Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ

5


OCEŃ
3.6

7 warzyw, których nie jesz, choć powinieneś

Warzywa to potężna broń w walce o zdrowe ciało i wymarzoną sylwetkę. Są doskonałym źródłem składników odżywczych i witamin. Niektóre włączone do diety niosą ze sobą nie jedną, lecz szereg korzyści. Zobacz, które niedoceniane warzywa powinny się znaleźć w Twoim menu.

Cassie Shortsleeve 2014-03-19
warzywa fot. Shutterstock

Najnowszy przegląd badań wykonany przez "JAMA Internal Medicine" wykazał, że wegetarianie mają niższe ciśnienie krwi niż ich jedzący mięso koledzy. Czy podobne wyniki badań oznaczają, że powinieneś zrezygnować z ulubionych schabowych? Bez przesady.

Prawdziwe wyjaśnienie: "Ludzie, którzy jedzą głównie mięso, jedzą jednocześnie najmniej warzyw. Zazwyczaj jest to powodem ich nadwagi. Generalizując, mówi się, że mięso jest niezdrowe. A to stwierdzenie dalekie jest od prawdy, co pokazują wciąż gromadzone dane" – tłumaczy dr Mike Russell, specjalista od żywienia "Men’s Health".

Fakt, że jesz mięso, oznacza po prostu tyle, że powinieneś włączyć do diety także odpowiednią ilość warzyw. Są one wspaniałym alternatywnym źródłem białka. Jeżeli do głowy przychodzi Ci tylko pomidor, ogórek i cebula, oto 7 niedocenianych, a pełnych składników odżywczych warzyw dla urozmaicenia Twoich posiłków.

1. Burak ćwikłowy

Jest jednym z najlepszych źródeł potasu. To ważne, ponieważ zbyt duża ilość sodu w stosunku do potasu zwiększa ciśnienie krwi – pożywienie bogate w potas przeciwdziała temu efektowi.

fot. Shutterstock

2. Koper włoski (fenkuł)

"Poza tym, że zawiera duże ilości witaminy C, błonnika i kwasu foliowego, koper jest także pełen bioaktywnego związku o nazwie anetol. Przeciwdziała on stanom zapalnym, chroni przed rakiem, a nawet zabezpiecza Twoją wątrobę przed wpływem szkodliwych substancji chemicznych" – mówi Rachael Dunn, dietetyk z Loyola Medical Center.

warzywa fot. Shutterstock

3. Jarmuż

"Wraz z niewielką kalorycznością jarmuż oferuje bogaty zestaw witamin K, A i E oraz dużą dawkę antyoksydantów pomagających zmniejszyć stres oksydacyjny. Obniża także cholesterol, wiążąc go z kwasami żółciowymi, z którymi jest następnie wydalany. Gdy to następuje, Twoje ciało sięga do zapasów cholesterolu, by związać więcej kwasów żółciowych – w ten sposób obniża jego poziom" – tłumaczy Dunn.

warzywa fot. Shutterstock

4. Papryka chilli

"Ostre papryczki są pełne kapsaicyny, związku, który pomaga organizmowi spalić więcej kalorii poprzez zwiększenie metabolizmu. W niedawnych badaniach ustalono, że zwiększona ilość kapsaicyny w diecie przez 10 tygodni obniżyła otyłość wywołaną insulinoopornością u myszy. Kolejne badania wykazały, że związek ten pomaga także zmniejszyć ciśnienie krwi poprzez rozluźnianie ścian tętnic" – mówi Erin Palinski-Wade, ekspert żywienia, autorka książki "Belly Fat Diet For Dummies".

warzywa fot. Shutterstock

5. Grzyby

Co prawda grzyby nie są warzywami, ale one również zbyt rzadko goszczą w naszych jadłospisach, więc za zasadne uważamy przypomnieć wam o nich. Szczególnie że ich zdrowotne zalety są nie do przecenienia. "Są pełne antyoksydantów, więc pomogą Ci chronić się przed chorobami. Co więcej, obiecujące badania na zwierzętach wykazały, że grzyby mogą pomóc zmniejszyć skoki poziomu cukru we krwi. Spróbuj zastąpić tradycyjnego kotleta grzybami shitake (twardnikiem japońskim) - okazały się one być równie smaczne i o niemal 75% mniej kaloryczne" – dodaje Palinski.

warzywa fot. Shutterstock

6. Bakłażan

"Niskokaloryczny, o wysokiej zawartości błonnika, żelaza i wapnia, pomoże Ci w Twojej walce o zdrowe i silne ciało – zachwala dietetyk Ilyse Schapiro -Bakłażan zawiera także przeciwutleniacze, tzw. bioflawonoidy, które pomagają kontrolować ciśnienie krwi i zmniejszają stres. Nie smaż ich jednak na głębokim tłuszczu – zamiast tego zgrilluj je lub upiecz".

warzywa fot. Shutterstock

7. Karczochy

"Karczochy zajmują siódme miejsce na liście 1000 produktów z najwyższym poziomem przeciwutleniaczy" – mówi Schapiro. Dlaczego ma to takie znaczenie? Antyoksydanty takie jak: rutyna, luteina i kwercetyna znacznie zmniejszyły dochody lekarzy płynące ze świadczeń zdrowotnych służących walce z rakiem i chorobami wątroby.

MH

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Faktem jest, że lektyny do najzdrowszych związków występujących w żywności nie należą. Cytując artykuł z pewnego serwisu: Czy lektyny faktycznie szkodzą?Znaczna część spożywanych przez nas wraz z pokarmem lektyn nie stanowi zagrożenia dla naszego zdrowia. Co więcej, wybrane lektyny obecne w pokarmie mogą wręcz chronić przed niektórymi chorobami wykazując np. działanie cytotoksyczne (przeciwnowotworowe). Niektóre z tych związków jednak okazują się szkodliwe, zwłaszcza jeśli spożywamy w dużych ilościach pokarmy o wysokiej ich koncentracji.Na szczęście znaczna część lektyn mogących nam zaszkodzić ulega rozkładowi w procesach obróbki termicznej, kolejna część może zostać rozłożona przez nasze enzymy trawienne, ale nie zawsze się tak dzieje. W efekcie dochodzić może do szeregu niekorzystnych konsekwencji. O tym, że to nie jest żart przekonały się osoby, którym zdarzyło się zjeść niedogotowaną fasolę. Obecna w niej fitohemaglutynina (PHA) doprowadza do gwałtownej reakcji ze strony układu odpornościowego, pojawiają się silne mdłości, torsje, biegunki, bóle brzucha, a niekiedy potrzebna jest hospitalizacja. Fakt ten jasno wskazuje, iż lektyny w sposób zdecydowanie namacalny wpływać mogą na nasze zdrowie.    Z cytatu można wyciągnąć wniosek, że jak ktoś zje raz w tygodniu talerz zupy fasolowej, to raczej mu to nie zaszkodzi, bo po pierwsze lektyny mogą być szkodliwe jeśli dostarczałoby się je w dużych ilościach oraz w produktach źle przyrządzonych.
    ~LilPeneros, 2014-03-24 13:36:20
  • avatar
    zgłoś
    To zależy co komu smakuje i na co czyj organizm jak reaguje. Warzywa są dobre, bo odkwaszają organizm co jest bardzo istotne jeśli zjada się produkty typu mięso, ryby, etc.Jest to ważne dla utrzymania równowagi kwasowo zasadowej organizmu.Myślałem, że piszemy o zdrowiu a nie o gustach smakowych ;) Na azotany czy metale ciężkie raczej żaden organizm nie zareaguje z entuzjazmem (chyba). Marchewka czy seler wsysają z ziemi wszystko jak leci (co mi nie przeszkodziło przedwczoraj zrobić rosół z włoszczyzną), a fasolowe lektyny też raczej nie wywołują błogostanu. Z zakwaszaniem to wcale Lil tak prosto nie jest - poczytaj sobie o fizjologicznych podstawach równowagi kwasowo-zasadowej :)
    Kubaa, 2014-03-19 20:57:16
  • avatar
    zgłoś
    To zależy co komu smakuje i na co czyj organizm jak reaguje. Warzywa są dobre, bo odkwaszają organizm co jest bardzo istotne jeśli zjada się produkty typu mięso, ryby, etc.Jest to ważne dla utrzymania równowagi kwasowo zasadowej organizmu.
    ~LilPeneros, 2014-03-19 19:11:17
  • avatar
    zgłoś
    Ciekawe kiedy Ci amerykańscy naukowcy zrozumieją, że wypełnianie żołądka czymś niskokalorycznym to droga donikąd. Powodem nadwagi na pewno nie jest jedzeni zbyt małej ilości warzyw. Co do tego co wegetarianie mają niższe to myślę, że nie tylko ciśnienie krwi :p Vilhjalmur Stefannson jadł kiedyś wyłącznie mięso i skurczowe ciśnienie tętnicze spadło mu o 20 mm Hg. Warzywa są jednak spoko i warto je jeść, ale marchewka czy fasola to według mnie Lil kiepski wybór.
    Kubaa, 2014-03-19 19:08:17
  • avatar
    zgłoś
    Do szczególnie polecanych warzyw z artykułu możnaby dodać jeszcze: cebulę białą i czerwoną, czosnek polski, kiszoną/kwaszoną kapustę, kiszone/kwaszone ogórki, paprykę czerwoną, żółtą i zieloną), pomidory, bataty (znane także pod nazwą słodkie ziemniaki), a także imbir (działa przeciwzapalnie i rozgrzewająco).Nie można też zapominać o takich warzywach jak marchewka, fasola (np. w zupie fasolowej), pietruszka (w tym również natka pietruszki), seler, a także biała i czarna rzodkiew. Jak widać lista dobroczynnych dla człowieka warzyw jest bardzo długa. Uwaga - nie warto kupować ogórków konserwowych, czyli ogórków w occie - takie ogórki, to bezwartościowy kapeć, poza tym ocet nie jest czymś zdrowym.
    ~LilPeneros, 2014-03-19 18:09:01
  • avatar
    zgłoś
    Warzywa to potężna broń w walce o zdrowe ciało i wymarzoną sylwetkę. Są doskonałym źródłem składników odżywczych i witamin. Niektóre włączone do diety niosą ze sobą nie jeden, lecz szereg korzystnych działań. Zobacz, które niedoceniane warzywa powinny się znaleźć w Twoim menu.
    Mens Health, 2014-03-19 12:58:37
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij