Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ

1


OCEŃ
4.5

Zamienniki kalorycznych produktów: co warto jeść?

Salami czy szynka? Serek wiejski czy topiony? Sorbet czy lody? Od decyzji, jakie podejmujesz przy stole, zależy, jak szybko spalisz tłuszcz i zbudujesz mięśnie i czy długo będziesz cieszył się dobrym zdrowiem. Oto ściąga, która pomoże Ci wybierać właściwie.

Adam Furyk 2010-04-10
fot. Baevskiy Dmitry 2010/shutterstock.com

Próbowałeś kiedyś dowiedzieć się od ekspedientki w spożywczym, ile kalorii mają sprzedawane tam bułki albo wędliny? My spróbowaliśmy, ale kiedy obserwująca nas podejrzliwie sprzedawczyni zamiast odpowiedzi wrzasnęła w kierunku zaplecza: „Pani kierowniczko, znowu kontrola z Sanepidu!", szybko zrozumieliśmy, że szukanie informacji dietetycznych u obsługi sklepu to poważny błąd.

Jeśli chcesz świadomie wybierać produkty, które trafią na Twój talerz, musisz zawczasu uzbroić się w wiedzę umożliwiającą Ci podjęcie właściwych decyzji. Bez obaw, nie oznacza to wertowania grubych podręczników akademickich poświęconych zdrowemu żywieniu. Możesz na przykład zacząć od lektury tego tekstu - przeczytaj go, a zorientujesz się, że wędrując między półkami wcale nie musisz robić zakupów metodą chybił-trafił.

ŚNIADANIE

 jajko gotowane
jajka sadzone
 w 100 gramach:
109 kcal, 10 g białka, 8 g tłuszczy (2g NKT), 0,5 g węglowodanów  168 kcal, 10 g białka, 14 g tłuszczy (7 g NKT), 1 g węglowodanów


Zazwyczaj, kiedy przygotowujesz jajka sadzone, przed rozbiciem jajka nakładasz na patelnię trochę masła, margaryny lub smalcu, zgadza się? To oznacza, że "wzbogacasz" swoje śniadanie o niepotrzebne tłuszcze i kalorie. Oszczędzisz sobie tego dodatkowego balastu, gotując jajka zamiast je smażyć. Woda, jak powszechnie wiadomo, kalorii i tłuszczu nie ma wcale.
 

 chleb żytni pełnoziarnisty pieczywo tostowe pszenne
 w 100 gramach:
237 kcal, 7 g białka, 2 g tłuszczy (1 g NKT), 54 g węglowodanów, 6 g błonnika 305 kcal, 8 g białka, 5 g tłuszczy (1 g NKT), 59 g węglowodanów, 2 g błonnika


Dużo magnezu, cynku i błonnika, mało kalorii. Te atuty dają pieczywu pełnoziarnistemu zdecydowaną przewagę nad pieczywem tostowym. Poza tym przygotowując tosty, często smarujemy je grubo masłem. Na gorącej kromce topi się ono błyskawicznie i łatwo wtedy zapomnieć, że są to nadprogramowe kalorie, które mogą przyczynić się do Twoich kłopotów z nadwagą. 

1 2 3 ... 5
STRONA 1 z 5

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij