Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.5

Wino i jego rodzaje - zdrowy przewodnik snoba

Cierpliwość i miłość do wina decydują o jego jakości. Sprawdź, jak z najlepszego trunku świata zrobić najzdrowszy.

MH 2016-06-09
wino fot. Shutterstock

Siła w pestkach

Zarówno białe, jak i czerwone wina – pod warunkiem że są wykonane pieczołowicie, ze znajomością sztuki – powinny być refundowane przez NFZ. Taniny z pestek winogron chronią serce, a produkowane przez nie flawonoidy bronią przed rakiem. Zobacz, co wstawić do piwniczki.  

Nebbiolo

Ten włoski szczep winorośli jest najlepszy dla ochrony serca. Już 2 kieliszki tego wina to 200 mg flawonoidów poprawiających stan naczyń krwionośnych.

Bordeaux

Winiarze z Bordeaux poświęcają dużo czasu szczepom Malbec i Merlot. Słusznie, bo te dużo lepiej chronią komórki przed uszkodzeniem niż inne winogrona. 

Tannat

Wina z tych winogron mogą mieć nawet cztery razy więcej przeciwutleniaczy niż słynny Cabernet Sauvignon. A te, jak wiadomo, robią dobrze na wszystko. 

Malbec

Ten szczep zawiera szczególnie dużo procyjanidów zwalczających wolne rodniki i blokujących nowotwory. A argentyński Malbec jest wśród nich wyjątkowo skuteczny. 

Muscat

O wpływie na zdrowie czerwonych, wytrawnych win wiedzą wszyscy, ale białych? I to słodkich!? Muskat ma podobny poziom flawonoidów jak czerwone i jeszcze świetnie smakuje.

 

wino fot. Shutterstock

Stuk, stuk do nieba wrót

Wiedza, że szampanów, win musujących i coca-coli nie należy wstrząsać przed otwarciem, jest powszechna, bo boleśnie doświadczona. Ale że wino? Tak, tak, szanujący się snob słucha porad sommelierów i winiarzy i wie, że nawet po zwykłym transporcie autem ze sklepu do domu butelka powinna odstać sobie spokojnie kilkanaście godzin.

Potem otwieramy ją bezboleśnie i bezwstrząsowo – tu sprawdza się korkociąg z dwiema dźwigniami – i przelewamy do karafki, gdzie taniny zaczną sobie powoli pracować. Gdy czas pogania, można użyć aeratora do wina, który w kilka sekund napowietrzy wino ku chwale naszego zdrowia i smaku.

 

wino fot. shutterstock.com

Sztuka cierpliwości

Wino gotowe, otwarte, tylko lać do kieliszków. Nigdy w życiu! Jak każdy żywy organizm wino potrzebuje do życia powietrza. To za jego przyczyną uwolnią się wszystkie smaki, aromaty i życiodajne właściwości, za które płacimy ciężkie pieniądze. Przelej wino do karafki, zwanej dekanterem, o dużej, szerokiej podstawie, która pozwoli winu szybciej się napowietrzyć. Badacze z Uniwersytetu Shenyang odkryli, że przeciwutleniacze zaczynają się uwalniać dopiero po 15 minutach, więc przynajmniej tyle czasu trzeba im dać. My w MH dajemy pół godziny. Sprawdź, o co jeszcze warto zadbać po otwarciu butelki z winem. 

Dobra dawka

Z racji pełnionych obowiązków redakcyjnych (to jednak Men's Health, jakby nie było) jesteśmy zmuszeni z przykrością zaznaczyć, że nadmiar alkoholu szkodzi. Głównie zdrowiu. Co więcej – badania pokazują, że osoby deklarujące umiarkowane picie w rzeczywistości wypijają więcej niż sądzą. Z barmańską miarką do wina 125 ml nie będzie żadnych pomyłek. Ani, niestety, wytłumaczenia.

Nos wina

Wprawdzie naukowcy ze stanowego Uniwersytetu Iowa odkryli, że do większych kieliszków wlewamy 12% więcej wina niż do szczuplejszych, ale zostańmy przy tych większych. Mamy przecież już kupioną miarkę, prawda? To właśnie te większe pozwalają poczuć wszystkie skomplikowane i ukryte aromaty. Zamieszaj zawartość, kręcąc kieliszkiem kilka razy w jedną i drugą stronę. Wino się wzburzy, dotleni i poczujesz wszechświat.

Rozkładanie przyjemności

Mówią, że życie jest zbyt krótkie, by pić niedobre wina. Czasem jednak, nawet pijąc najlepsze, jesteśmy zmuszeni przerwać, jasny szlag, degustację. Hermetyczne zatyczki do wina rozwiązują problem i pozwalają przechować życiodajne przeciwutleniacze w doskonałej formie i gotowe do walki o nasze zdrowie. Smak, na szczęście, także.

 

Wina francuskie: elegancja i klasyka smaku fot. Igor Klimov 2015/shutterstock

Medycyna w płynie

Umiarkowane picie (zgódźmy się z nauką, że chodzi o nieco więcej niż 2 kieliszki po 125 ml 12-proc. wina dziennie) może nas ochronić przed:

Zatruciem pokarmowym

Uniwersytet z Missouri potwierdził, że kieliszek, dwa do krwistego steka pozwoli zwalczyć ewentualne bakterie z mięsa.

Depresją

Naukowcy uczelni z Navarry odkryli, że niektóre niealkoholowe związki w winie sprawiają, iż pijący są mniej podatni na spleen.

Infekcjami

Centrum Badań Żywienia w Niemczech wykazało, że czerwone wino – w odróżnieniu od innych alkoholi – nie zmniejsza odporności.

Słabszym wzrokiem

Polifenole zawarte w czerwonym zwiększają zdolność organizmu do walki ze zwyrodnieniem plamki żółtej.

Przeziębieniem

Przeziębienia mogą być o 40% słabsze u pijących wino (białe i czerwone) niż u abstynentów. Chyba że po winie zaśniesz na ławce.

MH 02/2015

 

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Cierpliwość i miłość do wina decydują o jego jakości. Sprawdź, jak z najlepszego trunku świata zrobić najzdrowszy.<br /><br /><a href="/dieta/Wino-i-jego-rodzaje-zdrowy-przewodnik-snoba,7731,1"></a>
    Mens Health, 2016-06-09 09:47:09
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij