Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.1

Sól: dobra czy zła?

Jeśli jesteś mocno ćwiczącym facetem, możesz zapomnieć o kagańcu na słone. Nie tylko możesz – wręcz powinieneś. 

MH 2016-07-01
sól fot. Shutterstock

Przeciętny Kowalski kojarzy sól z wcielonym złem i ma świadomość, że jej nadmiar prowadzi do wzrostu ciśnienia tętniczego krwi i zwiększenia nacisku na układ krwionośny, tym samym dając bilet w jedną stronę na oddział kardiologiczny najbliższego szpitala. Wie również najprawdopodobniej, że dziennie nie powinien zjadać więcej niż 5-6 g soli – tyle wynoszą bowiem zalecenia lekarskie.

Ty jednak, jako Kowalski ponadprzeciętny, który nie spędza całego dnia za biurkiem i na kanapie, musisz mieć świadomość, że sól jest minerałem niezbędnym do życia. Bez niej w organizmie przestają krążyć płyny, nie działają nerwy, przestają kurczyć się mięśnie. Mówiąc krótko: umierasz.

 

fot. John Manno

Tymczasem w ciągu intensywnego treningu możesz stracić z potem więcej soli niż wynosi dzienna dawka. "Badania wykazały, że straty sodu wynoszą w granicach 0,5-1,5 g na litr potu, co odpowiada mniej więcej 1,25-3,75 g soli, a podczas godziny wysiłku można wypocić 2-3 l. Nie ma więc wątpliwości, że mężczyźni intensywnie trenujący muszą jeść więcej soli niż przeciętni faceci" - tłumaczy dr Jakub Czaja, dietetyk sportowy. 

Pamiętaj, by przy intensywnym wysiłku nie pić wyłącznie wody, która najczęściej jest bardzo uboga w sód. Z pomocą przyjdą Ci izotoniki, choć jeśli naprawdę mocno się pocisz, i one nie wystarczą (przy dużej ilości sodu napój jest słony, a one ze względów smakowych muszą być słodkie). Wtedy, śladem sportowców, warto sięgnąć po kapsułki elektrolitowe, które stanowią skoncentrowane źródło sodu i innych elektrolitów. Możesz też spokojnie solić więcej na co dzień, pamiętając jednak, że dostajesz od nas licencję na używanie, a nie na nadużywanie. 

 

fot. Wiesław Jurewicz

Podpisz cyrograf

1. Pij z głową

Jeśli nieźle dajesz sobie w kość, woda to za mało. Pij izotoniki, najlepiej te rozpuszczalne z proszku: wychodzą cenowo lepiej niż gotowe.

2. Suplementuj

W przypadku bardzo mocnych i długotrwałych treningów stosuj przed nimi i w ich trakcie kapsułki elektrolitowe (np. ALE HydroSalt).

3. Nie bój się

Metaanaliza 167 badań wykazała, że ludzie jedzący poniżej 2,5 g soli dziennie byli pięć razy bardziej narażeni na ryzyko śmierci niż jedzący 6 g/dzień. 

MH 05/2016

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Jeśli jesteś mocno ćwiczącym facetem, możesz zapomnieć o kagańcu na słone. Nie tylko możesz ? wręcz powinieneś.<br /><br /><a href="/dieta/Sol-dobra-czy-zla,8087,1"></a>
    Mens Health, 2016-07-01 15:14:13
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij