Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.9

Kolorowe warzywa - warto je jeść!

Warzywami i owocami nie można się przejeść, nie zmienią Cię w grubasa, a systematycznie jedzone przedłużą Ci życie. Co więcej, im bardziej kolorowa będzie ta część Twojej diety, tym Twoje zdrowie będzie skuteczniej chronione.

Joanna Górecka 2009-05-11
fot. Baloncici, Lepas,Dmitry Rukhlenko, Elnur, Mikael Damkier, Tomo Jesenicnik 2009/shutterstock.com

Nie lubisz warzyw i owoców? Cóż, postaraj się je polubić, bo wygląda na to, że nie da się ich niczym zastąpić. Suplementy witaminowe nie rozwiązują problemu, bo oprócz witamin i minerałów owoce i warzywa zawierają jeszcze błonnik oraz - co najważniejsze - całe mnóstwo fitozwiązków, czyli substancji bioaktywnych, które chronią nasz organizm.

Najważniejsza ich funkcja polega na walce z wolnymi rodnikami. Wolne rodniki, zwane także oksydantami, to aktywne związki, które uszkadzają zdrowe tkanki naszego organizmu. Pewna ich liczba powstaje naturalnie w organizmie podczas oddychania, ponadto tworzą się podczas napromieniowania promieniami ultrafioletowymi, palenia papierosów, przyjmowania niektórych substancji chemicznych i leków, a także wdychania powietrza zanieczyszczonego spalinami.

Medycyna zna ponad 50 chorób, które są w dużym stopniu skutkiem działania wolnych rodników - to m.in. choroba niedokrwienna serca, miażdżyca, nowotwory, choroba Alzheimera. Wolne rodniki przyspieszają także starzenie się organizmu. Bronią w walce z nimi są antyoksydanty (inaczej zwane przeciwutleniaczami) zawarte w owocach i warzywach.

Ostatnio, w ramach światowej kampanii na rzecz przeciwdziałania nowotworom i chorobom serca, lansuje się tzw. kolorową dietę, czyli dietę bogatą w warzywa i owoce. W kolorowej diecie produkty podzielono na sześć grup pod względem barwy, ponieważ to właśnie fitozwiązki są w dużej mierze odpowiedzialne za barwę pożywienia. Zasadą diety jest łączenie jak największej liczby kolorów w jednym posiłku, co jest bardzo prostym sposobem na dostarczenie organizmowi wszystkich niezbędnych substancji. Dbaj oto, żeby kolory były intensywne.

Czy ja jestem królik?

Oprócz mnogości kolorów ważna jest także ilość zjadanych w ciągu dnia warzyw i owoców. Najzdrowiej jeść ich w sumie co najmniej 0,5 kg dziennie. Dietetycy zalecają, aby jeść tę ilość rozłożoną na pięć porcji, ponieważ większości z wartościowych składników nasz organizm nie potrafi magazynować.

1 2 3
STRONA 1 z 3

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Warzywami i owocami nie można się przejeść, nie zmienią Cię w grubasa, a systematycznie jedzone przedłużą Ci życie. Co więcej, im bardziej kolorowa będzie ta część Twojej diety, tym Twoje zdrowie będzie skuteczniej chronione.http://www.menshealth.pl/dieta/Dieta-nie-d...istow-3460.html
    Mens Health, 2009-05-11 17:32:43
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij