Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.7

Domowa pizza: przepis na szybkie danie

Wieszano na niej psy i nie zostawiano suchej nitki. Ale włoscy naukowcy dowiedli, że może ratować życie. Przynajmniej raz nauka wyszła naprzeciw normalnemu zjadaczowi pizzy. Grazie, signori!

Laryssa Kowalczyk 2009-02-16
fot. Jacek Heliasz - heliasz.com

Wyklinana przez dietetyków, była, obok hamburgerów i chipsów, traktowana jako rujnujący zdrowie fast food. W obronie pizzy stanęli naukowcy włoscy z Instytutu Badań Farmaceutycznych w Mediolanie, a na poparcie swoich wniosków mają poważne dowody.

Po przebadaniu kilku tysięcy osób stwierdzili, że jedzenie pizzy przynajmniej raz w tygodniu zmniejsza ryzyko zachorowania na raka. Liczby mówią same za siebie. Ryzyko zachorowania na raka przełyku zmniejsza się aż o 59%, raka okrężnicy o 26%, a raka wargi o 34%. To zasługa sosu pomidorowego, który można znaleźć na każdej pizzy, a który jest doskonałym źródłem likopenu - antyutleniacza zapobiegającego nowotworom.

Nie koniec na tym. Oprócz likopenu, pizza może dostarczyć dokładnie tego, czego potrzebujesz. Wszystko zależy tylko od tego, co położysz na drożdżowym placku. Bo ciasto samo w sobie wcale nie jest groźne - zwłaszcza że prawie nie ma w nim tłuszczu, a jeśli jest, to niewielka ilość oleju lub oliwy z oliwek. I wcale nie musisz babrać się z jego wyrabianiem - w supersamie kup gotowy spód do pizzy (1 szt. 3-4 zł), nałóż na niego właściwe dodatki, zapiecz i... masz to, co chcesz.

Po cholerę samemu robić pizzę? Bo wtedy masz pewność, że wszystkie produkty są świeże i pełnowartościowe. Pamiętaj, żeby warzywa płukać i kroić tuż przed zapieczeniem - i tak w czasie obierania stracą 20-30% witaminy C. Innych witamin (np. E) nie tracisz, ale by były lepiej przyswajane, powinny być jedzone z czymś tłustym (po to masz na pizzy mozarellę).

Przygotowując pizzę, możesz też kontrolować kalorie. Jeżeli się odchudzasz, spód przecinaj w poprzek na pół - placek będzie dwa razy cieńszy i dwa razy mniej kaloryczny. Staraj się również używać jak najmniej sera. Oto trzy proste przepisy na pizzę. Każda jest zdrowa, pyszna i do podania gościom.

Zrób to sam

Weź gotowy spód do pizzy o średnicy 26-28 cm. Do pizzy będzie Ci potrzebny sos pomidorowy (gotowy ze słoika, np. boloński z Łowicza) i ser mozarella (kup już starty, np. President). Placek posmaruj sosem pomidorowym, potem posyp mozarellą, po to, by w czasie zapiekania wszystkie pozostałe składniki idealnie się w nim zatopiły. Na serze układaj, w zależności od tego, który przepis wybierzesz, dodatki. Możesz oczywiście posypać ulubionymi przyprawami (np. oregano, tymianek, papryka). Zapiekaj przez 15 minut w temperaturze 200 stopni Celsjusza.

 

Pizza na zdrową prostatę:  
mozarella - 3 łyżki

 
sos pomidorowy - 2-3 łyżki W sosach stężenie pochodzącego z pomidorów likopenu, który chroni przed rakiem, jest największe.
pomidory - 1 szt. Dodatkowa porcja likopenu nie zaszkodzi - ten przeciwutleniacz trudno przedawkować.
cebula - 1 szt. Zawiera jod. Jego niedobór powoduje niedoczynność tarczycy, która z kolei może objawiać się rozrostem gruczołu krokowego.
mięso - 4 plastry Najlepiej pieczony indyk, bo ma najwięcej cynku (2,37 mg/1oo g). Cynk zapobiega przerostowi prostaty.
czerwona papryka - połówka Jak wszystkie czerwone warzywa, zawiera likopen. Już wiesz, jaka z niego korzyść. Oprócz tego ma dużo witaminy C.
kukurydza z puszki - 2-3 łyżki To źródło magnezu, a jego niedobór powoduje przerost prostaty.

bazylia - 3-4 świeże listki Poprawia trawienie i ma działanie przeciwzapalne.

czosnek - 2 ząbki Bo działa przeciwzapalnie.

kaloryczność: cała pizza - 1310 kcal, 1 porcja - około 436 kal
pizza fot. Shutterstock
Pizza na świetny seks: 
mozarella - 3 łyżki 

sos pomidorowy - 2-3 łyżki

anchovies - 10 szt. Mają dużo selenu i cynku. Selen poprawia płodność, cynk zapewnia prawidłową czynność prostaty i jest niezbędny w syntezie testosteronu. Dzienne zapotrzebowanie na selen wynosi 70 μg, a na cynk 16 mg. 
pieczarki - 3-4 szt. Znów cynk - już wiesz po co.

szpinak z puszki - 3-4 łyżki Zawiera witaminę E (w 100 g - 1,88 mg). Jest niezbędna do prawidłowej produkcji spermy i poprawia przyswajanie selenu. Dopraw go solą i pieprzem.
oliwki zielone - 10 szt. Porcja zdrowych jednonienasyconych kwasów tłuszczowych. Obniżają poziom cholesterolu, a witamina E ze szpinaku lepiej się przyswaja, bo tłuszcz ją rozpuszcza.
pestki z dyni i słonecznika - po 1 łyżce Mają cynk i selen. Do sosu pomidorowego dodaj też zarodki pszenne - mają 75 razy więcej witaminy E i 10 razy więcej cynku niż np. chleb pszenny.
kaloryczność: cała pizza - 1285 kcal, 1 porcja - około 428 kcal

 

Pizza na mocne serce: 
mozarella - 3 łyżki

sos pomidorowy - 2-3 łyżki

tuńczyk w sosie własnym - pół puszki Kwasy omega-3 obniżają poziom cholesterolu - masz zdrowe naczynia krwionośne i serce.
tofu - pół paczki tofu feta 125 gObniża poziom cholesterolu, zmniejsza krzepliwość krwi, a to zapobiega zawałowi serca i wylewom. Wg amerykańskiego Urzędu ds. Żywności i Leków, spożywanie 25 g białka sojowego dziennie może obniżyć ryzyko chorób serca. Jeden serek tofu to 12 g białka sojowego)
oliwki zielone - 10 szt.Ich zalety wykorzystaj po to, by mieć lepszy seks (patrz: pizza na seks), ale również, by mieć zdrowe serce.
papryka - połówkaŹródło witaminy C - pomaga obniżyć ciśnienie i poziom cholesterolu.

czosnek - 2 ząbkiJest skuteczny w profilaktyce i leczeniu chorób serca. Może obniżać poziom "złego" cholesterolu (LDL), a podwyższać poziom "dobrego" (HDL).
kaloryczność:cała pizza - 1340 kcal, 1 porcja - około 446 kcal

 

Men's Health 04/2004

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Zastanawialem sie wlasnie, co by sobie zrobic na kolacje i oto mam gotowe rozwiazanie. Ale nie bylbym soba, gdybym nie dorzucil kilka plasterkow ostrego salami. Chrzanic kalorie
    Czytacz, 2009-02-16 17:23:16
  • avatar
    zgłoś
    Wieszano na niej psy i nie zostawiano suchej nitki. Ale włoscy naukowcy dowiedli, że może ratować życie. Przynajmniej raz nauka wyszła naprzeciw normalnemu zjadaczowi pizzy. Grazie, signori!
    Mens Health, 2009-02-16 16:52:16
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij