Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.8

Podładuj akumulatory: 12 sposobów na więcej energii

Zrobisz, jak zechcesz. My tylko podrzucamy Ci 12 prostych pomysłów na to, jak z pomocą drobnych zmian w diecie bez wysiłku poprawić swoje samopoczucie i naładować się energią. A przy okazji podreperować nieco zdrowie.

fot. Dmitry Zhirnov / Shutterstock.com
Jeżeli do tej pory sądziłeś, że wszystko, co smaczne, jest niezdrowe, a wszystko, co zdrowe, wymaga babrania się w garach - po lekturze tego tekstu zmienisz zdanie. Dobrze wiesz, że czasami wystarczy wprowadzić na boisko jednego zawodnika, żeby cała drużyna złapała wiatr w żagle.

Tak samo nasze przepisy są proste, nie wymagają dużych zdolności kulinarnych, a rozwiązują większość zdrowotnych problemów mężczyzn: zapobiegają chorobom serca, prostaty, nowotworom i zwiększają potencję. Sprawdź sam.

1. Kup doniczkę z oregano

Jeżeli frytki zastąpisz pieczonymi ziemniakami - ograniczysz w znaczący sposób ilość tłuszczu w diecie. A jeśli dodatkowo posypiesz je świeżym oregano, zrobisz naprawdę świetny interes. Badania wykazały, że oregano ma 42 razy silniejsze działanie antyutleniające (antyrakowe) niż jabłka, 30 razy silniejsze od działania ziemniaków i 12 razy - od pomarańczy. Inne zioła, które nieźle wypadły w badaniach, to: koper, tymianek, rozmaryn i mięta.

"Substancje zawarte w ziołach to nie tylko aromatyczne olejki eteryczne, ale cała masa bioaktywnych związków" - potwierdza dr inż. Wojciech Kolanowski z Zakładu Analizy i Oceny Jakości Żywności SGGW w Warszawie. Oregano i innymi ziołami warto codziennie posypywać kanapki, pizzę czy sałatki.

2. Z rana zjedz banana

Dietetycy trąbią: jedz minimum pięć porcji owoców i warzyw dziennie. Zalecane ilości to 300 g owoców i 500 g warzyw. Łatwo powiedzieć, trudniej zrobić. Dobrym pomysłem na wyrobienie dziennej normy owoców jest dodawanie (zamiast cukru) bananów do koktajli mlecznych albo wkrajanie ich do owsianki czy muesli.

"Banany są znakomitym źródłem potasu, dzięki czemu pomagają obniżyć ciśnienie i zmniejszają ryzyko zawału" - podkreśla dr Kolanowski. Godne polecenia są też przeciery owocowe dla dzieci. Obowiązkową dzienną porcję warzyw możesz zastąpić dwoma szklankami soku wielowarzywnego.

3. Papryką w papierosa

Chrupiąca czerwona papryka może zastąpić chleb. Umyj duży strąk i rozetnij go na pół. Usuń gniazda nasienne oraz białe błony i nafaszeruj połówki gotową sałatką z tuńczyka albo kurczaka (lub czymkolwiek chcesz) i chrup taką kanapkę przynajmniej trzy razy w tygodniu.

Po pierwsze, dzięki temu prostemu trickowi ograniczysz ilość pieczywa i tłuszczu (nie posmarujesz przecież papryki masłem). Po drugie, czerwona papryka zawiera chroniący przed rakiem prostaty likopen, jest dobrym źródłem witaminy C i β-karotenu, czyli prowitaminy A.

awokado, olej z awokado, tłuszcze fot. shutterstock.com
Badacze z Uniwersytetu w stanie Kansas dowiedli, że odpowiednia ilość witaminy A w diecie jest szczególnie ważna dla palaczy (również biernych), gdyż dym papierosowy obniża jej poziom w organizmie. "Papryka zawiera też znaczne ilości kapsantyny - związku, który podobnie jak likopen jest silnym antyutleniaczem" - przekonuje dr Kolanowski.

4. Syrop klonowy na seks

 Zamiast cukru dodawaj do potraw syropu klonowego (kupisz go w dużych supermarketach). Ma mniej kalorii niż miód i jest bogaty w witaminy i minerały, w tym mangan i cynk, które są szczególnie ważne dla zdrowia mężczyzny. "Mangan uczestniczy w wytwarzaniu męskich hormonów płciowych, a cynk zmniejsza ryzyko raka prostaty i gwarantuje prawidłowość procesu tworzenia spermy. Bez cynku sprawność seksualna ulega znacznemu osłabieniu" - ostrzega dr Kolanowski.

Syropem klonowym możesz słodzić herbatę, polewać nim naleśniki, gofry, owoce, jogurt. W zimne dni spróbuj kanadyjskiej wersji kakao, czyli ciepłego mleka z syropem klonowym.

5. Awokado na nadciśnienie

Do smarowania pieczywa zamiast masła możesz używać miąższu awokado. Ten owoc jest świetnym źródłem potasu, który pomaga regulować ciśnienie krwi i zapobiegać zawałom. Ponadto zawiera kwas oleinowy - tłuszcz nienasycony obniżający poziom złego cholesterolu. Awokado możesz też rozgnieść widelcem, wymieszać z jogurtem i czosnkiem, a potem maczać w nim pokrojone wsłupki warzywa lub tortille.

6. Tzatziki na kondycję

Kremowe serki do smarowania pieczywa zawierają sporo tłuszczu i syntetycznych dodatków nadających im smak szynki, grzybów albo ziół. Zrezygnuj z nich i zastąp tzatzikami - gęstym jogurtem z czosnkiem, startym zielonym ogórkiem i oliwą. Ten grecki specjał możesz kupić gotowy w supermarketach.

Jogurt jest znakomitym źródłem białka, fosforu, cynku, potasu i wapnia. Zawiera też kultury bakterii, które dobrze wpływają na przemianę materii i wzmacniają system odpornościowy. Zielone ogórki są bogate w krzem, który nadaje skórze zdrowy wygląd. Czosnek chroni przed infekcjami, obniża ciśnienie krwi i poziom złego cholesterolu. Tzatziki są też świetne jako sos do mięs i warzyw z grilla.

7. Musztarda na trawienie

Gruboziarnista ma niewiele kalorii i rozgrzewa organizm. "Ziarenka gorczycy zawierają selen i magnez oraz dające uczucie pieczenia glikozydy siarkowe, które m. in. pomagają w walce z wolnymi rodnikami, a dodatkowo regulują proces trawienia" - twierdzi dr Kolanowski. Taką musztardę dodawaj do sosu winegrette, do wędlin i mięs. Zmieszana z łyżką miodu i jogurtem, stanowi świetny dip do warzyw.

8. Ricotta na prostatę

Ricotta to włoski biały ser wytwarzany z serwatki. Badacze z Uniwersytetu stanu Ohio odkryli, że serwatka może zapobiegać nowotworom prostaty, gdyż podwyższa poziom naturalnego antyutleniacza występującego w wątrobie - glutationu.

Ricotta sama w sobie nie ma powalającego smaku, jest raczej mdła, ale jeśli dodasz do niej pół szklanki bulionu i kilka garści posiekanej świeżej bazylii, powstanie wspaniały sos do spaghetti. Bazylia dodatkowo wspomaga trawienie, pomaga przy kłopotach z wątrobą, ma działanie antybakteryjne (dzięki flawonoidom) i uspokajające. Ricottę możesz też nakładać na kanapki lub dodać do owocowego koktajlu.

warzywa, szpinak fot. shutterstock.com
9. Żurawiną w toksyny

Zamiast słodzonych napojów, pij wodę z zagęszczonym sokiem żurawinowym (znajdziesz go w supermarketach i sklepach ze zdrową żywnością). Sok żurawinowy ma niezwykłe właściwości antyutleniające (dzięki czemu zapobiega nowotworom), oczyszcza organizm z toksyn i reguluje poziom cholesterolu. Ponadto sok z żurawiny pomaga leczyć infekcje uszu oraz choroby układu moczowego i oddechowego.

"Równie godny polecenia jest sok z aronii, który zawiera bardzo dużo flawonoidów i niszczy wolne rodniki" - dodaje dr Kolanowski.

10. Brązowy ryż na odchudzanie

Jeżeli został Ci kawałek kurczaka albo indyka z obiadu, potnij go na małe kawałki, dodaj ugotowany brązowy ryż, dowolne warzywa lub kawałki ananasa z puszki i łyżkę majonezu, a powstanie sycąca i zdrowa sałatka. Biały ryż różni się od brązowego nie tylko kolorem.

"Wersja biała powstaje przez zdejmowanie wierzchnich warstw z brązowych ziaren, przy czym zniszczeniu ulega duża część witamin i składników mineralnych oraz połowa błonnika. A to właśnie dzięki wysokiej zawartości błonnika brązowy ryż nie podnosi gwałtownie poziomu cukru (dzięki czemu ułatwia walkę z nadwagą) i pomaga obniżyć poziom złego cholesterolu" - przekonuje dr Kolanowski.

11. Szpinak na złamania

Szpinak zawiera przynajmniej 13 flawonoidów, które przeciwdziałają nowotworom (m. in. rakowi okrężnicy). Szklanka szpinaku zaspokaja aż 150% dziennego zapotrzebowania na witaminę K, dzięki czemu kości są mocniejsze, a krew ma prawidłową krzepliwość. Jest też świetnym źródłem witamin oraz zmniejsza ryzyko chorób serca, podwyższa sprawność intelektualną i poprawia wzrok. Jeżeli lubisz gotować, dodawaj go do wszystkiego: jajecznicy, makaronów, naleśników. Jeśli nie - po prostu kładź go na kanapkę zamiast sałaty.

12. Muesli na dobry dzień

Zrób sam muesli: kup najzwyklejsze płatki kukurydziane i zmieszaj je z miodem i kawałkami świeżych owoców. Świeże owoce, w przeciwieństwie do suszonych, są najbogatszym źródłem witaminy C w diecie. Witamina C jest bardzo wrażliwa na temperaturę i w procesie suszenia większa jej część ulega rozkładowi.

"Poza tym, suszone owoce o jasnym miąższu (jabłka, banany, ananasy, morele), aby nie ciemniały i zachowały swój atrakcyjny wygląd, są przed suszeniem poddawane sulfitacji, czyli kąpieli w roztworze kwasu siarkawego. A pozostałości siarki nie są obojętne dla zdrowia" - wyjaśnia dr Kolanowski. Jeśli do takiego muesli dodasz jeszcze bogate w cynk pestki dyni, Twoja wydolność seksualna znacznie wzrośnie.

MH 02/2005

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Panowie, wroccie do meritum dyskusji, prosze...MH Admin
    ~MH Admin, 2009-04-17 21:50:35
  • avatar
    zgłoś
    CYTAT(marcinek @ Apr 17 2009, 20:12 PM) Wy to jesteście super!!! Jak będę już duży też chce taki być, mieć tyle zapału do hodowania ziół w doniczkach, i smarowania papryki, może nawet uda mi się kiedyś nad kimś pochylić czoło, i w moim wielkim miłosierdziu przyznam komuś rację, i z dumą ogłoszę że kończę tą żenująca wymianę poglądów, w której bądź co bądź, sam biorę udział. Ehhh już nie mogę się doczekać.P.S.Pozwól że ja będę decydował, czy coś w moim poście jest zbędne, czy nie, choć z drugiej strony gdy patrzę na liczbęTwoich postów, (która zdecydowanie przekracza ilość artykułów i tematów, po czym wnoszę że czujesz się specjalistą w każdym z nich) może administrator nadał Ci prawo o decydowaniu kto co ma pisać? Pozdrawiam bardzo serdecznie.Specjalnie uzylem swoja zenujaca, gdyz nie imponuje mi, ze biore udzial w wymianie pogladow z osoba twego pokroju i jest to kwestia dystansu do wlasnej osoby. Cynizm i ironia twoja wywoluja u mnie usmiech i zmarszczki, gdyz twarz moja w tym momencie wyrazac moze tylko politowanie.Skoro pytasz mnie o pozwolenie to tak - pozwalam. Co do postow to swiadczyc to moze tylko i wylacznie o mojej aktywnosci na forum. Oczywiscie sa osoby znacznie lepiej obeznane z tematem i mniejsza iloscia postow jak chociazby Mythos. Czy czuje sie specjalista? Gdybys widzial wiele moich wczesniejszych postow pokornie przyznalbys, ze sie pomyliles, o ile jestes osoba inteligentna. Generalnie rzecz biorac, robisz postep, bo sprowokowales mnie do dalszej dyskusji, aczkolwiek zlosci nie wywolasz. Jedno ci przyznam, ze piszesz na jakims poziomie, byc moze dlatego odpowiadam.Luki
    *Luki*, 2009-04-17 21:26:59
  • avatar
    zgłoś
    Wy to jesteście super!!! Jak będę już duży też chce taki być, mieć tyle zapału do hodowania ziół w doniczkach, i smarowania papryki, może nawet uda mi się kiedyś nad kimś pochylić czoło, i w moim wielkim miłosierdziu przyznam komuś rację, i z dumą ogłoszę że kończę tą żenująca wymianę poglądów, w której bądź co bądź, sam biorę udział. Ehhh już nie mogę się doczekać.P.S.Pozwól że ja będę decydował, czy coś w moim poście jest zbędne, czy nie, choć z drugiej strony gdy patrzę na liczbęTwoich postów, (która zdecydowanie przekracza ilość artykułów i tematów, po czym wnoszę że czujesz się specjalistą w każdym z nich) może administrator nadał Ci prawo o decydowaniu kto co ma pisać? Pozdrawiam bardzo serdecznie.
    ~marcinek, 2009-04-17 20:19:44
  • avatar
    zgłoś
    ja też chyle czoło za pozytywne podejście i próbę zarażenia innych tym super optymizmem!!!ehhh
    brylant, 2009-04-17 18:53:54
  • avatar
    zgłoś
    CYTAT(marcinek @ Apr 17 2009, 13:37 PM) "Nie wstydze sie i nie brakuje mi jezyka w gebie" Andrzejowi Lepperowi również, więc co to za argument, jesli masz ochotę to pewnie kupuj, sadź, zbieraj, i jedz na zdrowie, którego serdecznie Ci zyczę, chciałbym tylko zobaczyc człowieka która za pół roku nadal będzie smarował pieczywo miąższem z owoców i u którego w lodówce na stałe zagości pyszny włoski serek (teraz pewnie 20 osób napisze że w sklepie zielarskim mają karty stałego klineta). PozdrawiamTe mozolne porownanie do Andrzeja Leppera ni mnie rozbawilo, ni zasmucilo a napewno bylo zbedne. Zrozum, nie kazdy ma taki slomiany zapal jak ty, a wnioskuje to z wczesniejszych wypowiedzi typu "whine". Juz stoi u mnie na parapecie w kuchni bazylia i oregano, gotowe - w doniczce za ogromna kwote 8 zlotych. Papryke mam i zastapienie nia wieczorem chleba bedzie latwiejsze od kichniecia. Tak wiec nie wiem co jest dziwnego w tym. Zdecydowanie nie wychodzi ci wyolbrzymienie w celu osmiesznia.Jednakze, nie chcac robic tutaj OT i konczac ta zenade, przyznaje ci racje w 100% i chyle czolo.Luki
    *Luki*, 2009-04-17 17:21:49
  • avatar
    zgłoś
    "Nie wstydze sie i nie brakuje mi jezyka w gebie" Andrzejowi Lepperowi również, więc co to za argument, jesli masz ochotę to pewnie kupuj, sadź, zbieraj, i jedz na zdrowie, którego serdecznie Ci zyczę, chciałbym tylko zobaczyc człowieka która za pół roku nadal będzie smarował pieczywo miąższem z owoców i u którego w lodówce na stałe zagości pyszny włoski serek (teraz pewnie 20 osób napisze że w sklepie zielarskim mają karty stałego klineta). Pozdrawiam
    ~marcinek, 2009-04-17 13:44:08
  • avatar
    zgłoś
    CYTAT(marcinek @ Apr 17 2009, 12:54 PM) Jeden z lepszych? Cholera ja nie widze w nim niczego wartościowego, kilka ciekawostek z czego połowa całkowice nie do wprowadznie w codzienne życie, bo zastanawiam sie ilu z Was po przeczytaniu będzie smarowało pieczywo miąższem awocado, albo na parapecie postawi doniczkę z oregano, nie wspomnę by poprosić w sklepie o ser Ricotta, nabytymi tu informacjami można ewentualnie zabrylować w towarzystwie jako ciekawostkami z pogranicza medycyny i kuchni, więc skąd ten hurra optymizm?Tak, jeden z lepszych. To moje osobiste odczucie. Nie musisz sie z nim zgadzac, w sumie to ciesze sie, ze tak hurra cynicznie podszedles do mojej wypowiedzi. Lubie ostra wymiane zdan. Wlasnie zaraz jade do sklepu i kupie sobie pare rzeczy z artykulu. Oregano, bazylie i jeszcze pare innych rzeczy sobie zasadze, gdyz kocham ziola, a swieze najlepsze. Nie wstydze sie i nie brakuje mi jezyka w gebie, wiec o Ricotte poprosze rownie swobodnie jak teraz pisze tego posta. Avocado - nie mam nic przeciwko, papryka zamiast chleba? Zajebiscie. Lubie udziwnienia, urozmaicenia w kuchni. Jesli chodzi o brylowanie w towarzystwie to zdecydowanie odradzam. Paru moich kolegow, w tym i kolezanka po fizjoterapeutii wyklucalo sie ze mna jak powinienem trenowac, co jesc, o ktorej, ile spac, kiedy [beeep] itd. Dzieki MH, innym serwisom i temu forum zrozumialem wiele rzeczy dotyczacych treningu i dietetyki i nie uwazam sie juz za nowicjusza, lecz osobe z odpowiednio nabyta wiedza. Wyzej wspomniani rowiesnicy, albo to bez doswiadczenia(kolezanka) albo bez wiedzy(koledzy) probowali popisac sie znajomoscia tematu, a doprowadzilo to tylko do mojej frustracji, kilku spalonych papierosow wiecej no i politowania. Ta ostatnia czesc wypowiedzi to swoista przestroga i przyklad z zycia - nie ma nic wspolnego z pierwsza czescia wypowiedzi, ktora jest adresowana bezposrednio do marcinka.Luki
    *Luki*, 2009-04-17 13:29:45
  • avatar
    zgłoś
    Ja mam na parapecie 2 doniczki: jedna z bazylia i druga z oregano. A ser ricotta znajdziesz bez problemu w kazdym wiekszym sklepie (nie kupuje, bo mi akurat nie smakuje). Zadna filozofia i zaden problem.Pozdr!
    Czytacz, 2009-04-17 13:04:48
  • avatar
    zgłoś
    Jeden z lepszych? Cholera ja nie widze w nim niczego wartościowego, kilka ciekawostek z czego połowa całkowice nie do wprowadznie w codzienne życie, bo zastanawiam sie ilu z Was po przeczytaniu będzie smarowało pieczywo miąższem awocado, albo na parapecie postawi doniczkę z oregano, nie wspomnę by poprosić w sklepie o ser Ricotta, nabytymi tu informacjami można ewentualnie zabrylować w towarzystwie jako ciekawostkami z pogranicza medycyny i kuchni, więc skąd ten hurra optymizm?
    ~marcinek, 2009-04-17 13:01:21
  • avatar
    zgłoś
    Jeden z lepszych artykulow na mh.pl moim zdaniem. Konkretne informacje, bardzo przydatne uwagi, ktore nie trudno wprowadzic w zycie.Luki
    *Luki*, 2009-04-17 12:08:59
  • avatar
    zgłoś
    Fajny artykul bardzo mi sie podoba:) Sprobuje wykorzystac rady w nim zawarte ale oczywiscie nie wszystkie A co do tzatzikow to swietnie smakuja z miesem co jest nawet napisane w artykule ale jeszcze lepiej smakuja z ruskimi pierogami polecam
    bobas, 2009-04-16 17:28:36
  • avatar
    zgłoś
    Zrobisz, jak zechcesz. My tylko podrzucamy Ci 12 prostych pomysłów na to, jak z pomocą drobnych zmian w diecie bez wysiłku poprawić swoje samopoczucie i naładować się energią. A przy okazji podreperować nieco zdrowie.http://www.menshealth.pl/dieta/Podladuj-ak...atory-3414.html
    Mens Health, 2009-04-16 15:59:09
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij