Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.4

Kawa: jaką pić i jak ją parzyć?

Zostaw Starbucksy snobom amatorom. Prawdziwy snob zawodowiec przyrządza sobie kawę sam. I umie to robić. Poznaj zasady, pasujące dodatki, triki baristów i nowe odsłony swojej ukochanej, małej czarnej. Innymi słowy, krótkie know-how od MH.

MH 2015-07-22
kawa fot. shutterstock.com

Jaką kawę kupować

"Pierwsza zasada: kupuj kawę w pełnych ziarnach i miel ją sam w domu" – radzi Daniela Szklarska-Neubauer, specjalista w kawowym potentacie – firmie J.J. Darboven Poland. Gdy ziarna już zostały rozkruszone, ich zdrowotne działanie szybko zanika. Smak i aromat także.

1. Robusta

Ma zdecydowany, ostrzejszy smak niż arabica i więcej od niej kofeiny (nawet do 4%). Więcej ma także przeciwutleniaczy walczących z nowotworami – tak wynika z badań uniwersytetu w Wiedniu.

2. Mieszanka

Najlepszy i najbardziej bezpieczny wybór dla początkującego kawosza. Zacznij od proporcji 70% arabica, 30% robusta, a potem możesz zacząć eksperymentować i znajdować swój ulubiony smak.

3. Arabica

Kofeiny jest w niej tylko między 1 a 1,7%, ale smak rekompensuje wszystkie niedobory. Napar jest łagodny, aromatyczny, czasem z czekoladowym posmakiem. Na świecie uprawia się 20 jej odmian.

Jak przechowywać kawę

"Najwięksi wrogowie kawy to powietrze, wilgoć i wysoka temperatura – mówi Daniela Szklarska-Neubauer z J.J. Darboven Poland. – Próżniowe, hermetyczne pojemniki doskonale się sprawdzają, ale nawet w nich najlepiej przechowywać kawę w oryginalnym opakowaniu, nie przesypując jej" – dodaje.

Pomysł z trzymaniem w lodówce nie jest dobry, bo kawa świetnie wchłania wilgoć, a wraz z nią wszystkie lodówkowe zapachy – od śledzia po kapustę.

Jak mielić kawę

"Gdy używamy w domu zwykłej aluminiowej lub stalowej kawiarki, grubość mielenia nie ma specjalnego znaczenia" – twierdzi nasza ekspertka. Za to przy ekspresie i owszem: ziarna muszą być drobno zmielone, ponieważ szybko przepływający pod ciśnieniem wrzątek nie zdąży wyciągnąć z grubych kawałków wszystkich smaków i aromatów.

"Należy wystrzegać się grzechu numer jeden, czyli mielenia na zapas. Wsypuj do młynka tylko tyle ziaren, ile potrzebujesz do zrobienia kawy właśnie w tej chwili, bo nadwyżka straci szybko, przez światło i powietrze, swoje cudowne zdrowotne i smakowe właściwości" – przestrzega Daniela Szklarska-Neubauer.

Jak parzyć kawę

To prawda: jest nieco bardziej wymagająca niż ciśnieniowy ekspres na naboje i guzik. Nie reklamuje jej George Clooney – to też prawda. Jednak, jak dowiedli uczeni z Włoch, kawa parzona w kawiarce zawiera nieporównanie więcej przeciwutleniaczy niż parzona w inny sposób. Do tego wygląda oldskulowo.

filiżanka z kawą fot. shutterstock.com

1. Do połowy

Gdy górny zbiornik na kawę jest już w połowie pełny, odstaw kawiarkę z ognia. Proces skraplania będzie nadal trwał, ale zmniejszysz ryzyko przypalenia denka i więcej przeciwutleniaczy przetrwa w dobrym stanie.

2. Nie ubijaj

W ciśnieniowym ekspresie kawa musi być mocno ubita, ale w zbiorniku kawiarki wcale nie. Woda będzie przez ściśniętą kawę przepływać zbyt wolno i kawa będzie miała gorzki posmak. 

3. Zawsze zimna

Wlewaj do zbiornika zawsze zimną wodę (filtrowana będzie lepsza) i stawiaj kawiarkę na małym lub średnim ogniu. Pilnuj, by nie doprowadzić do wrzenia, bo wygotujesz wszystko to, co w kawie najlepsze. Nieco wody może zostać na dnie – nessun problema. 

4. Wlewaj powoli

Pamiętasz, jak trzeba wlewać piwo do szklanki? No. Tu też wlewana powoli kawa powinna utworzyć na górze kremową, lekko brązowawą piankę, która pozwoli dłużej zachować wszystkie aromaty. 

Dodatki do kawy

1. Masło

Maniacy biożarcia i diety paleo dodają szczyptę ekologicznie zrobionego masła, twierdząc, że mieszanka kawy, tłuszczów CLA i omega-3 świetnie działa na mózg. Nauka milczy.

2. Cynamon

Tu przeciwnie: naukowcy z USA potwierdzili, że cynamon pomaga w walce z tłuszczem. Poza tym podnosi o 13% skuteczność przeciwutleniaczy i reguluje poziom cukru we krwi.

3. Mleko

Ten najczęstszy dodatek także wzmaga możliwości przeciwutleniaczy, czyli – inaczej mówiąc – podnosi naszą odporność. Najlepsze jest to, że do działania wystarczy już jedna łyżeczka.

4. Olej kokosowy

"Journal of Obesity" donosi, że średniołańcuchowe trójglicerydy (MCT) w oleju kokosowym spalają kalorie, zwiększają energię i bardzo szybko się wchłaniają. I dobrze smakują z kawą.

MH 02/14

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Zostaw Starbucksy snobom amatorom. Prawdziwy snob zawodowiec przyrządza sobie kawę sam. I umie to robić. Poznaj zasady, pasujące dodatki, triki baristów i nowe odsłony swojej ukochanej, małej czarnej. Innymi słowy, krótkie know-how od MH.<br /><br /><a href="/dieta/Wszystko-co-powinienes-wiedziec-o-kawie,5567,1"></a>
    Mens Health, 2015-01-22 16:13:38
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij