Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ

2


OCEŃ
3.9

Jedz pysznie i zdrowo: 31 dróg do smaku

Na szczęście to przesąd, że wszystkie najlepsze rzeczy do jedzenia są niezdrowe. Dobry smak ma swoje niezbywalne prawa, ale to wyzwanie robić kuchnię, która łączy sensowne wymagania dietetyków z oczekiwaniami podniebienia. Oto porady szefa kuchni renomowanej restauracji.

Marek Alchimowicz 2014-10-16
fot. Johanna Parkin

"Po pierwsze, trzeba używać świeżych ziół i dobrej jakości tłuszczów, które decydują o smaku. Po drugie, mięso – musi być świeże i chude. Po trzecie, nie bać się świeżych warzyw, i po czwarte w końcu – nie rozgotowywać produktów. Ten ostatni grzech jest, niestety, powszechny" - mówi nam Zbigniew Kłyś, szefem kuchni w restauracji Pergola przy Centrum Kongresowym RCTB we Wrocławiu. Pan Zbigniew tworzy w pracy dania, które idealnie balansują między wymaganiami smaku a koniecznością dostarczania niezbędnej i zdrowej energii.

Dostawcy białka

Świeży pstrąg. Ma mięso bardziej delikatne niż łosoś.

Świeży stek z tuńczyka. Z pieczonym lub grillowanym tuńczykiem mało która ryba może się równać.

T-bone lub sirloin stek. Oto, co najlepsze w wołowinie: oba jednakowo chude, lecz dwa zupełnie inne smaki.

Udziec jagnięcy. Wybitny smak, a po sprawieniu mięso staje się naprawdę chude.

Pierś kacza. Nieporównywalnie smaczniejsza niż kurza. Najwięcej tłuszczu jest w skórze – zdejmij ją.

Pełnotłusty jogurt. Nic nie pobije prawdziwego, smacznego tłuszczu. Chcesz mniej kalorii? Użyj go mało.

Pastrami. Niepowtarzalny smak wędzonych na zimno płatów wołowiny.

Potęga roślin

Cukinia. Sycąca i smaczna.

Papryka. Nieoceniona, pod warunkiem że jest lekko chrupiąca i nierozgotowana.

Pakchoi. Fantastyczna w azjatyckich zupach i po krótkim smażeniu, tzw. stir-fry.

Szczypior. Posiekany dodawaj do sałat.

Kukurydza. Świetna w ziarnach, kolbach i przetarta.

Truskawki I inne owoce lata. Ale naturalnie rosnące, nie szklarniowe.

Limonka. Świetna do sosów.

Dobre tłuszcze

Siemię lniane. Bielsza wersja jest smaczniejsza i wyrazistsza od tej ciemnobrązowej. Ma bogaty, orzechowy posmak i świetnie się sprawdza jako posypka w sałatach.

Awokado. Wybieraj tylko te dojrzałe, których skórka ugina się pod palcem. Najlepsze do guacamole.

Mieszanka orzechów. Doskonała przekąska.

Oliwa z oliwek extra vergine. Smakuje lepiej niż zwykła oliwa.

Paliwo z węgli

Wiejski chleb pełnoziarnisty. Ma nieporównanie więcej smaku niż tradycyjny razowiec, który, niestety, jest najczęściej barwiony karmelem.

Pełnoziarnisty makaron fusilli. Nawet jeżeli lubisz białe makarony, spróbuj tego. Spiralki fusilli kapitalnie łapią sos i mają niższy indeks glikemiczny niż jej białe koleżanki.

Dziki ryż basmati. Ma dużo bardziej interesujący smak i konsystencję niż krótkoziarniste gatunki ryżu. I dużo niższy indeks glikemiczny, więc i smacznie, i zdrowo.

Polepszacze smaku

Mieszanka ziół i przypraw. Świeże zioła są najlepsze, ale nie zawsze pod ręką. Wypróbuj włoski zestaw.

Galangal. Aromatyczna i bardziej łagodna alternatywa dla imbiru, która błyskawicznie przenosi Cię do Tajlandii.

Czosnek. Wybieraj pojedyncze główki, świeże i zwarte, a omijaj te z Chin, zapakowane w plastikową siatkę.

Chili. Wypróbuj te czerwone, średniej wielkości. Mniejsze są zazwyczaj dużo bardziej ostre.

Pesto. Czerwone lub zielone, idealne do makaronów. Dobre także do kanapek, mięs i warzyw.

Sól morska. Szukaj tej z Guerande lub Maldon – to obowiązkowy wybór każdego szefa kuchni. Różnicę w smaku sam wyczujesz.

Czarny pieprz. W ziarnach do zmielenia. Tylko świeżo zmielony pieprz chwilę przed jedzeniem oddaje głębię aromatu.

Gospodarka wodna

Woda San Pellegrino. Włoska woda mineralna, naturalnie gazowana. Idealna do mieszania alkoholowych koktajli.

Kawa Julius Meinl. Mieszanka palonej arabiki i robusty o pełnym i delikatnym posmaku czekoladowym.

Ventisquero Gran Reserva. Chilijskie czerwone, wytrawne wino w rozsądnej cenie. Wyraźne nuty czarnej porzeczki i korzeni. Dobre do pikantnych mięs.

Zdrowa dieta smakosza

Jeżeli serio chcesz postawić znak równości między dobrym smakiem i dobrą energią, Twoja dzienna dawka powinna wyglądać tak:

30% białko: świeże ryby i dobrej jakości mięso wołowe, baranina i drób

30% tłuszcze: trzymaj się sklarowanego masła i dobrej oliwy

40% węglowodany: owoce i świeże warzywa

Rada MH: Tajemnica dobrej jakości produktów tkwi w ich świeżości. Gdy masz wybór, tym się kieruj w swojej kuchni.

MH 04/2011

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Na szczęście to przesąd, że wszystkie najlepsze rzeczy do jedzenia są niezdrowe. Dobry smak ma swoje niezbywalne prawa, ale jak gotować, łącząc wymagania dietetyków z oczekiwaniami podniebienia? Oto porady szefa kuchni renomowanej restauracji.<br /><br /><a href="/dieta/Jedz-pysznie-i-zdrowo-31-drog-do-smaku,5163,1"></a>
    Mens Health, 2015-11-03 12:03:06
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij