Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.1

Dieta bez diety: jedz wszystko (z umiarem)

W diecie prosta tabliczka mnożenia się nie sprawdza. Aby mądrze zarządzać swoim zdrowiem, lepiej dzielić niż mnożyć. Białe pieczywo, czekolada, a nawet piwo. Wszystkie te produkty możesz jeść śmiało. Chodzi tylko o ich ilość w diecie.

MH 2015-01-26
dieta, zdrowa dieta, jedzenie fot. Wojtek Małkowicz

Być może myślisz tak: oto dietetycy ułaskawili jajka i częściowo wycofali zarzuty przeciw nim, pozwalając zjadać – bez strat na zdrowiu i wyglądzie – trzy dziennie. Nic się więc nie stanie, jeżeli przez 7 dni w tygodniu wrzucę poranną jajecznicę z trzech na śniadanie. I zdrowo, i smacznie, a w dodatku lubię.

Niestety, prosta arytmetyka nie ma tu zastosowania. A właściwie ma, tylko trzeba patrzeć szerzej. Jedno żółtko waży 20 g, z czego 28% stanowi tłuszcz. Trzy jajka dziennie razy 7 dni daje 21 jaj, czyli 420 g żółtka tygodniowo. 28% z tego to 117 g nadprogramowego tłuszczu, którym będziesz kończył każdy tydzień.

I mówimy tu tylko o śniadaniu, a przecież zjesz jeszcze siedem drugich śniadań, siedem lunchów, siedem podwieczorków i siedem obiadokolacji. Tak jest też z każdym innym produktem, więc zanim włączy się trawienie, należy najpierw włączyć myślenie. 

Jasne pieczywo

Powstaje z mąki bez otręb, więc dostajesz mniej błonnika. W dodatku ma wysoki indeks glikemiczny, powodujący skoki cukru i w odpowiedzi wyrzut insuliny hamującej spalanie tłuszczu. Grożą Ci więc zaparcia i otyłość. Dwie małe bułeczki dziennie będą OK.

Masło

W składzie masła ok. 54% to tłuszcze nasycone, których nadwyżka skutkuje wzrostem poziomu złego cholesterolu. Ich udział w diecie nie powinien przekraczać 10% jej całkowitej wartości energetycznej. 30 g masła na tydzień wystarczy. 

kanapka reuben fot. Shutterstock

Twarożek

I nie tylko on, ale w ogóle cały nabiał ze względu na kazeinę – białko mlekowe – nie powinien być jedzony łopatą. Kazeina zalega w jelitach, spowalnia perystaltykę i może powodować bolesne stany zapalne. 50 g dziennie jest w sam raz.

Mięso

Mięsożerni zachwyceni nie będą, ale eksperci są zgodni, że ok. 150 g trzy razy w tygodniu w zupełności wystarczy. Białko, żelazo - wszystko świetnie - ale także nasycone kwasy tłuszczowe, z którymi nie trzeba przesadzać.

 

jajka fot. Barbro Bergfeldt 2015/shutterstock

Orzeszki

To sól na orzeszkach ziemnych powinna nas od przesady w jedzeniu powstrzymywać. Garstka dziennie to dawka zupełnie wystarczająca. Nadmiar sodu obciąża układ krążenia, powoduje nadciśnienie, grozi kamicą nerkową, a nawet nowotworem układu pokarmowego. 5 g soli dziennie to maks.

Jajka

O jajach i ich wpływie na cholesterol opinie są różne, ale zgoda panuje w jednym: jeżeli organizm nie radzi sobie z cholesterolem, będzie odkładał jego nadprodukcję w naczyniach. Wykluczyć więc się nie da, że nadmierna ilość jedzonych jaj może się do tego dokładać. MH obstawia dziewięć tygodniowo.

alkohol fot. Shutterstock

Piwo

Oczywiście, że pamiętamy o zawartych w piwie witaminach grupy B, o przeciwutleniaczach i aminokwasach, ale pamiętamy też o alkoholu etylowym, który jest piwa istotą. A ten, jak wiadomo, wciąga jak rzut młotem. Europejska Komisja ds. Walki z Chorobami Nowotworowymi uznała 0,5 l piwa dziennie za dawkę bezpieczną, ale to nie znaczy, że obowiązkową. Eksperci MH ustalili bezpieczny limit bez ryzyka uzależnienia na 3 piwa tygodniowo. I tego się trzymajmy. 

Czekolada

To bogactwo magnezu, więc nie odstawiaj jej zupełnie. Jednak zawartość cukrów prostych i tłuszczu (w tabliczce jest ich 25%) powinna już wzbudzać Twoją czujność. 1/3 tabliczki dziennie jest odpowiednią dawką, ale nie codziennie, tylko 3 razy w tygodniu. W ten sposób zjesz tabliczkę tygodniowo, a jedząc codziennie, zjadłbyś 2,5 tabliczki i wypracował 8. kaloryczny dzień tygodnia. 

MH 05/2014

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    W diecie prosta tabliczka mnożenia się nie sprawdza. Aby mądrze zarządzać swoim zdrowiem, lepiej dzielić niż mnożyć. Białe pieczywo, czekolada, a nawet piwo. Wszystkie te produkty możesz jeść śmiało. Chodzi tylko o ich ilość w diecie.<br /><br /><a href="/dieta/Dieta-bez-diety-dziel-i-rzadz,5692,1"></a>
    Mens Health, 2016-02-23 11:19:30
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij