Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.0

Kuchnie świata: sos pomidorowy po włosku

Nikt nie obchodzi się z pomidorami tak dobrze, jak Włosi. Oni potrafią wycisnąć z nich to, co najlepsze. Wypróbuj przepis mammy na najprostszy sos pomidorowy, dodaj do niego to, co lubisz, a później zbieraj pochwały. Buon appettito!

Patrycja Jakimiak 2015-01-13
Kuchnie świata: sos pomidorowy po włosku fot. zi3000 2015/Shutterstock

Jak młodemu Michaelowi Corleone tłumaczył Peter Clemenza w legendarnym „Ojcu chrzestnym”: zrobienie najprostszego sosu pomidorowego to umiejętność, którą musi posiadać każdy facet.

Nasza wersja wymaga 30 minut pracy, jest tańsza niż ta ze słoika i zawiera nieporównanie więcej składników odżywczych – nie masz żadnej wymówki, żeby nie zrobić tego sosu. Tym bardziej, że wystarczy lekko go zmodyfikować, żeby otrzymać jeden z czterech klasycznych włoskich sosów do makaronu.

Dorzuć jeszcze kilka niewyszukanych składników, a wyjdzie Ci jedno z 15 różnych dań. Wybieraj to, co lubisz najbardziej, albo kieruj się celem, który pomogą Ci osiągnąć poszczególne potrawy.

Bazowy sos pomidorowy

Porcja: 136 kcal / 30 minut na ogniu / 5 minut siekania

Składniki:

3 łyżki oliwy

1 cebula, drobno posiekana

2 ząbki czosnku, przeciśnięte

8 dużych, dojrzałych, obranych pomidorów lub 1 puszka (400 g)

1 szczypta soli, pieprzu, cukru

Jak to zrobić?

1. Na dużej patelni lekko rozgrzej oliwę. Dorzuć cebulkę i smaż, od czasu do czasu mieszając, aż stanie się złotobrązowa (około 10 minut).

2. Dodaj czosnek i smaż przez kolejną minutę, zanim dorzucisz resztę składników.

3. Dodaj pomidory oraz przyprawy. Gotuj na wolnym ogniu, mieszając od czasu do czasu, aż pomidory zaczną się rozpadać i stworzą bardziej jednolity sos (około 20 minut). Jeśli sos zacznie przywierać do dna garnka, dolewaj odrobinę wody. Spróbuj i dopraw, jeśli trzeba. Gotowe!

Baza plus - cztery klasyczne sosy do makaronów:

Z bazylią

Przed samym podaniem wrzuć do bazowego sosu garść posiekanych liści bazylii, które dodadzą mnóstwo smaku bez zwiększania kaloryczności dania.

Arrabiata

Podsmaż przez 2 minuty na oliwie jedną posiekaną papryczkę chili z dodatkiem szczypty płatków chili. Dolej sos bazowy i gotuj na małym ogniu przez 5 minut.

Puttanesca

Podsmaż 4 filety anchois, aż zmiękną. Dodaj łyżkę kaparów, szczyptę płatków chili i 50 g czarnych oliwek. Zagotuj z bazowym sosem.

Bolognese

Podsmaż do zrumienienia 200 g mielonej wołowiny. Dodaj startą marchew i seler, łyżkę przecieru pomidorowego i 100 ml czerwonego wina. Dodaj sos bazowy.

Na następnych stronach znajdziesz kilka pysznych i zdrowych propozycji wykorzystania Twojego sosu a la włoska mamma:

 

Sos pomidorowy fot. shutterstock.com

I. Budowanie mięśni

Potrawka z kurczaka - 91 g białka

Podsmaż 4 udka z kurczaka, dodaj sos bazowy i gotuj na małym ogniu z 250 ml wody oraz oczyszczoną, posiekaną papryką przez 30 minut. Zdejmij z ognia, dołóż trochę oliwek, pokrojoną mozzarellę i bazylię.

Teksańskie chili - 46 g białka

Dodaj do sosu bolognese puszkę (400 g) czerwonej fasoli, mały kawałek gorzkiej czekolady i po jednej łyżeczce zmielonych przypraw: chili, kminku oraz cynamonu. Gotuj przez 20 minut na średnim ogniu.

Pulpeciki – 58 g białka

Wymieszaj po 150 g mielonej wołowiny i wieprzowiny z jednym żółtkiem. Uformuj pulpeciki i smaż na oliwie do zrumienienia. Wrzuć je do sosu arrabiata i podgrzewaj przez 15 minut.

II. Odchudzanie

Jalfrezi z kurczaka – 420 kcal

Wymieszaj po jednej szczypcie zmielonych przypraw: chili, kurkumy, imbiru, kminku oraz kolendry z dwiema pokrojonymi piersiami kurczaka – smaż razem do zbrązowienia mięsa. Polej wszystko sosem bazowym i gotuj przez 20 minut.

Nadziewany bakłażan – 500 kcal

Przepołów i wydrąż bakłażana – piecz przez 15 minut. Miąższ posiekaj i podsmaż (około 5 minut), dodaj do sosu bolognese. Napełnij połówki bakłażana, przykryj mozzarellą i zapiekaj przez 10 minut. Posyp całość szczypiorkiem.

Ratatouille – 370 kcal

Pokrój jedną czerwoną i żółtą paprykę oraz cukinię w duże kawałki. Wymieszaj warzywa z łyżką oliwy oraz szczyptą soli i pieprzu – piecz w piekarniku przez 30 minut. Wrzuć całość do sosu puttanesca i gotuj jeszcze przez 5 minut.

 

Sos pomidorowy fot. shutterstock.com

III. Cięcie kosztów

Potrawka z chorizo – ok. 4,35 zł za porcję

Dodaj do sosu bazowego 100 g pokrojonego w kostkę chorizo, puszkę (400 g) ciecierzycy i posiekane warzywa (może być papryka oraz cukinia) – gotuj na małym ogniu przez 20 minut.

Zupa pomidorowa – ok. 2,40 zł za porcję

Dodaj do sosu bazowego łyżkę przecieru pomidorowego i 500 ml wywaru warzywnego – gotuj przez 30 minut na średnim ogniu. Zblenduj wszystko na gładką masę, a przed samym podaniem dodaj garść posiekanych liści bazylii.

Domowy ketchup – ok. 1,05 zł za porcję

Do sosu bazowego dodaj 100 ml octu jabłkowego, 50 ml wody, 4 łyżki cukru, 2 łyżki przecieru pomidorowego i po szczypcie przypraw: kolendry, cynamonu, chili oraz soli. Gotuj przez 30 minut, a następnie zblenduj.

IV. Niewiele pracy

Zapiekanka wiejska – gotowe w 45 minut

Ugotuj 8 ziemniaków, a następnie ubij je z 50 g masła, odrobiną mleka oraz szczyptą soli i pieprzu. Umieść sos bolognese w naczyniu żaroodpornym, pokryj go ziemniakami – piecz w 200 °C przez 30 minut.

Lasagne – gotowe w 60 minut

Ułóż warstwowo sos bolognese, makaron do lasagne i sos beszamelowy (czyli 2 łyżki mąki zagotowane na dwóch łyżkach masła i wymieszane energicznie z 500 ml mleka). Zapiekaj w 200 °C przez 45 minut.

Pikantny tuńczyk – gotowe w 15 minut

Usmaż tuńczyka z puszki (odsączonego z zalewy) z jedną (oczyszczoną z nasion i posiekaną) papryką chili oraz szczyptą płatków chili – wystarczą 2 minuty na odrobinie oliwy. Dodaj sos puttanesca i gotuj jeszcze przez 5 minut.

V. Duże wrażenie

Pescatora

Wrzuć na patelnię po garści: kalmarów, obranych krewetek i małży (w muszlach) – smaż przez 2 minuty. Dodaj do owoców morza 175 ml białego wina oraz sos arrabiata. Gotuj tylko przez 5 minut.

Musaka

Zrób sos bolognese, ale z mieloną jagnięciną zamiast mięsa wołowego. Wyłóż go do żaroodpornego naczynia z dwoma pokrojonymi w cienkie plastry bakłażanami i 575 ml sosu beszamelowego (jak do lasagne). Zapiekaj w 200 °C przez 30 minut.

Tagine z jagnięciną

Podsmaż 250 g jagnięciny gulaszowej z dodatkiem przypraw – po łyżeczce cynamonu, kminku, imbiru oraz chili. Dodaj sos bazowy i trzy garści suszonych moreli. Gotuj na wolnym ogniu przez 45 minut.

MH 09/2014

 

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Nikt nie obchodzi się z pomidorami tak dobrze, jak Włosi. Oni potra?ą wycisnąć z nich to, co najlepsze. Wypróbuj przepis mammy na najprostszy sos pomidorowy, dodaj do niego to, co lubisz, a później zbieraj pochwały. Buon appettito!<br /><br /><a href="/dieta/Kuchnie-swiata-sos-pomidorowy-po-wlosku,5623,1"></a>
    Mens Health, 2015-01-22 16:10:27
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij