Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.5

Naturalny doping: popraw wyniki dietą i treningiem

Nie musisz się szprycować i sięgać po zakazane środki, żeby mieć lepszą wydolność, więcej siły czy wygrać z bólem i zmęczeniem. Bezpieczne suplementy i legalny "doping" masz w zasięgu ręki. Podpowiadamy, po które z produktów warto sięgnąć. 

Michał Gołębiewicz 2014-12-12
Naturalny doping: popraw swoje wyniki dietą elissa1000 2014/shutterstock.com

Uspokój nerwy!

Niektórzy używają zakazanych beta-blokerów, żeby spowolnić serce i radzić sobie ze stresem. Niepotrzebnie. Oto skuteczne i bezpiecznie sposoby.

Ciemna sprawa

Zjedz kilka kawałków czekolady o wysokiej zawartości kakao. Badanie z "Journal of Proteome Research" wykazało, że już 40 g obniża poziom hormonu stresu, kortyzolu oraz katecholamin.

Zimna kąpiel

Podwiń rękawy i wsadź nadgarstki pod zimną wodę na 60 s. Badanie opublikowane w "Physiological Research" pokazuje, że ta technika spowalnia tętno i obniża temperaturę ciała, przez co pomaga opanować związane ze stresem fale gorąca.

Zapach zwycięstwa

Zgodnie z badaniami z "Psychiatry & Clinical Neuroscience" zapach lawendy pomaga opanować niepokój. Olejek lawendowy będzie dobrą inwestycją.

Pokonaj ból!

Intensywny wysiłek powoduje stany zapalne i różnego rodzaju bóle. Zanim zdecydujesz się na zastrzyk z kortyzonu, sprawdź naszą dietę, która pomoże Ci zmniejszyć ból po cierpieniu. 

Czerwona cebula

Jedna sztuka dostarcza 10 mg kwercetyny redukującej działanie powodujących stany zapalne związków, takich jak histamina. Bezpieczna dawka wynosi do 500 mg, ale nie zalecamy, by w całości dostarczać ją w cebuli (czerwona ma jej o wiele więcej niż biała), chyba że jesteś pustelnikiem. Pij herbatę i czerwone wino, jedz brokuły i jabłka.

Oliwa z oliwek

Zawarty w niej zespół uderzeniowy składa się z hydroksytyrozolu oraz oleokantalu. Badacze z amerykańskiego Monell Chemical Senses Center odkryli, że taka kombinacja może mieć znaczący wpływ na zmniejszenie bólu.

Kurkuma

Ta przyprawa działa trochę jak ibuprofen, blokując powstawanie związków wywołujących stany zapalne – odkryto na Maryland University.

Czosnek

W badaniach University of Miami 66% pacjentów z chronicznymi bólami kolan zadeklarowało poprawę stanu po tym, jak dostawali codzienną dawkę ekstraktu czosnku. 

Zbuduj masę!

Sportowcy biorący sterydy anaboliczne niepotrzebnie ryzykują, bo produkcję testosteronu możesz pobudzić odpowiednim treningiem. Naturalnie i bezpiecznie.

Sterydy anaboliczne są pochodnymi testosteronu, które przyspieszają budowę masy mięśniowej. Przy okazji jednak powodują całą masę efektów ubocznych: m.in. zaburzają pracę układów hormonalnego i krwionośnego, powodują ginekomastię, zanik jąder i impotencję czy rozwalają wątrobę.

Dzięki sugerowanym przez Nas ćwiczeniom osiągniesz podobny efekt, ponieważ dzięki zaangażowaniu maksymalnej ilości włókien mięśniowych pobudzisz naturalną i bezpieczną produkcję testosteronu. Plan treningowy "Journal of Strength and Conditioning" donosi, że optymalna produkcja testosteronu odbywa się przy dwuminutowych przerwach między seriami. Podnoś duże ciężary, rób to szybko, odpocznij 120 s, a potem powtórz. Wykonaj ten 30-minutowy obwód dwa razy w tygodniu (między treningami rób przynajmniej 2 dni przerwy). 

Martwy ciąg

Zrób 3 serie po 5 powtórzeń.

Zrób przysiad i chwyć sztangę (70% ciężaru maksymalnego) nachwytem lub chwytem mieszanym. Wstań, rolując sztangę po udach i wypychając biodra do przodu. 

Podciąganie nachwytem

Zrób 3 serie po 5 powtórzeń.

Złap drążek szerokim nachwytem. Ściągnij łopatki i podciągnij się. Zatrzymaj ruch na chwilę, gdy brodę będziesz miał nad drążkiem. 

Wyciskanie hantli z przysiadu

Zrób 3 serie po 5 powtórzeń.

Trzymaj hantle w ugiętych rękach (wnętrze dłoni do siebie). Zrób przysiad. Wstań, jednocześnie dynamicznie wypychając sztangielki nad głowę.   

Daj sobie kopa!

Amfetamina, owszem, chwilowo stawia na nogi, ale nie musisz po nią sięgać, gdy zdychasz po treningu. Są lepsze sposoby. 

Kawa

Zawarta w niej kofeina jest skutecznym i legalnym sposobem na walkę ze zmęczeniem. Na dodatek sprawia, że mięśnie na treningu dadzą z siebie więcej, obniża też ryzyko wystąpienia depresji. W filiżance (150 ml) palonej kawy jest ok. 85 mg kofeiny, a wyniki badań dowodzą, że jeśli dziennie wypijasz mniej niż 300 mg kofeiny, nie powodujesz żadnego ryzyka dla zdrowia.

Guarana

Ta roślina, podobnie jak kawa, działa pobudzająco i poprawia koncentrację, ponieważ też zawiera kofeinę. Guarana jest składnikiem różnych dostępnych na rynku napojów, możesz też kupić proszek ze zmielonych ziaren i robić napar.

Tauryna

O taurynie piszemy po to, żebyś nie dał nabić się w butelkę. Nie ma żadnych naukowych dowodów, że ten składnik, będący podstawą napojów energetycznych, ma działanie pobudzające. Lepiej wypij kawę. 

Pobij życiówkę!

Im więcej we krwi czerwonych ciałek, tym większa wytrzymałość. Nie musisz jednak jak Lance Armstrong brać EPO – zamiast transfuzji krwi wlej do bidonu poniższą mieszankę.

Lance Armstrong jest żywym dowodem skuteczności EPO (zobacz, jak działa EPO na ciało człowieka). Erytropoetyna to hormon, który produkujemy w organizmie, ale można go dostarczyć z zewnątrz. We krwi rośnie wtedy liczba czerwonych ciałek, do mięśni dociera więcej tlenu i poprawia się wydolność. Kosztem jest m.in. ryzyko udaru czy zawału serca. Historie kolarzy, którzy przez całą noc pedałują na trenażerach, żeby nie zgęstniała im krew, delikatnie mówiąc, nie zachęcają do EPO.

Na szczęście jest bezpieczny sposób, żeby podnieść wydolność bez zaproszenia na gorące krzesło do programu Oprah Winfrey. "Dzięki naturalnej żywności możesz pobudzić produkcję tego hormonu" – mówi dr William Misner z Hammer Nutrition. Wypij nasz napój godzinę przed treningiem, a dostaniesz zastrzyk kwasu foliowego, żelaza, cynku, miedzi, selenu i witamin – składników niezbędnych dla EPO. 

Smoothie na wytrzymałość

  • 5 łyżek stołowych pestek słonecznika i dyni
  • 250 ml soku pomarańczowego
  • 3 łyżki czystych nasion kakao
  • ½ awokado  

Po prostu zmiksuj wszystkie składniki ze sobą i wypij na godzinę przed treningiem. Oprócz wsparcia produkcji EPO, dostaniesz zastrzyk energii (węglowodany z soku pomarańczowego i zdrowe tłuszcze z nasion oraz awokado), a kakao dostarczy przeciwutleniaczy, które zrównoważą wpływ wolnych rodników wywołanych treningiem. 

MH 12/2013

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Nie musisz się szprycować i sięgać po zakazane środki, żeby mieć lepszą wydolność, więcej siły czy wygrać z bólem i zmęczeniem. Bezpieczne suplementy i legalny "doping" masz w zasięgu ręki. Podpowiadamy, po które z produktów warto sięgnąć.<br /><br /><a href="/dieta/Naturalny-doping-popraw-wyniki-dieta-i-treningiem,5380,1"></a>
    Mens Health, 2015-06-16 11:40:58
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij