Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ

1


OCEŃ
4.0

Jedzenie ryb a zdrowie: dlaczego warto jeść i jakie ryby kupować?

Z ryb to tylko karp na święta? Błąd, przyjacielu. Wiedz, że omija Cię wiele dobrego, jeśli na okrągło jesz tylko schabowe. Sprawdź, jak wybrać świeżą rybę, i dowiedz się, która najlepiej buduje mięśnie, a która wspomoże Twoje odchudzanie.

Beata Dżugaj 2014-12-01
Ryby morskie słodkowodne łosoś pstrąg fot. Wojtek Małkowicz

W naszych sklepach rybnych jest coraz większy wybór gatunków – zarówno mrożonych, jak i świeżych. Nawet owoce morza bardzo dobrej jakości są dostępne bez większych problemów. Dlatego trochę dziwi, że przeciętny Polak zjada tylko 12-13 kg ryb rocznie (zresztą statystykę znacznie nabija świąteczny karp), podczas gdy średnia unijna to 21 kg na osobę.

A przecież już chyba nie ma nikogo, kto by nie słyszał, że ryby to najzdrowsza potrawa na świecie, zasługująca na pomnik. Najcenniejszy jest oczywiście rybi tłuszcz zawierający kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3. Chodzi o 2 kwasy z tej grupy: eikozapentaenowy (EPA) i dokozaheksaenowy (DHA). Oprócz tego ryby zawierają całe bogactwo minerałów i witamin, co sprawia, że właściwie trudno znaleźć w człowieku organ, na który ryby nie wpływałyby pozytywnie.

Serce i układ krążenia

Kwasy tłuszczowe chronią przed powstawaniem blaszki miażdżycowej, zmniejszają krzepliwość krwi, pobudzają wytwarzanie tlenku azotu, który rozszerza naczynia krwionośne, obniżając ciśnienie.

Ryby kochają wolność. Najlepsze są te pochodzące z naturalnych odłowów. Hodowla sprawia, że razem z rybą dostajemy dawkę chemii.

Mózg i układ nerwowy

O naszą inteligencję i dobre samopoczucie zadbają kwasy omega-3 – z badań wynika, że zapobiegają starzeniu się mózgu. Na umysł wpływa również zawarty w rybach jod, którego niedobór może wpływać na opóźnienie umysłowe u dzieci, a także na problemy z koncentracją. O samopoczucie zadba zawarta w rybach witamina D, której niedobór, jak ostatnio dowodzą naukowcy, jest związany z wyższym ryzykiem depresji. Przeciwdepresyjnie działa też zawarty w rybach magnez.

Wzrok

Regularne jedzenie ryb zmniejsza ryzyko zwyrodnienia plamki żółtej.

Stawy i kości

Kwasy omega- 3 działają przeciwbólowo i przeciwzapalnie, chroniąc obciążone stawy. Witamina D pobudza wchłanianie wapnia (którego źródłem są zwłaszcza rybie ości), dzięki któremu nie musimy bać się złamań.

Prostata

Badania naukowców dowodzą, że cudowne kwasy skutecznie pomagają przeciwdziałać rakowi prostaty. Antyrakowo działa również zawarty w rybach selen. 

Jak wybrać świeżą sztukę?

Nieświeżą rybę zdradza rybi zapach. Świeża ryba morska pachnie morską wodą. Oto, na co jeszcze zwracać uwagę. 

Oczy: Powinny być pełne, wilgotne jasne i wyłupiaste. Mętne, suche czy zapadnięte dyskwalifikują towar.

Skrzela: Muszą być czyste, o jasnoczerwonym kolorze. Sztuki o skrzelach zasiniałych i pokrytych śluzem odrzucamy.

Tułów: Powinien być jędrny, gładki i sztywny. Tułów wiotki i sflaczały oznacza – trzymaj się ode mnie z daleka.

Skóra: Świeża ryba ma skórę wilgotną i lśniącą. Naturalne plamy na łuskach muszą mieć żywe barwy. Nieświeżość sygnalizuje skóra wysuszona i matowa.  

Najlepsze ryby na:

Budowanie mięśni

Dla ćwiczących najbardziej polecane są gatunki wysokobiałkowe, bogate w mięso, takie jak tuńczyk, miecznik i turbot.

Zwiększenie inteligencji

Przed egzaminami pamiętaj, aby w Twoim menu znalazły się takie ryby, jak: makrela, anchois, sardynki, dziki łosoś, pstrąg i śledzie.

Odchudzanie

Wiadomo, że tłuste ryby są zdrowe, ale jeśli dbasz o wagę, pamiętaj o pozytywnym wpływie chudszych ryb, takich jak sola, płastuga i witlinka.

Erekcję

W tym przypadku wszystkie ryby mają zbawienne działanie, ale za szczególny afrodyzjak uważane są ostrygi i nasze, swojskie śledzie.

Jacek Heliasz (heliasz.com)

Tego się wystrzegaj - ryby z błota

To nieprawda, że wszystkie ryby są zdrowe. Jakiś czas temu polski rynek zaczęła podbijać panga – tania, smaczna, przypominająca solę ryba. Dopiero niedawno dowiedzieliśmy się, że te nieszczęsne ryby pochodzą z ekstensywnych hodowli w Wietnamie, z przepełnionych klatek zanurzonych w potwornie zanieczyszczonych wodach Mekongu. W dodatku karmione są chemią i hormonami, co sprawia, że badacze nazywają pangę produktem rybopodobnym.  

Jeśli chcesz zjeść naprawdę smaczną i zdrową rybę, czytaj dalej nasz artykuł - poniżej wymieniamy gatunki, które polecają i kucharze, i dietetycy, i lekarze:

Zanim trafi z wody na Twój talerz

Niewiele osób wie, jak wyglądał ich filet, gdy jeszcze pływał w wodzie. Oto najpopularniejsze i najzdrowsze ryby przed obróbką.

Ryby morskie

Łosoś. Rekordzista pod względem zawartości kwasów omega-3 – 1,8 g/100 g ryby. Najzdrowsze są te wolno żyjące. W supermarketach dominuje jednak hodowlany łosoś norweski, którego różowy kolor mięsa zawdzięczamy sztucznym barwnikom.

Tuńczyk. Ma 0,83 g kwasów omega-3 w 100 g. Niestety, ma największą zdolność kumulowania metali ciężkich. Jeżeli masz wybór, to szukaj kawałków o jaśniejszym mięsie. Mięso ciemne oznacza, że osobnik jest starszy i wchłonął więcej trujących substancji.

Holenderka van Andel-Schipper przeżyła aż 115 lat, codziennie jedząc śledzie.

Śledź. 1,2 g kwasów omega-3 w 100 g. Traktowany w Polsce nieco po macoszemu, jako zagrycha albo danie postne, ale niesłusznie. To jedna z najzdrowszych ryb świata. Najlepiej kupować matjasy – to młode ryby odławiane w maju, przed pierwszym tarłem.

ryby fot. shutterstock.com

Dorsz. 0,1 g kwasów omega-3 w 100 g. Ma białe, chude, delikatne mięso. Zawiera mnóstwo białka i wzmacniającego odporność selenu. Najlepiej kupować sztuki młode, bo starsze często zarażone są nicieniem (ten pasożyt ginie w temp. 60 0C lub -20 0C).

Ryby słodkowodne

Pstrąg. Zawiera najwięcej spośród ryb słodkowodnych kwasów omega-3 – ok. 1,0 g w 100 g. Powszechnie dostępny u nas jest pstrąg tęczowy. Ma smaczne, chude mięso. Najlepiej wybierać sztuki o wadze 20 g. To porcja dla jednej osoby.

Sandacz. O dziwo, popularny w nadmorskich smażalniach, dlatego warto wiedzieć, że jest rybą słodkowodną. Zawiera 0,11 g kwasów omega-3 w 100 g. Ma białe, jędrne, bardzo smaczne mięso. Obok dorsza, zalicza się do najchudszych ryb.

Leszcz. Największy leszcz złowiony w Polsce, w Wiśle, miał prawie 7 kg. Bardzo popularny w staropolskiej kuchni, obecnie głównie wędkarze mają na niego patent. A szkoda, bo jest chudy i smaczny. Niestety, ma też sporo ości. Doskonale nadaje się do wędzenia. 

Karp. Najpopularniejszy, ale najmniej lubiany, a to dlatego, że nie umiemy go kupować i przyrządzać. A szkoda, bo jest zdrowy i da się z niego zrobić prawdziwie królewską potrawę. Mulisty smak zlikwidujesz, wkładając kawałki ryby na godzinę do wody z cytryną.

MH 08/2013

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Najlepsze ryby to filety
    jugger, 2016-01-12 11:31:21
  • avatar
    zgłoś
    Z ryb to tylko karp na święta? Błąd, przyjacielu. Wiedz, że omija Cię wiele dobrego, jeśli na okrągło jesz tylko schabowe. Sprawdź, jak wybrać świeżą rybę, i dowiedz się, która najlepiej buduje mięśnie, a która wspomoże Twoje odchudzanie.<br /><br /><a href="/dieta/Dlaczego-warto-jesc-ryby-i-jakie-kupowac,5453,1"></a>
    Mens Health, 2016-01-12 11:29:15
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij