Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ

1


OCEŃ
3.5

Skuteczne odchudzanie: 5 mitów na temat odżywiania

Konsekwencja, silna wola i parę innych czynników na pewno pomogą Ci sprawić, że waga pokaże niższy wynik. Nie sprawi tego jednak dieta-cud ani żadne nowe zioło odkryte w dżungli w Peru. Poznaj 5 popularnych błędów przy odchudzaniu i nie popełniaj ich więcej.

Julia Merz 2014-07-28
fot. Evgeny Atamanenko 2014/shutterstock.com

Kiedyś moja znajoma powiedziała mi, że robi sobie zdrowsze kanapki, ponieważ smaruje je grubo masłem. Nie mam pojęcia, skąd wytrzasnęła ten dziwaczny wymysł, ale jednego jestem pewien – jak wielu przed nią i jeszcze wielu po niej stała się ofiarą żywieniowej pseudo-rady.

Gdy bardzo chcesz zrzucić zbędne kilogramy, sięgasz często po metody, powiedzmy sobie szczerze, skrajne. Nie ma tu jednak drogi na skróty. Zwodnicze "szybkie sposoby" mogą wyrządzić Ci szkodę, a nie pomóc w osiągnięciu celu. Chcąc na zawsze pozbyć się opony na brzuchu, musisz uważać na złe przyzwyczajenia i zasłyszane gdzieś błędne patenty, które robią Ci krecią robotę.

Błąd nr 1: jesteś zbyt restrykcyjny w diecie

Patrzysz rozmarzonym wzrokiem po restauracji pełnej zajadających się soczystymi burgerami klientów. Wokół nich stosy złocistych frytek, a w oddali rysuje się już sylwetka kelnera, który z uśmiechem na ustach niesie im wilgotne czekoladowe ciasto na deser i oszronione szklanki coli z lodem. W konfrontacji z tymi pysznościami Twoja sałatka z kilkoma kroplami dressingu zrobiła się nagle znacznie mniej apetyczna.

Znajomy scenariusz? Cóż, nie dość, że taki reżim to po prostu katorga, to jeszcze, jak się okazuje, może wcale nie pomagać w chudnięciu. W jednym z badań kanadyjscy naukowcy przygotowali dla kobiet dwie diety: w jednej spożywały one ograniczoną ilość jedzenia o wysokiej zawartości tłuszczu, a w drugiej były po prostu zachęcane, aby jeść więcej owoców i warzyw.

Choć obie grupy straciły na wadze, to tylko grupa "warzywno-owocowa" wykazała jednocześnie spadek skłonności do podjadania. Potwierdza to tezę, że znaczna powściągliwość, jeżeli chodzi o ilość spożywanych pokarmów, może raczej prowadzić tylko do obżarstwa i efektu jojo.

Zamiast się katować, wypróbuj Dietę Abs, która pozwoli Ci schudnąć rozsądnie, bez nadludzkich wyrzeczeń. "Dzięki tej diecie nie tylko szybko schudniesz, ale też odzyskasz formę i będziesz lepszy w łóżku" - zapewnia David Zinczenko, autor tego planu dietetycznego, który sam kiedyś był grubasem, a dziś - o wiele kilogramów lżejszy - szefuje MH w Stanach Zjednoczonych.

Błąd nr 2: zastępujesz tłuszcze sztucznymi substytutami

Substytuty tłuszczu są podwójnie szkodliwe. Nie tylko możesz za ich sprawą zmniejszyć dostawy zdrowych tłuszczów, np. jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, których Twój organizm potrzebuje, ale w istocie mogą powodować przyrost masy ciała.

W eksperymencie przeprowadzonym na szczurach podawano zwierzętom chipsy niskokaloryczne i zwyczajne. Te, które jadły chipsy wyprodukowane z użyciem olestry (niskokalorycznego zamiennika tłuszczu), przytyły więcej niż te, które jadły normalne chipsy.

Jak tłumaczą to badacze? Ich zdaniem, gdy ciało konsumuje tłuszcze, to spodziewa się dużego zastrzyku kalorii. Kiedy ten nie nadchodzi, reakcje metaboliczne organizmu są wstrzymywane, co prowadzi do oszczędniejszego gospodarowania energią (czytaj: wolniejszego wykorzystania zjedzonych kalorii) i zwiększania masy ciała.

Dieta faceta fot. shutterstock.com

Błąd nr 3: pijesz słodkie napoje w wersjach dietetycznych

Jeśli uznamy, że słodkie napoje to najgorszy wróg Twojego odchudzania (witajcie, puste kalorie i dziwne chemiczne składniki), to fałszywym przyjacielem, który wbije Ci nóż w plecy, będą ich wersje light lub zero.

Jak to, zero kalorii jest złe?! Niemożliwe! A jednak.

Badacze z Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health odkryli, że dorośli z nadwagą, którzy pili dietetyczne napoje tego typu, jedli więcej od tych, którzy pili napoje słodzone cukrem. Podobnie, jak w przypadku tłuszczów, zamienniki cukru oszukują organizm i ten reaguje błędnie na słodki smak. Jest to efektem tego, że sztuczne słodziki dezorientują obszar mózgu, który szacuje liczbę spożywanych kalorii. Innymi słowy - jesz po nich więcej.

Błąd nr 4: pijesz za mało wody

Jeżeli mówimy o rzeczywiście działających magicznych eliksirach, to nasza planeta jest bogata w jeden z nich. Mowa o wodzie. Badania opublikowane na łamach czasopisma "Obesity" potwierdziły, że picie litra lub więcej wody dziennie pomogło schudnąć otyłym na dwa sposoby.

W jednym z badań jego autorzy zamienili 80% słodkich napojów na wodę i dzięki temu "ucięli" z bilansu kalorycznego osób z nadwagą wystarczająco dużo kalorii, aby schudli oni ponad 2,2 kg (gdy jednak zastąpili słodkie napoje dietetycznymi odpowiednikami - chudli jedynie 1,5 kg). Pewnym jest też fakt, że zastąpienie cukru i chemii naturalną wodą bez kalorii poskutkowało lepszą kondycją ciała.

Dodatkowo, co ciekawe, naukowcy odkryli także, że picie większej ilości wody było powiązane z chudnięciem badanych nawet, gdy nie odstawiali oni słodkich napojów. Tłumaczą ten fakt tym, że picie nawet pół litra wody dziennie więcej powoduje zwiększenie wydatków energetycznych na procesy metaboliczne. Innymi słowy: picie wody sprawia, że Twoje ciało spala kalorie nawet, gdy Ty siedzisz bez ruchu.

{% mhinsertbox c="C_BOX_REKLAMA_PD_336_280" %}

chleb fot. Wiesław Jurewicz

Błąd nr 5: bezglutenowe nie oznacza lepsze

Dla niektórych ludzi wybór bezglutenowego jedzenia jest koniecznością, bo chorują na celiakię - rzadką nietolerancję glutenu, czyli mieszaniny białek roślinnych obecnych w ziarnach pszenicy, żyta i jęczmienia. Jeżeli zaliczasz się do tych, którzy nie muszą się obawiać tej mieszanki, pamiętaj, że rezygnacja z tak wartościowego źródła protein to prosta droga do tego, aby zacząć spożywać więcej węglowodanów. Wielka bułka pozostaje wielką bułką, nawet gdy jest bezglutenowa. A nawet jeśli rzeczywiście rezygnujesz z pszenicy i innych glutenowych zbóż – masz do wyboru inne zdrowe ziarna.

Przykładowo, wyniki testów opublikowane w piśmie "Nutrition Research" pokazały, że ludzie, którzy spożywali posiłki bazujące na połączeniu brązowego i czarnego ryżu, stracili prawie 7 kg w ciągu zaledwie 6 tygodni. To o niemal 1,5 kg więcej niż Ci, którzy jedli posiłki z białym ryżem.

Jak dobrać odpowiednie ziarno, które pomoże Ci w walce ze zbędnym balastem? Patrz na zawartość błonnika. Zboża są jego doskonałym źródłem, a im więcej błonnika w diecie – tym większa redukcja nadwagi.

MH

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Konsekwencja, silna wola i parę innych czynników na pewno pomogą Ci sprawić, że waga pokaże niższy wynik. Nie sprawi tego jednak dieta-cud ani żadne nowe zioło odkryte w dżungli w Peru. Poznaj 5 popularnych błędów przy odchudzaniu i nie popełniaj ich więcej.<br /><br /><a href="/dieta/5-zywieniowych-mitow-przez-ktore-nie-chudniesz,5206,1"></a>
    Mens Health, 2016-01-04 13:54:17
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij