Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.8

Jak działa odżywka białkowa? [krok po kroku]

Koktajle białkowe to obowiązkowy element wielu programów treningowych dla tych, którzy chcą zwiększyć masę mięśniową. Nic dziwnego więc, że je pijesz. W końcu efekty są widoczne niemal natychmiast. Ale czy wiesz, jak to się dzieje, że po wypiciu shake'a proteinowego mięśnie rosną szybciej?

odżywka białkowa fot. Shutterstock

1. Mięśnie pękają

Jesteś już po sesji z ciężarami i mięśnie aż jęczą z wysiłku. "Ćwiczenia siłowe powodują mikroskopijne pęknięcia w tkance mięśniowej, które przyspieszają jej przyrost" – wyjaśnia Christian Finn, specjalista w dziedzinie fizjologii sportu.

Pierwsze 30 minut po zakończeniu treningu to idealny moment na uzupełnienie aminokwasów, niezbędnych mięśniom do zbudowania masy. A koktajl białkowy zawiera właśnie aminokwasy, czyli białka.

2. Co za dużo, to zbędnie

Rozłożenie i przyswojenie tej potężnej dawki protein jest ciężkim zadaniem. Głównie dla nerek. Jeśli będziesz wypijał za dużo koktajli, wprawdzie nie zniszczysz sobie nerek, ale powyżej pewnej granicy organizm nie jest już w stanie przerobić białek na mięśnie i odkłada je w postaci tłuszczu lub po prostu wydala.

Aby budować mięśnie, wystarczą 2 g białka na kilogram masy ciała dziennie. Taka dawka jest idealna, by Twoje mięśnie odbudowały się i urosły.

3. Fanfary

Ops! To na pewno znowu ten przeklęty pies... Jednym z efektów ubocznych koktajli białkowych jest zwiększone wydzielanie gazów. Jedna z teorii mówi, że glukoza zawarta w koktajlach stanowi świetną pożywkę dla bakterii w jelitach, zwiększając fermentację.

Mniej spektakularnym efektem ubocznym jest odwodnienie. Woda jest niezbędna w procesie trawienia, który ma większe przywileje w organizmie niż nawadnianie.

zdrowa żywność fot. Shutterstock

4. Słodko

Wypijając koktajl, nie dostarczasz sobie tylko i wyłącznie białka. Jeśli przeczytasz uważnie ulotkę na opakowaniu, zauważysz, że są tam również węglowodany, czyli cukry. Tylko bez paniki, węglowodany też są potrzebne mięśniom.

Jeżeli będzie ich za mało w Twojej diecie, Twój organizm zacznie pobierać energię, przejadając te mięśnie, które już masz. Budowanie mięśni to nie tylko kwestia dostarczenia odpowiedniej ilości białka.

5. Bądź zachłanny

Mniej więcej w godzinę po zakończeniu treningu tempo budowania mięśni zaczyna spadać. Dołóż więc do pieca nieco dodatkowego białka i węglowodanów.

"Twoje ciało przekształca białko w mięśnie przez co najmniej dobę po treningu, więc staraj się w tym czasie jeść raz na dwie, trzy godziny" – radzi Finn. Jeżeli odpowiednio dobierzesz trening i dietę, efekty budowania mięśni powinny być widoczne po około sześciu tygodniach.

6. Need for speed

Większość gotowych koktajli proteinowych zawiera białka z soi albo tzw. białka serwatkowe. Jedne i drugie zostały już w przetwórni wstępnie nadtrawione, dzięki czemu są szybciej wchłaniane przez ciało. Jeśli zależy Ci na jak na szybszym przyswojeniu białka, mieszaj proszek z wodą, a nie z mlekiem. Nieprzetworzone białko z mleka jest przyswajalne znacznie wolniej.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Nie dziwie się, że nikt nie chce się pod tymi głupotami podpisać... Pkt 5. "godzinę po zakończeniu treningu tempo budowania mięśni zaczyna spadać", szkoda, ze wszystkie badania wskazują, że biosynteza białek w trenowanym mięśniu rośnie po treningu, KILKA GODZIN PO TRENINGU. Średnio ekstremum jest po 24 godzinach, No ale cóż...
    xalion, 2017-03-18 13:04:21
  • avatar
    zgłoś
    Nie dziwie się, że nikt nie chce się pod tymi głupotami podpisać... Pkt 5. "godzinę po zakończeniu treningu tempo budowania mięśni zaczyna spadać", szkoda, ze wszystkie badania wskazują, że biosynteza białek w trenowanym mięśniu rośnie przez WIELE GODZIN PO TRENINGU. Średnio ekstremum jest po 24 godzinach, No ale cóż... Szkoda mi czasu na pisanie na temat reszty pkt.
    xalion, 2017-03-18 13:04:01
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij