 garści oliwek (200 kcal)
  • 1/2 kubka jeżyn, jagód lub truskawek z 200g odtłuszczonego jogurtu i łyżką muesli lub granola (200 kcal)

Przekąski powyżej 200 kcal:

  • tost z bułki pełnoziarnistej z żółtym serem i jajkiem (250 kcal)
  • bułka pszenna z masłem orzechowym i dżemem (300 kcal)
  • płatki owsiane z mlekiem, cukrem, orzechami włoskimi i bakaliami lub świeżymi owocami (300 kcal)
  • kromka pełnoziarnistego chleba z masłem orzechowym i bananem (300 kcal)

 2.


Starsze diety: To wina jedzenia

Dieta Abs: To wina napojów

Możesz ułożyć swój jadłospis wyłącznie ze zdrowych produktów i przestrzegać tej diety z uporem maniaka, a i tak nie jest wykluczone, że wciąż będziesz dostarczał sobie zbyt wiele kalorii. Sok pomarańczowy, tłuste mleko, energetyczny drink sportowy i piwo to napoje, które są nie tylko kaloryczne, ale też pełne tłuszczów albo węglowodanów. Z tego powodu powinieneś uważniej przyjrzeć się temu, co wlewasz do szklanki, a później do swojego gardła.

Jak to zrobić: Pij wodę, odtłuszczone mleko i koktajle. Kawa i herbata też są w porządku. Unikaj tłustego nabiału i słodzonych soków owocowych. Alkohol? Nie musisz z niego rezygnować, ale czy musisz wypijać kilka drinków każdego dnia? Wystarczą 2-3 dziennie, bo alkohol hamuje spalanie tłuszczu.

 3.


Starsze diety: Nie wolno oszukiwać

Dieta Abs: Oszukuj bez wyrzutów sumienia

Diety przypominają małżeństwo: jeśli łamiesz ustalone zasady, nie licz na to, że czeka was wspaniała przyszłość. Oszukujesz? Sorry, już po diecie. My jednak chcemy, żebyś oszukiwał (ale nie w małżeństwie!). Jeden posiłek w tygodniu możesz zamienić w ucztę łakomczucha: jedz wszystko, na co tylko masz ochotę. Ścisłe zakazy powodują rozgoryczenie, a to sprawia, że w pewnym momencie myślisz: "Mam tego serdecznie dość!" Ale jeśli raz w tygodniu będziesz mógł sobie pofolgować, będzie Ci łatwiej kontrolować zawartość talerza w czasie 41 pozostałych posiłków - zdrowe jedzenie będzie dla Ciebie naturalnym wyborem, a nie przykrym obowiązkiem.

plażowa sylwetka fot. Shutterstock
 4.


Starsze diety: Zrezygnuj z wielu produktów

Dieta Abs: Różnorodność jest fajna

Większość diet traktuje Cię jak surowy rodzic niesfornego dzieciaka: nie rób tego, nie bierz tego, zostaw chleb, nie jedz mięsa, nie syp tyle cukru, nie, nie, nie...Oczywiście, są produkty żywnościowe, które szkodzą, i zrezygnowanie z nich to całkiem niegłupi pomysł. Ale jednocześnie jest też ogromna masa świetnego jedzenia, którym warto się zainteresować. Bez obaw, nie chodzi o kiełki i tofu. Produkty, które proponujemy w diecie ABS, są bardzo różnorodne zarówno pod względem wartości odżywczych, jak i smaku. Można je łatwo zapamiętać, bo układają się w hasło TOP PALIWO ABS:

T
O
P
P
A
L
I
W
O

A
B
S

tłuszcze z oliwy z oliwek
orzechy i migdały
płatki owsiane
pieczywo pełnoziarniste (i płatki zbożowe)
aminokwasy i tłuszcze z jajek
leśne owoce i maliny
indyk (i inne chude mięsa)
warzywa strączkowe
orzechowe masło
aminokwasy z białka serwatkowego
biały ser (i inny nabiał)
szpinak (i inne zielone warzywa)

Recepta na sukces jest prosta: kombinacja zdrowego, niskokalorycznego jedzenia z regularnymi treningami w siłowni pomoże Ci pozbyć się nadmiaru tłuszczu i pozwoli Twoim mięśniom rosnąć.

Jak to zrobić: Staraj się, aby w każdym Twoim posiłku znalazły się przynajmniej dwa z wymienionych powyżej produktów. Jeszcze lepiej będzie, jeśli uda Ci się przygotowywać posiłki złożone z nich w całości - dzięki temu szybciej zauważysz zmiany na lepsze. Sprawdź przepisy, które przedstawiamy w tym artykule, a przekonasz się, że to nie jest wcale takie trudne.

 5.


Starsze diety: Zapomnij o deserach

Dieta Abs: Podwieczorek każdego dnia!

Tak to już jest, że lubimy sobie czasem osłodzić życie. Kiedy człowiek żył jeszcze w jaskiniach, nasi przodkowie urozmaicali sobie dietę jagodami i innymi leśnymi owocami, aby uzupełnić zapasy niezbędnych witamin i minerałów. Wyeliminowanie słodkości z jadłospisu jest wbrew ludzkiej naturze i prowadzi do jednego - dietetycznej porażki.

Jak więc zaspokoić głód słodyczy bez objadania się wysokokalorycznymi ciastami, batonikami i drożdżówkami? Rozwiązanie to słodkie (i pożywne) koktajle, które można zrobić np. z owoców leśnych, masła orzechowego, białka serwatkowego i mleka.

Jak to zrobić: Bazując na produktach diety ABS, możesz robić koktajle o bardzo różnych smakach - i to bez żadnych wyrzutów sumienia! Poza tym, takie gęste napoje wypełniają żołądek i pomagają uniknąć nagłych skoków poziomu cukru we krwi, które towarzyszą jedzeniu zwykłych deserów, zawierających cukry proste.

 6.


Starsze diety: Licz każdą kalorię

Dieta Abs: Korzystaj z życia

Podejrzewam, że wśród nas są matematycy, fizycy i inni specjaliści, dla których rachunki to codzienność. Dla nich liczenie kalorii i ustalanie optymalnej wielkości posiłków to żadna filozofia. W porządku, nikt im tego nie zabrania. Ale reszta facetów nie ma czasu ani ochoty, żeby sobie zaprzątać tym głowę. I wszystko w porządku - po prostu wybieraj to, co chcesz z 12 grup produktów diety ABS , a o resztę niech zadba natura.

Jak to zrobić: Przygotowując swoje posiłki, zadbaj o to, aby były zbilansowane pod względem wartości odżywczych - pamiętaj o produktach pełnoziarnistych z błonnikiem, który wypełnia żołądek, zapewniając uczucie sytości, oraz o zdrowych tłuszczach i białku.

Teraz, kiedy już przypomniałeś sobie zasady diety ABS, czas coś zjeść. Na dobry początek na tej stronie dajemy Ci zestaw aż 27 prostych przepisów przygotowanych zgodnie z jej założeniami. Przekonaj się na własnej skórze, że nie musisz wybierać między jedzeniem dobrym a zdrowym. A niedługo przyślij nam swoje zdjęcie - też jesteśmy ciekawi Twojego sześciopaku.


Zobacz także: Dieta ABS: Ty też masz mięśnie brzucha. Tak, Ty!

MH 11/2006

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij