Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.3

Dietetyczne przekąski do meczu: dieta kibica

Kulinarny skarb kibica, czyli jak przetrwać 64 mecze mundialu w dobrej formie. Dzięki naszemu krótkiemu przewodnikowi po "futbolowych" przekąskach nie tylko nie dorobisz się mięśnia piwnego, ale może nawet uda Ci się schudnąć.

Adam Furyk 2010-06-11
fot. Wojciech Małkowicz

W przypadku większości fanów futbolu oglądanie transmisji z wielkich imprez piłkarskich wiąże się nierozerwalnie z dwiema rzeczami. Po pierwsze, przez kilkanaście dni we wszystkich sklepach w okolicy gwałtownie rośnie sprzedaż piwa, a półki z przekąskami pustoszeją w zastraszającym tempie.

Po drugie, konieczność spędzenia przed telewizorem wielu godzin na śledzeniu meczów powoduje, że zamiast samodzielnie przygotowywanych posiłków zazwyczaj posiłkujemy się dostawami jedzenia z pobliskich restauracji i barów.

Aby taki daleki od wzorcowego reżim dietetyczny nie zakończył się tym, że po wejściu na wagę po meczu finałowym wskazówka popędzi ku znacznie wyższym liczbom kilogramów niż dotychczas, musisz zachowywać się jak selekcjoner najlepszych reprezentacji. Zamiast pakować do swojego żołądka jedzenie, które przekształci się w zupełnie niepotrzebną warstwę tłuszczu, musisz wybierać takie produkty, które nie tylko nie zagrożą Twojej sylwetce, ale wręcz pomogą Ci pozbyć się niechcianej oponki na brzuchu. Przeczytaj i sam dokonaj wyboru.

JEDZ TO: orzeszki ziemne prażone bez soli i tłuszczu

Już za samo to, że nie są solone (co wcale nie oznacza, że gorzej smakują), należą im się brawa. Świetna przekąska, która oprócz tego, że idealnie pasuje do zimnego piwa, to jeszcze jest bogata w błonnik i jest wartościowym źródłem magnezu, fosforu i wit. E. Jedząc je dostarczysz sobie także nienasyconych kwasów tłuszczowych, które pomagają obniżyć poziom złego cholesterolu. Ale bez przesady, bo orzeszki ziemne, nawet prażone bez tłuszczu, są wysokokaloryczne - ok. 600 kcal w 100 g.

JEDZ TO: winogrona

W odróżnieniu od słodyczy winogrona są słodkie nie dzięki glukozie, a fruktozie, która rozkłada się dłużej - to sprawia, że są lepszym źródłem energii dla organizmu. Zamiast tłuszczu, na których piecze się herbatniki i ciastka, dostarczą Ci cennych minerałów i witamin, a przy okazji zmniejszą Twoje pragnienie. Jeśli wybierzesz winogrona czerwone, czeka Cię premia w postaci silnych antyoksydantów, które znajdują się w ich skórce. Pomagają one obniżyć poziom cholesterolu LDL we krwi.

JEDZ TO: ciastka owsiane lub razowe

Zamiast opychać się herbatnikami z cukrem, pierniczkami w czekoladzie czy biszkoptami z galaretką wybierze ciastka z mąki owsianej lub razowej. Po pierwsze nie są tak okropnie słodkie (mają duuużo mniej cukru), a po drugie mają znacznie więcej błonnika, który sprawia, że szybciej czujesz się syty, a Twoje jelita pracują lepiej.

NIE JEDZ TEGO: słone paluszki

WHO zaleca, aby dorosły człowiek spożywał nie więcej niż 6 g soli (czyli 2350 mg sodu) dziennie. Tymczasem Polacy, wbrew apelom lekarzy i dietetyków, zjadają z wszystkimi potrawami nawet 18 g soli każdego dnia! Paczka słonych paluszków opróżniona beztrosko podczas meczu „poprawi" ten rezultat o kolejne kilka gramów soli. Prosisz się w ten sposób o tak groźne choroby, jak kamica nerkowa, nadciśnienie i rak żołądka. Nadmiar soli powoduje też osłabienie kości i uszkodzenie struktury DNA.

STRONA 1 z 2

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij